České malé a střední podniky jsou do značné míry motorem fungování české ekonomiky. Jejich podíl je značný zejména na zaměstnanosti, pracuje pro ně každý druhý český zaměstnanec. Realizují také třetinu investic v ekonomice, průměrně si půjčují 6 milionů korun a jejich apetit po bankovním financování prudce roste. Majitelé malých a středních podniků vidí svou budoucnost převážně optimisticky, očekávají růst tržeb i investic. Ukazují to data UniCredit Bank. Navíc podle nedávného průzkumu banky jsou výrobky českých rodinných firem pro zákazníky znakem tradice a kvality, preferují je před produkty nadnárodních společností.
O významu malých a středních podniků pro českou ekonomiku dnes téměř nikdo nepochybuje. Jaký je ale jejich reálný dopad? Podle analýzy UniCredit Bank můžeme tvrdit, že segment SME, jak se jinak malým a středním podnikům říká, je do značné míry hnacím motorem českého ekonomického vývoje. I přes svá specifika kopírují ukazatele SME sektoru vývoj hospodářské situace. Platí to zejména u zaměstnanosti, pro sektor SME totiž pracuje přes 50 % českých zaměstnanců.
Typické SME? 15 let starý obchodník s ryze českým kapitálem
„Malé a střední podniky zaměstnávají přes polovinu všech pracujících v České republice a tvoří 40 % ekonomické produkce. Navíc realizují třetinu objemu všech firemních investic u nás. Tato čísla naznačují, že v segmentu SME jsou firmy koncentrovány především v odvětvích náročnějších na pracovní sílu a méně na fixní kapitál,“ říká Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.
A jak vypadá typický zástupce malých a středních podniků u nás? Ze statistického hlediska jsou na českém trhu tři čtvrtiny SME podniků ryze tuzemské a více než polovina z nich již oslavila své patnácté narozeniny. Nejdůležitějším oborem z pohledu zaměstnanosti a přidané hodnoty je pro celý segment výroba, zejména pak v oblasti produkce pro automobilový průmysl. Co do absolutního počtu ale tyto firmy nejčastěji působí v obchodě (32 %) a službách (19 %), výroba (19 %) je až třetí v pořadí.
Objem úvěrů pro SME roste, v průměru si půjčují 6 milionů korun
Budoucnost je podle zástupců malých a středních podniků růžová. Podle dat UniCredit Bank až osm z deseti českých rodinných firem vnímá své budoucí vyhlídky optimisticky. Finančně očekávají SME v příštích třech letech většinou mírný růst nebo udržení současné úrovně tržeb. Tato očekávání se odráží i v zájmu malých a středních podniků o bankovní financování. Klienti UniCredit Bank si dnes v České republice půjčují formou provozního nebo investičního úvěru v průměru 6 milionů korun ročně.
„Chceme i nadále výrazně podpořit malé a střední firmy v jejich rozvoji a využít i expertní zkušenosti z financování velkých korporací. Jenom v loňském roce jsme u malých a středních firem (SME) zaznamenali až 30% nárůst financování. Nejvíce rostl zájem o investice do dalšího rozvoje firem, objem investičních úvěrů od UniCredit Bank totiž vrostl přes 40 %,“ říká Roman Šilha, ředitel pro korporátní klientelu, MID a SME UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia. Tyto firmy nejčastěji investují do rozšíření výroby, nových prostor, akvizic nebo expanze. Data banky navíc ukazují, že SME nezahálejí ani v zahraničním obchodě, nejvýznamnějšími zahraničními obchodními partnery podle dat z platebních operací jsou pro české firmy Německo, Polsko a Nizozemí.
Rodinná firma: Tradice a kvalita
Téměř osm z deseti Čechů a také Slováků považuje rodinné firmy za tradiční. Tři čtvrtiny z nás je navíc vnímají jako kvalitní, podobně je tomu pak i na Slovensku. „Firma, která chce na dnešním českém trhu uspět, musí nabízet kvalitní služby nebo produkty. K tomu jsou potřeba pravidelné inovace a investice do dalšího rozvoje firmy a jejich zaměstnanců. Naše firma se ve stavebním byznysu pohybuje téměř 25 let a právě kvalita našich staveb a rekonstrukcí je u nás tím, co nám pomáhá v silné konkurenci obstát,“ vysvětluje Aleš Krátkoruký, spolumajitel stavební firmy Kališ & Krátkoruký.
Rodinné firmy ale nejsou jen synonymem tradice a kvality. Jsou také populárním hitem, který v rámci ekonomiky velmi dobře funguje. Více než polovina Čechů i Slováků totiž v průzkumu uvedla, že by při zakládání vlastního podnikání uvažovali právě o modelu rodinné firmy. Jako jasné výhody uvedli především důvěru ve členy rodiny a jejich spolehlivost. Vnímání rodinných firem na trhu je v obou zemích také příznivým faktorem. V Čechách vnímá 49 % populace rodinné firmy pozitivně oproti zahraničním, na Slovensku je to potom 36 %.
„Se synem jsme již od založení firmy v roce 1990 rovnocennými partnery, dalšími dvěma společníky jsou navíc naše manželky. Králíček s.r.o. je tedy rodinná firma v pravém slova smyslu. Jako největší výhodu podnikání v rodině vnímám právě vzájemnou důvěru, firma nás všechny živí a máme společný zájem na jejím dalším rozvoji. Také rozhodovací procesy jsou v rámci rodiny jednodušší, místo složitých vnitřních pravidel se tak můžeme soustředit na naše produkty a jejich kvalitu,“ vysvětluje František Králíček, spolumajitel rodinné firmy Králíček, s.r.o. specializované na tisk etiket.
(tz)