Česká asociace pojišťoven (ČAP) reaguje na aktuální hydrometeorologickou situaci a přináší klientům pojišťoven užitečné informace a rady, jak postupovat při řešení škodní události způsobené povodní a záplavou.Zároveň doporučuje všem, v jejichž lokalitě hrozí riziko povodně, aby v rámci možností zabezpečili kromě ostatních cenností i všechny pojistné smlouvy.
Letošní živelní pohromy na sebe nenechaly dlouho čekat a udeřily o měsíc dříve, než tomu bylo v loňském roce. Po vydatných srážkách, které sužují většinu oblastí České republiky již několik dní, se objevují povodně a záplavy. Klientská centra pojišťoven zaznamenávají zvýšený nárůst hlášených škod na majetku i na vozidlech. Extrémní nárůst ohlášených pojistných událostí je očekáván začátkem týdne, tedy po víkendu, kdy většina vodních toků začala kulminovat.
„Nejčastějším typem pojistných událostí jsou v tuto chvíli podmáčené nebo vytopené sklepy, případně přízemní části domů a přilehlých stavení,“ říká manažerka komunikace Marcela Kotyrová a pokračuje: „Časté jsou také škody na zahradní architektuře.“
Jak postupovat, zasáhla-li vás povodeň?
Pokud se vaším objektem prohnala povodeň, zkontrolujte statiku, rozvody energií a kanalizaci.
Zlikvidujte vodou kontaminované potraviny, plodiny a uhynulé zvířectvo a dodržujte základní hygienická pravidla. Zdokumentujte vše pro pozdější komunikaci s pojišťovnou.
Při obnově studní a zdrojů pitné vody se řiďte pokyny odborníků, nepijte vodu z místních zdrojů.
Při ztrátě/odplavení platebních karet proveďte jejich blokaci.
Pro usnadnění a rychlé vyřízení pojistné události doporučuje ČAP následující postup:
Co nejdříve nahlaste škodní událost své pojišťovně – uveďte číslo pojistné smlouvy (pokud to není možné postačí jméno a rodné číslo) stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých vás pracovníci pojišťovny zastihnou.
Udělejte všechna opatření k zabránění zvětšování rozsahu škody.
Dříve, než začnete pohromu likvidovat, pořiďte řádnou fotodokumentaci škody.
Vypracujte seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí.
Je-li to možné, zajistěte doklady k zasaženým věcem (účty, záruční listy atd.).
Zasažené věci, u kterých je to možné, ponechejte v původním stavu pro prohlídku pracovníkem pojišťovny, elektrické spotřebiče zabezpečte pro posouzení odbornou opravnou.
Z hygienických, bezpečnostních a jiných důvodů je samozřejmé, že je poškozený nucen zahájit úklid a opravy techniky, likvidaci potravin, případně uhynulých zvířat dříve, než se dostaví likvidátor pojišťovny. Právě pro tyto případy je třeba mít podrobnou fotodokumentaci škod i doklady o pořízení poškozeného, zničeného či ztraceného majetku. Jejich předložení likvidaci rozhodně usnadní. Uhynulá zvířata je třeba z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. Kafilerní službu lze kontaktovat přes obecní úřad. Ta vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu.
Je-li to nezbytně nutné, je možné požádat o zálohu na pojistné plnění. Pokud pojišťovna žádosti vyhoví, bude vyplacena ještě před ukončením likvidace. Poskytnutím zálohy na pojistné plnění vycházejí pojišťovny vstříc klientům zejména při likvidaci škod většího rozsahu.
Více informací o pojištění živelních rizik přináší elektronická brožurka S POJIŠTĚNÍM PROTI ŽIVLŮM. Tento kompletní průvodce majetkového pojištění obsahuje všechny nezbytné kroky od výběru a sjednání pojištění až po řešení vzniklé škodní události.Zároveň obsahuje celou řadu informací k jednotlivým živelním rizikům, důležitých upozornění a rad, jak postupovat v případech konkrétní pojistné události. Tato v pořadí již čtvrtá informační příručka pro veřejnost je v elektronické podobě volně ke stažení na webových stránkách ČAP (www.cap.cz) v sekci Formuláře a brožury nebo na internetovém portále www.jaksepojistit.cz v sekci brožury.