Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek navštívil tři moravské výrobce letecké techniky, společnosti Evektor Kunovice, Aircraft Kunovice a ZLIN AIRCRAFT Otrokovice. Jednal rovněž s představiteli Asociace leteckých výrobců.
"Letecký průmysl prošel velice složitým, krizovým obdobím v devadesátých letech. Ještě před několika lety nepředstavoval, přes skvělou tradici výroby českých letounů a letecké techniky, nijak atraktivní perspektivu. Přitom jde o náročné high-tech odvětví, produkující výrobky s vysokou přidanou hodnotou, které vytváří vynikající obraz o schopnostech českého vývoje a strojírenské výroby po celém světě. Cítím velký dluh mimo jiné za nezájem některých předešlých ministrů průmyslu a obchodu o toto odvětví a budu se snažit ho desítkám českých leteckých výrobců vynahradit," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Ten svou návštěvu zahájil nejprve v Leteckém muzeu v Kunovicích, kde se setkal s jeho vedoucím Martinem Hrabcem, který ocenil, že Jan Mládek je vůbec prvním ministrem, který letecké muzeum navštívil. "Velmi si vážím toho, že jste první ministr, který projevil zájem o návštěvu muzea v Kunovicích. Naše muzeum představuje tradici letecké výroby na Uherskohradišťsku," řekl Martin Hrabec ministru Mládkovi při návštěvě muzea.
Po návštěvě Leteckého muzea zavítal do kunovické společnosti Evektor, která je důležitým hráčem v oblasti vývoje prototypů a generativních technologií pro letecký, ale i automobilový průmysl a výrobu nářadí.
V současné době Evektor zaměstnává asi 400 vysoce erudovaných technických odborníků a uvažuje v horizontu 6 let o rozvoji podniku tak, že by zvýšil počet zaměstnanců na dvojnásobek. Ministr Jan Mládek při setkání s představiteli společnosti, která v posledních letech vedle úspěšných L-159 ALCA a Ae270 pro Aero Vodochody vyvíjí též vlastní letouny EV-97 Eurostar a Sportstar nebo EV-55 Outback, hovořil o možném navýšení pracovních míst a nutnosti výrazné pomoci technickému vzdělávání, protože zvláště leteckému průmyslu se již nedostává kvalitních, technicky vzdělaných pracovních sil.
Další letecký závod v Kunovicích, který ministr navštívil - společnost Aircraft Industries - je výrobcem sériového celokovového hornoplošníku L 410, jež je exportován do padesáti zemí po celém světě. Podobně jako ve společnosti Evektor se i tam setkal s vedením podniku. Jak potvrdila generální ředitelka Aircraft Industres Ilona Plšková, firma v současné době zaměstnává přibližně 1000 zaměstnanců a potřebuje rozšířit své kapacity aktuálně o dalších sedm desítek pracovníků. Podobně jako pro další společnosti, i pro ně je problém sehnat zkušené lidi.
Velmi zajímavá byla beseda s představiteli Asociace leteckých výrobců, kteří se na pana ministra obrátili s řadou podnětů. Pomoc od státu by potřebovali především v oblasti podpory exportu a certifikací českých letadel na zahraničních trzích. Klíčovou otázkou je rovněž podpora technického vzdělávání, protože prakticky všechny segmenty leteckého průmyslu trpí nedostatkem technicky kvalifikovaných odborníků.
Po Kunovicích navštívil ministr Jan Mládek Otrokovice, kde si prohlédl další z moravských leteckých podniků – společnost ZLIN AICRAFT, která navazuje na tradici výroby cvičných a akrobatických letadel ZLIN, například ZLIN 143 LSi Genius a Flir nebo ZLIN Z 242 L Guru. Společnost vyrábí rovněž komponenty a náhradní díly, podvozková kola a brzdy pro další letecké producenty.
"Musím ocenit vysokou technickou úroveň leteckých podniků, které jsem dnes měl možnost navštívit. Velmi podnětné pro mě bylo i setkání s představiteli Asociace leteckých výrobců, při kterém zazněla celá řada témat, jimiž se musíme zabývat. Vnímám ale obrovský potenciál leteckého průmyslu, který může být velmi úspěšný na řadě trhů mnoha kontinentů," sdělil na závěr návštěvy ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
(tz)