Ve státních zakázkách z oblasti kancelářských potřeb realizovaných prostřednictvím elektronických tržišť uspějí častěji malé firmy než lídři trhu. Podle odborníků mají totiž menší dodavatelé mnohdy osobní vazby na klíčové úřady v lokalitě a jsou ochotni uvést téměř jakýkoliv typ zboží jako kancelářské potřeby. Zároveň však hraje roli také rozsah zakázek, které jsou často pro velké dodavatele méně atraktivní a proto se jich neúčastní.
Na tuzemském trhu v oblasti sortimentu pro chod kanceláře působí v současnosti 2 firmy se ziskem nad 1 miliardu korun, 12 firem se ziskem v hodnotě 300 milionů korun, 50 společností se ziskem do 100 milionů korun a řádově tisíce firem se ziskem do 10 milionů korun ročně. Podle odborníků však právě drobní dodavatelé uspějí ve státních zakázkách z oboru častěji než lídři trhu. A to i přesto, že disponují menší šíří a hloubkou sortimentu a omezenými skladovacími i logistickými možnostmi.
„Menší firmy mají výhodu v rychlosti dodávky zboží v místě, případně i v den objednávky. Navíc jsou často flexibilnější v účetnictví a jsou ochotné označit prakticky cokoliv jako kancelářské potřeby, což řada organizací ocení. Nicméně velkou roli hraje také fakt, že malá firma je většinou navázána na úřad a díky osobním vazbám je zkrátka bezkonkurenční. A to přesto, že podle uživatelů ve státní správě dodávají menší firmy leckdy neúplné zakázky," objasnila Jana Martínková ze společnosti Activa, která je lídrem na trhu v oblasti poskytování služeb a vybavení pro kanceláře. „Zaměstnanci hospodářské správy totiž nejsou v obsluhování tržiště příliš zběhlí a často proto akceptují jiné zboží nebo jen částečnou dodávku, a to bez sankcí vůči dodavateli," doplnila Martínková.
Podle expertů hraje roli také finanční rozsah veřejné zakázky. Pro větší společnosti totiž zakázky za nižší částky nejsou natolik atraktivní a často se jich účastní spíše menší dodavatelé. Počet zadaných veřejných zakázek s předpokládanou hodnotou do 5.000 korun se v 1. pololetí letošního roku zvýšil oproti 1. pololetí 2013 o 36,4 %. Množství zakázek s hodnotou minimálně 5.000 korun pak vzrostlo o 11,4 %.
Podle Ministerstva pro místní rozvoj ČR může být jedním z důvodů úspěšnosti menších firem i fakt, že jsou prostřednictvím elektronických tržišť veřejné správy realizovány veřejné zakázky malého rozsahu či ve zjednodušeném podlimitním řízení. Tedy veřejné zakázky s předpokládanou hodnotou pro dodávky a služby pro Českou republiku a státní příspěvkové organizace do výše 3 395 000 korun bez DPH, a pro územně samosprávné celky a jejich příspěvkové organizace do 5 244 000 Kč. To podle ministerstva nepředstavuje pro velké dodavatele vždy zajímavou obchodní příležitost, které by věnovali pozornost.
O společnosti ACTIVA
ACTIVA spol. s r.o. působí jako dodavatel kancelářských potřeb od roku 1992. Během své mnohaleté existence si na trhu vybudovala významné postavení a získala řadu významných a náročných klientů, kteří oceňují její vysoce profesionální služby. V současné době má společnost téměř 420 zaměstnanců. Centrála společnosti se nachází v Praze-Letňanech, kde je z centrálního skladu o rozloze téměř 20 500 metrů čtverečních okamžitě expedováno požadované zboží zákazníkům. Společnost působí také na Slovensku pod názvem ACTIVA Slovakia. V katalogu ACTIVA, který představuje nejširší nabídku na trhu, naleznete více než 8 400 položek kancelářského zboží včetně občerstvení a úklidových prostředků.
O Ministerstvu pro místní rozvoj
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) patří do systému ústředních orgánů státní správy České republiky v oblastech, vymezených příslušnými právními dokumenty. Objemem svých pravomocí, kompetencí a odpovědností za správu finančních prostředků hraje ve státní správě významnou roli.
(tz)