Kredito24, poskytovatel spolehlivých online půjček, přivádí na český trh unikátní skóringový model umožňující lépe rozpoznat žadatele, kteří nemají na to půjčku splatit. Firmě tak nevznikají nadbytečné náklady na vymáhání a zároveň chrání rizikové skupiny před dluhovou pastí.
„Každý klient, který nesplatí svou půjčku, pro nás představuje ztrátu, protože náklady na vymáhání jsou značné. Můžeme s klidným svědomím říci, že na lidech, co nesplácí, nechceme vydělávat a ani nevyděláváme, protože naše technologie skóringu takové potenciální neplatící žadatele včas rozpozná,“ říká Jakub Škrabánek, manažer Kredito24 pro Českou republiku. „Míra nesplacených půjček 3 týdny po splatnosti se u nás pohybuje maximálně do 10 %, což je výrazně méně než u ostatních finančních společností i bank,“ dodává.
Scoringová technologie vyvíjená mateřskou společností Kreditech hodnotí přes 15 000 datových bodů, které indikují schopnost zákazníka splácet úvěr (tzv. big data). Jedná se převážně o data z online zdrojů, která umožňují algoritmu vyhodnotit pravděpodobnost splacení půjčky. Na základě jednotlivých kombinací všech faktorů a podle analýzy chování stávajících a minulých zákazníků systém vyhodnotí, zda půjčka bude schválena. Jde tak v podstatě o mozaiku dat, kde vše souvisí se vším a výsledná výše půjčky se odvíjí od konkrétní situace. Díky tomu lze nahradit úvěrové instituce při stanovení rizika podvodu, falešné identity a zejména v hodnocení bonity klienta pro poskytnutí online půjčky.
Tradiční vyhodnocující modely se zaobírají dvěma věcmi, a to zda zákazník svůj dluh splatí a jestli už nějaké úvěry má. Většina konkurentů pak při rozhodování, komu dát půjčku zkoumá pouze Centrální databázi exekucí, případně Insolvenční rejstřík. Pokud potenciální klient ani v jednom nefiguruje, půjčku schválí.
Škrabánek také vysvětluje, proč byly prvním produktem, na kterých se technologie vyvíjela, právě krátkodobé půjčky: „Důvod, proč jsme začínali na krátkodobých půjčkách je ten, že se na nich ze všech finančních produktů dá nejrychleji postavit a zdokonalit skóringový model. Díky krátké splatnosti půjček do 30 dnů lze data často analyzovat a model upravovat, aby co nejlépe odpovídal reálnému chování spotřebitelů,“ vysvětluje Škrabánek strategii společnosti. „Nyní už je doba, kdy máme vše vypilované a můžeme se posunout k sofistikovanějším a dlouhodobějším produktům,“ dodává a naznačuje budoucí strategii.
(tz)