Společnost MAKRO Cash & Carry prochází proměnou, od roku 2008 vybudovala nový vícekanálový obchodní formát. Zásadní je zejména posun od tradičního business modelu typu cash and carry směrem k novým formám distribuce. Společnost posílí individuální přístup k zákazníkům a ještě více se zaměří na podporu podnikatelů, a to nejen v oblasti prodeje. Důraz na maximální kvalitu zboží zůstává. Změnu konceptu vystihuje nová značka VY & MAKRO, která klade důraz na individuální přístup k zákazníkovi.
Alex Hluchy, gen. ředitel MAKRO (vpravo) a ředitel nákupu Jan Žák
Ekonomická krize jako příležitost
MAKRO se rozhodlo vzít ekonomickou krizi jako příležitost pro rozvoj. „Malé a střední podnikání, na které se především orientujeme, je zasaženo v složitém ekonomickém období jako první. Museli jsme rychle reagovat na změnu podmínek, a tak jsme rozjeli nové prodejní kanály. Nejdynamičtěji se rozvíjí MAKRO Distribuce, podporovaná obchodními zástupci a online prodejem,“ vysvětlil Axel Hluchy, generální ředitel MAKRO Cash & Carry ČR.
Dovoz zboží přímo k zákazníkovi zavedlo MAKRO v roce 2008. Od té doby vzrostl jeho podíl na prodejích na desetinásobek a letos by měl dosáhnout až 16 %. Službu dosud ze 77 % využívají zákazníci segmentu HoReCa. V letošním roce se MAKRO zaměří na dovoz zboží v oblasti tradičního maloobchodu. V roce 2020 by pak MAKRO chtělo být v segmentu rozvážkové služby již lídrem. „Se segmentem malého a středního podnikání jsme existenčně propojeni, daří se nám budovat se zákazníky osobní vazby. Nasloucháme jejich potřebám. Víme, že segment drobného podnikání potřebuje v Česku silnou podporu. Tu mnozí podnikatelé nacházejí právě u nás,“ doplnil ředitel nákupu Jan Žák. Rozvážková služba je určena pro zákazníky, jejichž měsíční obrat přesahuje 50 000,- Kč bez DPH.
Podpora prostřednictvím doplňkových služeb
MAKRO má připravenou širokou škálu doplňkových služeb, jejichž cílem je usnadnit práci a šetřit čas. Vedle rozsáhlého sortimentu „pod jednou střechou“ nabízí i rozmanité služby:
· Podporuje tradiční maloobchod pomocí partnerské aliance Můj obchod. Síť dnes tvoří již 210 prodejen po celé České republice, cílem je tento počet do konce roku zdvojnásobit.
· Na internetu mají zákazníci k dispozici online katalog celého sortimentu, včetně cen a dostupnosti zboží na jednotlivých prodejnách.
· Zájemci MAKRO Distribuce si mohou objednávat zboží online, čehož využívá téměř polovina všech zákazníků, jež MAKRO zaváží. V loňském roce si objednali zboží online v hodnotě 1 miliarda Kč.
· Pro gastronomické profesionály pořádá HoReCa Akademii. Pro šéfkuchaře jsou určeny kurzy s ohledem na aktuální sezónu, pro provozovatele pak školení se zaměřením na ekonomiku restauračních provozů. Nechybí baristické kurzy nebo sommeliérské poradenství při sestavování vinného lístku. V loňském roce MAKRO proškolilo 1 600 zákazníků v průběhu 185 kurzů v 8 různých modulech.
· Zavedlo oblíbenou Maloobchodní akademii. Ta se zaměřuje na podporu a školení v oblastech, které vnímají malí podnikatelé jako problematické. V posledních dvou letech se MAKRO specializuje i na vietnamské maloobchodníky. Oblíbená jsou i školení hygieny provozu tzv. HACCP. V této oblasti v loňském roce prošlo školením 1620 zákazníků.
MAKRO rozvíjí také právní znalosti podnikatelů, a to i prostřednictvím speciální sekce na webu www.makro.cz. „V loňském roce například zákazníci ocenili školení ohledně nových povinností spojených s nákupem a prodejem tvrdého alkoholu. Skvělý ohlas měl také seminář pro vietnamské maloobchodníky. Zaměřili jsme se na daňovou problematiku. Po našem školení se 95 % účastníků přihlásilo k DPH,“ poukázal na pozitivní dopad Maloobchodní akademie Axel Hluchy.
Podpořit úspěch malých a středních
MAKRO stále sází na malé a střední podnikatele. Jejich podniky tvoří v České republice 99,86 % ze všech firem, což v přepočtu činí 1,1 milionu subjektů. Většina z nich je zároveň registrovanými zákazníky MAKRO, konkrétně 0,9 milionu. „Chceme podpořit jejich úspěch, protože jedině s nimi můžeme růst i my. Klíčem k vzájemnému růstu je individuální přístup. Pracujeme na tom, abychom pochopili potřeby zákazníků a přizpůsobili jim naše služby a sortiment - například i s ohledem na daný region,“ vysvětlil Jan Žák. Důraz na individuální přístup ke každému zákazníkovi ilustruje i nové logo společnosti „VY & MAKRO“.
Soutěž hledá Dobrého podnikatele
MAKRO má v plánu posílit image celého segmentu malého a středního podnikání. I proto v rámci oslav svého výročí vyhlásí soutěž, v níž bude hledat Dobrého podnikatele. Soutěž bude určena všem drobným podnikatelům, tedy firmám o velikosti do 30 zaměstnanců, bez ohledu na registraci ve velkoobchodním řetězci. Přihlásit se mohou podnikatelé, kteří se svojí činností hlásí ke společenské nebo environmentální odpovědnosti. A právě tento aspekt bude v soutěži klíčovým. Více informací o soutěži uveřejní společnost MAKRO počátkem dubna 2014.
(tz)