INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Ministerstvo financí představilo svůj návrh zákona o elektronické evidenci tržeb, který se v rozhodující míře dotýká tradičních českých obchodníků. Asociaci českého tradičního obchodu (AČTO), která tyto obchodníky sdružuje, přijetí zákona vítá a aktivně se zúčastní připomínkového řízení. Je to zejména z důvodu, že si od tohoto vládního kroku slibuje alespoň částečné narovnání tržního prostředí u nás, kdy nejvíce prosperujícími obchodníky jsou ti, kteří neodvádějí daně a parazitují na těch, kteří se ke společnosti i státu chovají mravně.

„Podporujeme přijetí zákona o elektronické evidenci tržeb, protože sami členové Asociace podnikají v souladu se zákony této země. Chceme podnikat v prostředí rovných příležitostí, kde žádné skupině podnikatelů není tolerováno obcházení zákona a vyhýbání se placení daní a ostatních odvodů do státních a sociálních rozpočtů,“ říká k návrhu zákona Zdeněk Juračka, předseda Asociace. AČTO však pro účely dosažení cílů zákona považuje za nezbytné umožnit příslušným kontrolním orgánům vynutitelnost zákona prostřednictvím přímých a okamžitých sankcí, a to jak na straně obchodníka (až uzavření provozovny), tak na straně zákazníka.

„Aby evidence tržeb byla efektivní, musí být součástí zákona i jeho vymahatelnost a to se dle mého názoru neobejde bez určité represe,“ je přesvědčen Petr Morava, ředitel společnosti ČEPOS a člen představenstva AČTO a přichází i s řešením. „Vymahatelnost zákona by mohla být založena i na povinnosti zákazníka mít u sebe, pod pokutou, stvrzenku o zaplacení zboží. Samozřejmě ze strany státu by k takovému kroku bylo třeba osvěty a uplatnění sankce třeba až po řekněme 6 měsících, kdy po dobu této lhůty by byli zákazníci kontrolními úřady pouze upozorňováni. Podobné opatření bylo úspěšně zavedeno například počátkem 90. let v Itálii, kde měli podobný problém s odváděním daní a výsledek byl jednoznačně úspěšný.“ K tomu dodává Zdeněk Juračka: „Osobně jsem se přesvědčil, že perfektně fungující a osvědčený je tento systém také na Tchaj-wanu.“

AČTO vidí jednu ze slabin a možná i nedomyšlenost dopadů zákona mimo jiné v povinnosti evidovat hotovostní tržbu (tj. zaslat datovou zprávu a vystavit účtenku s přiděleným fiskálním identifikačním kódem) realizovanou mezi podnikateli. Jako příklad může sloužit provozování potravinářského velkoobchodu, kdy řidiči či obslužný personál  zavážejí zboží do provozoven odběratele (maloobchod, gastrozařízení) a přejímají od nich hotovostní tržbu.  Takové opatření, byť dobře myšlené, by zřejmě vedlo ke zbytečnému zvýšení logistických nákladů a tím v důsledku i cen zboží. Z tohoto důvodu bereme přínos evidence hotovostních tržeb mezi podnikateli jako diskutabilní a je potřeba v rámci připomínkového řízení o tom hovořit.

Asociace českého tradičního obchodu vznikla v červenci 2014 jako historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. Zakládajícími členy byla Skupina COOP, BRNĚNKA, ESO MARKET, ČEPOS, ENAPO a CBA. V současnosti má AČTO 12 členů a reprezentuje téměř 7 tis. prodejen s 30 tisíci zaměstnanců s ročním obratem 50 mld. Kč. Představuje tak cca 25% podíl na trhu s potravinami a klade si za cíl hájit specifické zájmy svých členů.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3