INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

České malé a střední podniky jsou do značné míry motorem fungování české ekonomiky. Jejich podíl je značný zejména na zaměstnanosti, pracuje pro ně každý druhý český zaměstnanec. Realizují také třetinu investic v ekonomice, průměrně si půjčují 6 milionů korun a jejich apetit po bankovním financování prudce roste. Majitelé malých a středních podniků vidí svou budoucnost převážně optimisticky, očekávají růst tržeb i investic. Ukazují to data UniCredit Bank. Navíc podle nedávného průzkumu banky jsou výrobky českých rodinných firem pro zákazníky znakem tradice a kvality, preferují je před produkty nadnárodních společností.

O významu malých a středních podniků pro českou ekonomiku dnes téměř nikdo nepochybuje. Jaký je ale jejich reálný dopad? Podle analýzy UniCredit Bank můžeme tvrdit, že segment SME, jak se jinak malým a středním podnikům říká, je do značné míry hnacím motorem českého ekonomického vývoje. I přes svá specifika kopírují ukazatele SME sektoru vývoj hospodářské situace. Platí to zejména u zaměstnanosti, pro sektor SME totiž pracuje přes 50 % českých zaměstnanců. 

Typické SME? 15 let starý obchodník s ryze českým kapitálem

 „Malé a střední podniky zaměstnávají přes polovinu všech pracujících v České republice a tvoří 40 % ekonomické produkce. Navíc realizují třetinu objemu všech firemních investic u nás. Tato čísla naznačují, že v segmentu SME jsou firmy koncentrovány především v odvětvích náročnějších na pracovní sílu a méně na fixní kapitál,“ říká Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

A jak vypadá typický zástupce malých a středních podniků u nás? Ze statistického hlediska jsou na českém trhu tři čtvrtiny SME podniků ryze tuzemské a více než polovina z nich již oslavila své patnácté narozeniny. Nejdůležitějším oborem z pohledu zaměstnanosti a přidané hodnoty je pro celý segment výroba, zejména pak v oblasti produkce pro automobilový průmysl. Co do absolutního počtu ale tyto firmy nejčastěji působí v obchodě (32 %) a službách (19 %), výroba (19 %) je až třetí v pořadí.

Objem úvěrů pro SME roste, v průměru si půjčují 6 milionů korun

Budoucnost je podle zástupců malých a středních podniků růžová. Podle dat UniCredit Bank až osm z deseti českých rodinných firem vnímá své budoucí vyhlídky optimisticky. Finančně očekávají SME v příštích třech letech většinou mírný růst nebo udržení současné úrovně tržeb. Tato očekávání se odráží i v zájmu malých a středních podniků o bankovní financování. Klienti UniCredit Bank si dnes v České republice půjčují formou provozního nebo investičního úvěru v průměru 6 milionů korun ročně.

„Chceme i nadále výrazně podpořit malé a střední firmy v jejich rozvoji a využít i expertní zkušenosti z financování velkých korporací. Jenom v loňském roce jsme u malých a středních firem (SME) zaznamenali až 30% nárůst financování. Nejvíce rostl zájem o investice do dalšího rozvoje firem, objem investičních úvěrů od UniCredit Bank totiž vrostl přes 40 %,“ říká Roman Šilha, ředitel pro korporátní klientelu, MID a SME UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia. Tyto firmy nejčastěji investují do rozšíření výroby, nových prostor, akvizic nebo expanze. Data banky navíc ukazují, že SME nezahálejí ani v zahraničním obchodě, nejvýznamnějšími zahraničními obchodními partnery podle dat z platebních operací jsou pro české firmy Německo, Polsko a Nizozemí.

Rodinná firma: Tradice a kvalita

Téměř osm z deseti Čechů a také Slováků považuje rodinné firmy za tradiční. Tři čtvrtiny z nás je navíc vnímají jako kvalitní, podobně je tomu pak i na Slovensku. „Firma, která chce na dnešním českém trhu uspět, musí nabízet kvalitní služby nebo produkty. K tomu jsou potřeba pravidelné inovace a investice do dalšího rozvoje firmy a jejich zaměstnanců. Naše firma se ve stavebním byznysu pohybuje téměř 25 let a právě kvalita našich staveb a rekonstrukcí je u nás tím, co nám pomáhá v silné konkurenci obstát,“ vysvětluje Aleš Krátkoruký, spolumajitel stavební firmy Kališ & Krátkoruký.

Rodinné firmy ale nejsou jen synonymem tradice a kvality. Jsou také populárním hitem, který v rámci ekonomiky velmi dobře funguje. Více než polovina Čechů i Slováků totiž v průzkumu uvedla, že by při zakládání vlastního podnikání uvažovali právě o modelu rodinné firmy. Jako jasné výhody uvedli především důvěru ve členy rodiny a jejich spolehlivost. Vnímání rodinných firem na trhu je v obou zemích také příznivým faktorem. V Čechách vnímá 49 % populace rodinné firmy pozitivně oproti zahraničním, na Slovensku je to potom 36 %.

„Se synem jsme již od založení firmy v roce 1990 rovnocennými partnery, dalšími dvěma společníky jsou navíc naše manželky. Králíček s.r.o. je tedy rodinná firma v pravém slova smyslu. Jako největší výhodu podnikání v rodině vnímám právě vzájemnou důvěru, firma nás všechny živí a máme společný zájem na jejím dalším rozvoji. Také rozhodovací procesy jsou v rámci rodiny jednodušší, místo složitých vnitřních pravidel se tak můžeme soustředit na naše produkty a jejich kvalitu,“ vysvětluje František Králíček, spolumajitel rodinné firmy Králíček, s.r.o. specializované na tisk etiket.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3