Když se řekne výuka k podnikavosti, můžeme si pod ní představit nejen „výrobu“ podnikatelů, ale také soubor znalostí, schopností a dovedností, které patří k podnikatelskému stylu myšlení, nicméně jsou uplatnitelné i v zaměstnání. Ostatně už Tomáš Baťa zastával názor, že zaměstnanec s podnikatelským stylem myšlení je lepším zaměstnancem a manažerem, a snažil se, aby byli jeho vedoucí pracovníci motivováni, dívat se na část firmy, kterou řídí, jako by byla jejich vlastní.
Základní otázkou je, zda je podnikavost vrozená, nebo se ji můžeme naučit. Toto téma bylo probíráno již v listopadu v rámci zahajovací konference světového týdne podnikání (Global Entrepreunership Week) 2014 a názory na to nejsou úplně jednotné. Dobré je zaměřit se zde na rozdíl mezi podnikavostí a podnikáním. Zatímco ne každý člověk, který je podnikavý, se musí nutně stát podnikatelem, opačně to platí stoprocentně, tj. podnikatel musí být podnikavý, aby byl úspěšný. Na to stát se podnikatelem nejspíše nemá vlohy každý (tedy vrozenou schopnost), podnikavost však lze rozvíjet více méně u každého.
Jak na to a kdy začít
Určitě mi dáte za pravdu, že pořekadlo „co se v mládí naučíš, ve stáří, jako když najdeš“ platí téměř o čemkoliv – a tak je to i s podnikavostí z pohledu týmu obecně prospěšné společnosti yourchance. Ta se na toto téma zaměřuje v rámci projektu Finanční gramotnost do škol a od února nově také projektem Podnikavost.cz. Tvůrci zastávají názor, že čím dříve s finanční gramotností a podnikavostí začneme, tím spíše se stane naší přirozenou součástí. Proto pracují již s dětmi na základních školách a chystají se připravit pomůcky i pro rozvoj dětí v mateřských školkách. Začít s těmito oblastmi v dětství vnímá jako důležité i Jiří Paták, CEO finančně-poradenské firmy Chytrý Honza: „U většiny lidí, se kterými jsme v kontaktu, se objevuje jeden a tentýž problém: svou finanční situaci ,zanedbali‘ už v raném věku, v době, kdy vstupovali do dospělosti a za nakládání s finančními prostředky byli poprvé v životě zodpovědní jen oni sami.“
Co se týče otázky, jak rozvíjet podnikavost, Kateřina Lichtenberková, manažerka zmíněných projektů, zastává názor, že není zapotřebí ve školách ustanovit podnikavost jako samostatný předmět, kde by se vyučovala teorie, ale že jde o průřezové kompetence, které se dají rozvíjet v rámci jiných (jakýchkoliv) předmětů. „Z mého pohledu je výuka k podnikavosti více o formě než o obsahu. Myslím tím to, že budeme-li děti různé věci učit interaktivní formou, hrami, praktickým vyzkoušením, prací v týmu apod., bude se u nich rozvíjet podnikavost.“
Můžeme si to ukázat na konkrétním příkladě. V projektu Finanční gramotnost do škol organizují tvůrci celorepublikovou soutěž Rozpočti si to!, kde se hráči praktickou formou učí sestavovat rodinný rozpočet. Soutěž je určena pro žáky základních škol a v letošním roce se rozšíří i na střední školy. Díky soutěži se u účastníků rozvíjí kromě jiného i podnikavost. Soutěž je totiž postavena tak, že hráči pracují v týmu o zhruba čtyřech členech a postupně si vybírají nejdříve profil rodiny (domácnosti) a posléze jednotlivé výdaje a investice, které jako rodina udělají. Musí si tedy rozdělit role v týmu, naučit se spolupracovat, plánovat společně jednotlivé kroky, rozhodovat se apod. A to jsou aspekty podnikavosti. Podnikatelské myšlení je totiž mimo jiné o strategickém rozhodování, což znamená, že se rozhoduji nejen za sebe, ale také za celý tým (firmu) apod. Zde hráči nejen myslí za celou rodinu a tím se učí vidět věci v širších souvislostech. Bonusové úkoly jsou navíc zaměřeny na různé formy vzdělávání a v těžší kategorii těchto úkolů mají účastníci např. sami připravit prezentaci, kterou následně předvedou zbytku třídy nebo rodinným příslušníkům. Tím se učí přemýšlet nad daným tématem, prezentačním dovednostem, organizačním schopnostem a zvyšují si sebevědomí – tedy další „podnikavé“ dovednosti. Ve hře jsou také ukázány různé možnosti získávání příjmu – od zaměstnání a podnikání, přes možnost přivýdělku až k pasivnímu příjmu. Soutěž navíc do dění zapojuje i dospělé, neboť je podmínkou, že členem každého týmu musí být aspoň jedna dospělá osoba. Tím podněcuje diskuzi na úrovni dítě versus rodič, respektive žák vs. učitel, která je důležitá pro předání dalších praktických zkušeností.
Praktické vzdělání pro život
Odborným partnerem aktuálního ročníku soutěže je již zmíněná poradenská firma Chytrý Honza. Jiří Paták hovoří o tom, proč se tuto soutěž rozhodl podpořit: „Projektu Finanční gramotnost do škol věříme a podporujeme jej proto, že s pojmem finanční gramotnost a jeho obsahem seznamuje ty, kteří to nejvíc potřebují a kterým může zásadně ovlivnit budoucnost k lepšímu – děti, které se na život dospělého člověka teprve chystají.“ Dále doporučuje rodičům přihlásit děti do zmíněné soutěže: „Dáte jim tím praktické vzdělání, které jim už za několik málo let pomůže dělat kvalitní životní rozhodnutí.“ Z poslední věty by se slušelo podtrhnout slovíčko „praktické“. To je totiž podstata výuky k podnikavosti, jak ji vidí v yourchance. Pouze praktickými způsoby výuky lze tyto schopnosti rozvíjet – tedy při použití interaktivních materiálů a pomůcek, praktických cvičení, her, simulací, práce v týmu, projektů a v neposlední řadě praktických soutěží.
(kl)
www.financnigramotnostdoskol.cz