Zahraniční obchod České republiky roste, ekonomika je stále otevřenější a na pracovním trhu stoupá poptávka po jazykově vybavených lidech. Angličtina je pokládána za základ, ale už zdaleka nestačí. Je velký nedostatek těch, kteří ovládají němčinu, skandinávské jazyky a další méně obvyklé evropské jazyky, jako je holandština či maďarština.
Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz zaměstnavatelé v nabídkách stále nejčastěji poptávají angličtinu, následují němčina, francouzština a ruština. V současné době roste zejména zájem o zaměstnance s dobrou znalostí němčiny, jak potvrzuje například pražská firma Yachting.com, která operuje po celém světě, ale v německy mluvících zemích momentálně uzavírá nejvíce zakázek. Stoupá i poptávka po těch, kteří ovládají méně obvyklé evropské jazyky – například holandštinu, rumunštinu, maďarštinu či švédštinu. S expanzí asijských firem je sháňka po lidech se znalostí korejštiny, čínštiny nebo japonštiny – ti, kteří je dobře zvládnou, mají téměř jisté velmi zajímavé pracovní uplatnění.
„Zatímco znalost dvou a více jazyků je kromě manažerských pozic požadována u obchodníků, kontaktních zaměstnanců, pracovníků v cestovním ruchu, administrativě, marketingu či některých specializovaných oborech, zcela bez požadavků na jazykové znalosti jsou v nabídce převážně dělnické profese, úklid či pozice jako skladník, prodavač nebo řidič,“ konstatoval Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „I když stále mnoho firem v inzerátech uvádí znalost cizího jazyka jako podmínku i u pozic, kde to není třeba, reálná poptávka po lidech s dobrou jazykovou výbavou roste. V současné době jich chybí řádově tisíce, největší zájem je ze strany center sdílených služeb.“
V dnešním globalizovaném světě je kladen důraz na znalost ne jednoho, ale rovnou několika jazyků. Zvláště pro absolventy může být jejich zvládnutí konkurenční výhodou na trhu práce. Navíc podle ohlasu z firem znalost cizích jazyků často přebije i odbornost.
„S koupí domény Yachting.com jsme se stali opravdu globálním hráčem a navazujeme kontakty po celém světě,“ sdělil Tomáš Vondráček, CEO společnosti Yachting.com. „Jazyková vybavenost uchazečů o práci na některých pozicích je pro nás stěžejní, protože u nového pracovníka počítáme s tím, že oborové znalosti a firemní know-how mu po nástupu pomůžeme doplnit a zvládnout, komunikovat s partnery i zákazníky v cizím jazyce ale musí umět od první chvíle.“
V České republice je zastoupeno mnoho nadnárodních firem, které operují po celém světě, naše firmy vyvážejí do jiných zemí a spolupracují se zahraničními partnery, řada českých společností působí globálně. A zde všude jsou potřeba zaměstnanci, kteří se nejen domluví, ale zvládnou v cizím jazyce obchodovat, vést náročná jednání, komunikovat s nespokojeným zákazníkem či plnohodnotně fungovat v nadnárodním týmu.
„Accenture v České republice každoročně nabízí stovky nových pracovních míst ve svých divizích Consulting, Technology, Digital a Operations,“ uvedl Marek Gešo ze společnosti Accenture. „Zejména pro tu poslední, která má podobu centra sdílených služeb pro podnikové procesy, je předpokladem přijetí znalost angličtiny v kombinaci s minimálně jedním dalším z evropských jazyků.“
(tz)