Umožnit hostům uhradit útratu platební kartou namísto bankovek se projeví nejen vyššími tržbami, ale také větší spokojeností vašich zákazníků. Nejnovější technologie nabízejí široký výběr mobilních platebních terminálů, které lze přinést až ke stolu nebo jej napojit na hotelový rezervační systém.
Podle statistik se majitelům provozoven, ve kterých je zaveden platební terminál, zvedají tržby až o 30 %. Platební karty totiž otevírají dveře k širší skupině zákazníků, ať už jsou to lidé s firemními platebními kartami, cizinci s minimem českých bankovek v peněžence nebo zkrátka lidé, kteří si nestihli vybrat hotovost z bankomatu. Při zavádění či výměně platebních terminálů je ale podle odborníků dobré myslet na moderní technologie. V mnoha restauracích je stále možné najít stacionární platební terminály, které posílají potřebné údaje bance pomocí pevné telefonní linky či internetu. Ty ale nejsou pro takovéto podniky příliš komfortní, jelikož host musí platit přímo u pokladny.
Ideální volbou jsou proto přenosné terminály využívající bezdrátovou komunikaci. Ty disponují pevnou základnou, která je připojena přes internet. Samotný platební terminál je přenosný a umožňuje přijímat platební karty v dosahu spojení mezi základnou a terminálem. „Mobilní platební terminál umožňuje zákazníkovi zaplatit komfortně přímo u stolu. Navíc s větším pocitem bezpečí, protože má kartu po celou dobu pod kontrolou a obsluha s ní nikam neodbíhá,“ popsala Lenka Bukalová ze společnosti SONET, která je předním dodavatelem platebních terminálů pro Českou republiku a Slovensko.
Aktuální novinkou, kterou Brněnská firma SONET uvádí na trh, je mobilní Wi-Fi platební terminál Spire SPw60 od společnosti Spire Payments. Terminál komunikuje s Wi-Fi přístupovým bodem (například Wi-Fi router, Access Point) a dovoluje zaplatit kartou v oblasti, která je pokryta signálem tohoto přístupového bodu. „V současné době jde o velmi poptávané platební řešení právě v oblasti pohostinství. Terminál samozřejmě splňuje veškeré nejnovější bezpečnostní standardy, takže i když jsou data přenášena bezdrátově, zákazník se nemusí bát jakéhokoliv zneužití,“ doplnila Lenka Bukalová. Samozřejmostí je také akceptace všech typů platebních karet, včetně čím dál oblíbenějších karet s bezkontaktní technologií.
Právě na bezkontaktní technologie, které umožňují částky do pěti set korun zaplatit pouze přiložením platební karty k terminálu bez zadávání pinu, kladou banky velký důraz. Česká republika je evropským lídrem v placení bezkontaktní kartou. Češi tak podle nejnovějších statistik společnosti Visa zaplatí měsíčně v průměru 3,3krát a mají rovněž největší útratu bezkontaktní kartou – zhruba 1 700 korun měsíčně. V České republice funguje již přes 57 000 bezkontaktních terminálů.
Platební část, která podléhá přísné bezpečnostní certifikaci u karetních asociací, je však jen jednou z mnoha možných aplikací platebního terminálu. Ty dnes fungují jako minipočítače, které si provozovatel může přizpůsobit na míru dle vlastních požadavků. Stejná „krabička“ tak může kromě placení sloužit i k celé řadě dalších funkcí. „Takto vznikají věrnostní systémy šité klientovi na míru, které mohou přilákat do restaurace či hotelu nové zákazníky. Platební terminál může být také propojený s hotelovým rezervačním systémem, takže informace o platbě je automaticky přenášena z rezervačního systému do terminálu, což eliminuje pravděpodobnost chyby,“ vysvětlila Lenka Bukalová.
(tz)