INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

pod nikaniPolovina majitelů malých a středních firem a živnostníků v České republice začala podnikat, aby získala vlastní nezávislost. Dalšími důvody byly snaha vydělat si více než v zaměstnání, zajímavý nápad nebo výpověď z práce. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu ČSOB k 30 letům svobody v podnikání.

„Malé a střední firmy jsou nejen páteří české ekonomiky, ale i svobodným a inspirativním prostředím, ve kterém se úspěšné nápady a inovace ihned převádějí do praxe. Vždyť takřka čtvrtina dotazovaných začala podnikat, protože měla zajímavý nápad nebo unikátní expertizu,“ poukázal Petr Manda, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. 

Průzkum odhalil i rozdíly mezi firmami v ČR a na Slovensku. Zatímco v Česku se firmy při rozjezdu nejvíce potýkaly s administrativou a náborem zaměstnanců, u východních sousedů to bylo zajištění financování a získávání prvních klientů. „K obtížnější akvizici nových zaměstnanců v Česku, tehdy jako dnes, přispívá dlouhodobě napjatější situace na českém pracovním trhu,“ podotkl hlavní ekonom ČSOB Martin Kupka. „Tu pravdepodobne prevládli momentálne potreby. Väčšie rozdiely medzi krajinami však podľa mňa nie sú. Vzhľadom na silnú konkurenciu je získavanie klientov náročné. Malé firmy bez skúseností môžu vynaložiť viac úsilia pri získavaní financovania, ale v prípade úspechu môžu využiť jedny z najnižších sadzieb v Eurozóne. Aj na Slovensku však firmy trápi nedostatok pracovníkov a zložitá administratíva, podobne ako v Čechách,“ uvedl analytik slovenské ČSOB Marek Gábriš.

Ve většině odpovědí se podnikatelé obou zemí shodovali. Třetina z nich například vypověděla, že klíčový je pro ně „spokojený zákazník“. Čeští a slovenští podnikatelé se také nelišili v pohledu na to, kdy se jim nejlépe dařilo. Jasně si notovali, že tomu tak bylo až poté, když se jim podnikání rozběhlo. Hned jako druhý v pořadí se ale umístil letošní rok, který označilo za svůj dosud nejúspěšnější přes 29 % českých podnikatelů a pětina představitelů firem ze Slovenska.

Průzkum mezi podnikateli obou zemí také potvrdil, že více než polovině firem chyběly při rozjezdu peníze. Musely si proto vypomáhat úvěrem, půjčkami nebo dotacemi. „Naší strategií je být firmám dlouhodobým partnerem, který jim dokáže pomoci v každé fázi jejich životního cyklu,“ poznamenal Petr Manda.

Malé a střední firmy pro nejbližší období zůstávají optimistické, i když v menší míře než v předchozích čtvrtletích. Index očekávání firem ČSOB ve třetím kvartále klesl na 14,6 bodu ze 22. Pohoršily si všechny dílčí složky indexu, tedy oblasti investic, poptávky a rozšiřování podnikání. Zvýšení poptávky pro poslední čtvrtletí roku například očekává 42 % respondentů, minule to bylo o pět procentních bodů více.

„Zjištění ukazují zpomalování dynamiky ekonomické aktivity v Česku a tím tempa růstu HDP. Nejde ale o nic alarmujícího, protože spokojenost s ekonomikou zůstává stále vysoká,“ připomenul Martin Kupka fakt, že s ekonomickou situací je v České republice spokojeno přes 68 % malých a středních firem a podnikatelů, zatímco na Slovensku to je jen 35 %.

ČSOB je přední bankou pro firmy a podnikatele. Její celkové firemní úvěry činily na konci prvního pololetí 335,9 miliardy Kč. Zajišťuje firmám dostupnost finančních služeb po celé České republice, prostřednictvím EU centra pomáhá získávat evropské dotace a díky Trade Club zase rozšiřuje kontakty a trhy exportérům. Pro menší podniky a živnostníky ČSOB provozuje Průvodce podnikáním a pro začínají pak například akcelerátor Start it @CSOB. Celkem už ČSOB podpořila českou ekonomiku částkou 812 miliard Kč.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3