Emirates, společnost spojující lidi, místa a ekonomiky po celém světě, a Frontier Economics, přední evropská poradenská společnost, zveřejnily výsledky studie zabývající se sociálně-ekonomickým dopadem společnosti Emirates na evropské hospodářství v roce 2013/14. Podle studie patří Česká republika do horní poloviny zemí s nejvíce stimulovanou ekonomikou.
Denní linka Emirates z Prahy do Dubaje byla zahájena v roce 2010, jako svého času jediný přímý let mezi těmito dvěma městy. V roce 2013/14 umožnila společnost Emirates v ČR vznik odhadem 3 240 pracovních míst (přímá, nepřímá a indukovaná pracovní místa), což odpovídá dopadu na HDP v hodnotě 98 milionů eur. Katalytické dopady unikátních spojení společnosti Emirates z ČR pak podle odhadů přispěly ke vzniku dodatečných 130 pracovních míst, což představuje další 4 miliony eur. Celkový přínos k HDP České republiky tak dosahuje hodnoty 102 milionů eur.
V rámci celé EU umožnily aktivity Emirates v roce 2013/14 vznik celkem 85 100 pracovních míst a dalších 41 000 míst bylo vytvořeno nákupem letadel společnosti Airbus, což odpovídá podle odhadů dopadu na HDP Evropské unie v hodnotě 6,8 miliardy eur.
„Emirates je evropskému trhu plně oddaná,“ poznamenal Tim Clark, prezident Emirates Airline, „stimulací poptávky po cestování a nákladní přepravě přispívá Emirates k rozvoji ekonomik v místech, kde působí. Zejména na trzích nedostatečně obsluhovaných jinými leteckými společnostmi.“
Analýza společnosti Frontier, která zahrnuje 28 měst obsluhovaných Emirates v 16 členských státech EU, identifikovala v Evropě 220 unikátních linek obsluhovaných Emirates. Dvacet jedna z nich jsou přímá spojení evropských měst s Dubají a zbývajících 199 tras jsou linky s jedním přestupem v Dubaji. Při využití jakékoliv jiné letecké společnosti či aliance na těchto trasách je nutné počítat minimálně s jedním přestupem navíc.
České republice nabízí Emirates 13 unikátních spojení s jednou zastávkou v Dubaji, což je pátá nejvyšší hodnota ze všech zemí EU. Bez Emirates by cestující do destinací, jako jsou Seychely, Thajsko nebo dokonce Austrálie a Jižní Afrika, museli využít spojení alespoň se dvěma přestupy.
Při mezinárodních letech z Evropy obvykle pasažéři využívají jedno z velkých evropských letišť. Od začátku svého působení v roce 1987 pomohla společnost Emirates zaplnit tuto mezeru a na základě poptávky postupně zvyšovala služby do velkých a středních velkých měst po celé Evropě.
Vzhledem k rozsahu sítě Emirates a očekávanému zdvojnásobení poptávky po letecké dopravě v následujících 5 až 10 letech má Emirates dobrou pozici pro přepravení rostoucího počtu turistů a obchodníků do Evropy a dále přispívat k rozvoji obchodu a investic v regionu.
(tz)