Až u poloviny franchisových systémů (43 %) se investice podnikatelům vrátí do dvou let. Do čtyř let od nákupu licence se pak investorům vrátí peníze u 81 % franchisových sítí. Jen asi u pětiny trvá návratnost vloženého kapitálu více než čtyři roky. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu, který uveřejnila Česká asociace franchisingu (ČAF) v nově vydané publikaci mapující český franchisový trh.
“Franchisové systémy se tak podle údajů samotných franchisorů řadí k investicím s velmi rychlou návratností. Tomu také odpovídá zvyšující se zájem o franchising. V roce 2014 působilo na tuzemském trhu už více než 220 franchisových konceptů,“ uvedla výkonná ředitelka ČAF Petra Ritschelová.
Z průzkumu dále vyplynulo, že výše vstupního poplatku se nejčastěji (44 %) pohybuje do 100 tisíc korun. Investice se nejčastěji pohybuje mezi 1-5 miliony korun. Výjimkou je obor gastronomie, kde překračuje investice 5 milionů korun.
Zájem o podnikání formou franchisingu se zvyšuje. „Franchising je cílen na malé až středně velké lokální podnikatele, kteří berou v potaz zázemí silné značky a uvědomují si, že zavedený prověřený systém dokáže vzdorovat konkurenčnímu prostředí a ekonomické krizi“ vysvětluje Petra Ritschelová. Na českém trhu působí 57 % tuzemských a 43 % zahraničních konceptů. Několik desítek celosvětových franchisových řetězců každoročně zvažuje expanzi do České republiky.
Častěji se s franchisingem setkáváme v oblasti služeb, konkrétně ve výši 70 %, na obchod připadá méně jak třetina. „Zájem neutichá např. v oblasti vzdělávání, zdravého životního stylu, gastronomie, ale i v poskytování realitních služeb“ dodává výkonná ředitelka ČAF.
Publikace obsahuje cenné rady nejen od poradců a advokátů, kteří poskytují služby ve franchisingu, ale i odborné příspěvky od partnerských organizací, jako je vládní agentura Australian Trade Commission, která úzce spolupracuje s Australskou franchisovou asociací. „Ve franchisingu v Austrálii působí přibližně 1 200 franchisových konceptů se 73 000 provozovnami a zaměstnává přes 400 tisíc osob. Více než 92 % všech konceptů, které zde působí, je původem australských“ říká Jan Brejcha z Austrade. Převahu tuzemských konceptů nad zahraničnímipotvrzuje i vydaná publikace.
(tz)