O peníze jde vždy v první řadě, říká se. Někdo je potřebuje k podnikání, jiný je chce dobře investovat. Možností bývá celá řada, přesto nemusí vyhovovat všem. Jednou z nejnovějších a nejzajímavějších je tzv. crowdfunding. Kombinuje investování s dárcovstvím a může pomoci k rozjezdu projektů, které by na finance z běžných zdrojů nedosáhly.
Na českou scénu financování podnikatelských i nepodnikatelských projektů vstupuje portál Penězdroj, který přináší ve světě osvědčený model tzv. crowdfundingu, tedy nashromáždění startovního kapitálu prostřednictvím drobných peněžních příspěvků od mnoha osob - ty přitom mohou být jak darem, tak i investicí. Po testovacím provozu je nyní portál Penězdroj.cz připraven na ostrý start.
Crowdfunding běžně ve světě funguje jako jednoduchý, efektivní a rychlý způsob, jak získat kapitál pro projekty (mnohdy to mohou být i skutečně originální a přelomové nápady), které by jen obtížně získaly financování tradičními způsoby, přitom však mají reálný potenciál uspět na trhu.
Ryze český portál Penězdroj.cz založila skupina crowdfundingových nadšenců, kteří chtějí tento netradiční způsob získávání investičního kapitálu a spolupráce mezi autorem a podporovatelem dále rozvíjet v České republice, EU a postupně i jiných částech světa.
„Naší vizí je pomáhat lidem realizovat dobré nápady,“ říká Jan Sedlák, ředitel a jednatel společnosti. „Proto jsme založili portál Penězdroj.cz, který zájemcům umožňuje získat kapitál pro všechny druhy projektů včetně obchodních, kreativních, neziskových a charitativních. Volit je u nás možné ze tří způsobů financování: „odměna“, „podíl“ nebo „dar“, které se liší podle toho, co přispěvatel v případě úspěchu projektu získá zpět.“
Portál Penězdroj.cz se tedy neomezuje na samotnou platformu pro získávání kapitálu, ale nabízí i další služby, z nichž některé budou k dispozici zdarma, jiné budou zpoplatněné. Autorům nápadů Penězdroj nabídne například komplexní poradenství pokrývající vše od přípravy projektu, přes vedení kampaně až po případnou realizaci, a to včetně sestavení obchodního plánu nebo prezentace pro institucionální investory.
„Důležitou součástí naší činnosti je i marketing. Plánujeme investovat značné prostředky do propagace portálu i samotného konceptu crowdfundingu, aby přitáhl co největší počet lidí ochotných podpořit jednotlivé projekty a vzbudit zájem médií i potenciálních budoucích zákazníků či partnerů,“ říká Martina Panušková, obchodní manažerka portálu.
Crowdfunding ve světě
Nejznámějšími světovými crowdfundingovými platformami jsou Kickstarter a Indiegogo. Jenom v roce 2014 Kickstarter pomohl více než 22 tisícům projektů získat financování v celkové výši téměř 530 milionů dolarů. Mezi dosud nejúspěšnější projekty patří chytré hodinky Pebble Time (přes 20 milionů USD), chladicí zařízení COOLEST COOLER (13,3 milionů USD), revoluční včelí úl Flow Hive (12,2 milionů USD) nebo nový druh herní konzole OUYA (8,6 milionu USD).
(kčr)