Průzkum potvrdil větší finanční svědomitost obyvatel menších měst. Zatímco opožděně složenky platí jen 13 % obyvatel obcí do 5 tisíc obyvatel, ve velkoměstech s pravidelným zpožděním plateb bojuje více než 30 % lidí. „Dodržet termín splatnosti mají problém především muži, ženy jsou v tomto ohlednu pečlivější," doplnil Petr Jaroš, výkonný ředitel pro obchodní rozvoj a strategii Poštovní spořitelny.
Internetové bankovnictví pro placení účtů podle průzkumu používá 66 % Čechů. Bezmála polovina z nich příkazy k úhradě vyplňuje doma. Jen 3 % lidí vedou svůj finanční život prostřednictvím pracovního počítače. „Potěšující zjištění je, že z internetových kaváren své elektronické bankovnictví obsluhuje jen 0,2 % lidí. Ukazuje to na skutečnost, že základy internetové bezpečnosti už si většina z nás osvojila," řekl Petr Jaroš.
Nejčastější příčinou chybně zadané platby je nesoustředěnost. Více než 10 % Čechů má zkušenost, že peníze omylem odeslali na špatný bankovní účet. V 53 % případů se jednalo o částku do 500 korun. Částku nad 2 tisíce korun už v minulosti na špatný účet odeslalo 18 % lidí.
Jako prevenci proti problémům s opožděnými či chybně zadanými platbami připravily ČSOB a Poštovní spořitelna pro své klienty bezplatnou službu Komfortní vyúčtování, která platby výrazně zjednoduší a zpřehlední. Služba umožňuje přijímat platební dokumenty v elektronické podobě, a zároveň je automaticky převede do platebního příkazu, který stačí pouze jediným kliknutím myši odsouhlasit.
„V praxi to vypadá tak, že vám přijde například příkaz k platbě pojistného přímo do internetového bankovnictví. Vyúčtování si přímo v počítači prohlédnete a platbu prostě jen potvrdíte," upřesnil Petr Jaroš. Partnery pro Komfortní vyúčtování jsou nyní Mafra - vydavatel deníků Mladá fronta DNES a Lidové noviny, a společnosti UPC, ČSOB Pojišťovna a Telefónica O2. Další budou následovat.
(tz)