Většina lidí je s používáním umělé inteligence (AI) ve veřejných i soukromých službách stejně nebo více spokojena v porovnání s obdobím před 12 měsíci, zjistil mezinárodní průzkum Accenture.
Průzkum zjistil, že 45 procent lidí je dnes s používáním AI spokojenější než před rokem. Úroveň spokojenosti 43 % se nezměnila a 12 % je s používáním AI méně spokojeno než vloni.
„Protože digitální služby hrají v každodenním životě čím dál tím větší roli, lidé očekávají, že i vláda bude držet krok s dobou a bude zavádět AI na podporu veřejných programů a služeb,“ řekl Carl Ward, který vede programy AI pro sekci zdravotnictví & veřejnosti v Accenture.
„AI přináší nové příležitosti pro spolupráci člověka a stroje a tato spolupráce zlepšuje úroveň služeb. Vláda by měla takové nové přístupy k dodávkám služeb proaktivně zkoumat a zároveň zajistit, aby se AI zaváděla odpovědně.“ Průzkum zjistil další pozitivní změny v názorech občanů o využívání AI vládou.
Téměř dvě třetiny (62 %) respondentů po celém světě považuje vládu za minimálně stejně kvalifikovanou jako soukromý sektor co se týče služeb využívajících AI. Více než polovina (56 %) uvádí, že podporuje používání AI vládou a chce, aby se efektivněji zaváděly nové nebo vylepšené služby a pouze přibližně jeden ze čtyř respondentů (25 %) vyjádřil obavy nad etickým a odpovědným používáním AI vládou.
Četné nezávislé analýzy uvádějí rostoucí potenciál pro AI ve veřejném sektoru, jakožto i výzvy ohledně přijetí AI. Adelaide O´Brienová, ředitelka výzkumu u IDC Government Insight, prohlásila, že IDC Government Insights předpovídá, že bude AI do roku 2020 přijímána v širokém měřítku v systémech back-office a samoobslužných službách pro občany a musí také nastat posun v pracovních funkcích, které budou řešit komplexnější a specifičtější úlohy a vztahy.
Občané, kteří pracují ve veřejném sektoru, jsou ohledně využívání AI podstatně pozitivnější než široká veřejnost, přičemž dvě třetiny (67 %) respondentů z veřejného sektoru podporují vládní využívání AI, v porovnání s pouhou polovinou (52 %) jiných respondentů. Obdobně respondenti z veřejného sektoru častěji něž ostatní respondenti - 63 % oproti 41 % - uváděli, že jsou s AI dnes spokojenější, než byli před 12 měsíci.
„AI a jiné digitální vymoženosti jsou nástroje, které pomáhají vytvářet lépe fungující, efektivnější, konzistentnější a personalizovanější služby odpovídající okolnostem a potřebám občanů, což je cílem mnoha vládních organizací,“ řekl Ward. „Běžní občané i pracovníci ve veřejných službách přiměřeně podporují využívání AI vládou, což by mělo zvyšovat tendence lídrů a manažerů využívat příležitosti k transformaci veřejných služeb. AI doplňuje a umožňuje posun vlád směrem k platformám služeb zaměřených na občany a měla by se zaměřit na vytváření nových způsobů poskytování služeb, spíše než na automatizaci existujících vztahů.“
(tz)