INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Fluktuant neboli zaměstnanec, který nevydrží v jednom zaměstnání déle než rok a neustále střídá pracovní místa, začíná být trnem v oku českých zaměstnavatelů. Podle zkušeností klientů personální agentury Advantage Consulting je jich čím dál více. Firmy se přitom v průměru dostávají do zisku u nového zaměstnance až po jednom roce jeho zapracování.

Nejčastějšími důvody k předčasnému odchodu z práce jsou nespokojenost s její náplní, nízké finanční ohodnocení nebo neporozumění si s kolegy. „Je to bohužel narůstající trend zejména u mladých lidí, kteří práci střídají bez ohledu na loajalitu k zaměstnavateli. Pokud je práce nebaví, jsou netrpěliví a jdou jinam klidně od rozpracovaného projektu poté, co ve firmě absolvují nákladná školení. Nicméně rozšiřuje se to i mezi  střední generací – zaměstnanci jsou náročnější a po odeznění ekonomické krize už se tolik nebojí o místa,“ potvrdila Olga Hyklová z personální agentury Advantage Consulting.

U mladých lidí je to tím, že se touží stát okamžitě manažery a vést tým lidí. Firmy jim tyto příležitosti dávají, ale často narazí na to, že tito mladí lidé neváhají tým opustit, protože je zaujme něco jiného v jiné společnosti: „Klidně odejdou třeba po půlroce. Je jim jedno, že se zavázali vytvořit tým a také naslibovali svým podřízeným, že je něco naučí, někam je profesně posunou, a že se na ně tito lidé spoléhali,“ popsala Olga Hyklová.

Firmy jsou dnes po ekonomické krizi stabilizované, vykazují zisky a jejich zaměstnanci začínají zvažovat, zda je pro ně stávající práce ta pravá. Pokud po určité době nedostanou přidáno a nepostoupí v kariérním žebříčku, jejich loajalita klesá a začnou se rozhlížet jinde. Jaký je současný trend? Stále méně lidí se bojí, že si zkazí životopis tím, že na jedné pozici nevydrží alespoň několik let, jako tomu bylo dříve.

„Často se stává, že za námi přijde zoufalý klient, kterému odcházejí zaměstnanci a neumí si je udržet. Oni se přitom při pohovoru tvářili, že je to jejich vysněná práce a v dané firmě touží pracovat co nejdéle. Je to ale logické: těžko půjde člověk na pohovor do konkrétní společnosti a bude povídat, že mu nevyhovuje například open space kancelář, když vidí, že je ve firmě mají,“ popsala Olga Hyklová. V personální agentuře se uchazeč o práci nejdříve sejde s konzultantem a probere s ním, jaká firma by mu vyhovovala – jestli velká, malá, česká či zahraniční, jaký obor je mu nejbližší, jaký styl práce, firemní kultura, typ nadřízeného, a teprve poté mu konzultant nabídne ideální společnosti, do kterých by se hodil a kde by mu to nejvíce „sedělo“.

Nevýhodou pro firmy, které hledají kandidáty pouze přes inzerát, je to, že tak osloví jen skupinu „volných“ lidí na pracovním trhu nebo fluktuanty, kteří procházejí pracovní servery každý den. Lidi, které chce většina firem, tedy pracovité, spolehlivé a stabilní zaměstnance, touto cestou osloví jen minimálně, ti totiž většinou někde pracují a na surfování po pracovních serverech nemají čas.

V české strojírenské firmě Hestego podobnou situaci potvrzuje personální ředitelka Eva Vavrouchová: „Pokud dáme inzerát, že hledáme obchodníka, často se nám přihlásí třeba bývalá prodavačka, která má pocit ,že by to zvládla‘, ačkoliv o náplni práce a o nárocích na danou pozici nemá vůbec tušení. Těmto nevhodným uchazečům se díky spolupráci s agenturou vyhneme a neztrácíme s nimi drahocenný čas.“

Pokud má firma zájem prověřit své kandidáty skutečně do hloubky, nabízí se assessment centrum. Stojí od deseti do třiceti tisíc a několik potenciálních zaměstnanců zároveň tu pět až šest hodin testují odborníci. „Assessment centrum si firmy dříve zadávaly hlavně u vyšších manažerských pozic kvůli vyšším nákladům, ale v současné době, kdy je kladen velký důraz na to, jak člověk zapadne do kolektivu a firemní kultury, firmy vyžadují assessment centrum i na běžné pracovní pozice. Ve více než polovině případů se stává, že po něm klient změní názor na kandidáta, kterého znal pouze z osobního pohovoru. Po pěti hodinách, během nichž musí uchazeči řešit nejrůznější úkoly, a to samostatně i v kolektivu, se přestanou přetvařovat, dolehne na ně stres a ukáže se jejich skutečná povaha,“ vysvětlila Olga Hyklová.

Podle průzkumu Advantage Consulting si dnes firmy vybírají personální agenturu v 71 procentech z důvodu nedostatku kvalitních životopisů, ve 37 procentech kvůli tomu, že jim personální agentura ušetří čas s hledáním kandidátů, a ve 25 procentech proto, že agentury mají více možností, jak kandidáty oslovit.

Důvod výběru personální agentury

JAKÉ JSOU NEJČASTĚJŠÍ DŮVODY, PROČ SPOLUPRACUJETE S

PERSONÁLNÍ AGENTUROU?

%

Nemáme dostatek životopisů a databázi potenciálních uchazečů.

71

Personální agentura šetří čas.

37

Personální agentura má více možností, jak oslovit uchazeče (LinkedIn, pracovní servery...).

25

Nemáme dostatek odborníků a personalistů na výběr nových lidí.

15

Není pro nás vhodné oslovit uchazeče samostatně (neetické vůči konkurenci).

11

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3