Situace českých exportérů se zhoršila jen mírně – firem, kterých se dotknul pokles exportu, je pětina. V rámci průzkumu uvedlo 21 % dotazovaných, že se jejich export v posledních šesti měsících snížil. V porovnání s průzkumem, který HSBC prováděla v září 2011, je to nárůst na téměř dvojnásobek (v září 2011 informovalo o poklesu svého exportu 11 % firem). Jako stagnující svůj vývoz označilo 39 % firem, celých 40 % dotazovaných společností svůj vývoz v posledních šesti měsících naopak zvýšilo.
Mezi konkurenčními výhodami kralují inovace. Pryč jsou doby, kdy si české exportní firmy zakládaly především na tradici - v průzkumu ji jako konkurenční výhodu uvedlo jen 8 % firem. Konkurenčním výhodám českých firem kralují inovace založené na kvalitnějších technologiích (ty jako konkurenční výhodu uvedlo 41 % firem), na druhém místě pomyslného žebříčku stojí flexibilita českých firem (uvedlo 20 % společností) těsně následovaná nižší cenou ve srovnání s konkurencí (uvedlo 19 % firem).
České firmy se aktivně připravují na možnost, že se propadne jejich export do zemí Evropské unie. Dobrou zprávou je také to, že české firmy pochopily, že se na případné problémy na klíčových evropských trzích musejí aktivně připravit. Celých 77 % jich uvedlo, že má „plán B", který by jim měl pomoci překonat případný propad evropských objednávek. Plán nejčastěji spočívá v inovacích, které zvýší konkurenceschopnost jejich výrobků (uvedlo 37 % exportérů) a v diverzifikaci trhů mimo Evropskou unii (má v úmyslu 27 % firem). Na úsporná opatření pak spoléhá 21 % vývozců (11 % by omezilo export jen na bezpečné investice, 10 % by situaci řešilo snižováním nákladů a prodejem hmotného majetku).
HSBC GRANT na podporu zahraničního obchodu je projekt financovaný soukromou sférou určený na konkrétní a dlouhodobou podporu českých firem, které aktivně exportují své zboží a služby. Principem projektu je otevřená grantová soutěž: čtyři granty, každý ve výši 500.000 Kč, obchodní a právní know-how pro cílovou destinaci svého obchodu a mediální pokrytí. Zdroj a více informací: www.grantproexport.cz.
Průzkum na téma zkušenosti zástupců středních a velkých firem s exportem zboží a služeb do zahraničí byl proveden společností EPRAVO.CZ, a.s. pro HSBC Bank plc - pobočka Praha pomocí telefonických standardizovaných rozhovorů mezi 197 respondenty v období mezi únorem a březnem 2012.
O HSBC
HSBC Bank plc otevřela svou českou pobočku v květnu 1997. Poskytuje služby firemního bankovnictví pro korporátní klienty se zaměřením na mezinárodní obchod a zahraniční transakce. Kromě bankovních operací zahrnují služby české pobočky HSBC správu peněz, financování provozního kapitálu a investic, akviziční financování, projektové a exportní financování, devizové obchody, řízení úrokového rizika a faktoring. Prostřednictvím své mezinárodní sítě poskytuje HSBC celou škálu finančních služeb včetně investičního a privátního bankovnictví.
(tz)