Často je slyšet otázka: Podnikat? Ale v čem? Trh je obsazen a nikdo už nic nového nevymyslí! Domnívám se, že opak je pravdou. Nápadům se meze nekladou, novinek bude přibývat. Jednou z nich je projekt,
se kterým seznámili v listopadu v Hradci Králové širokou veřejnost jednatelé firmy Aspira Invest s.r.o. JUDr. Čestmír Sajda, MBA, a Libor Štros. Přináší nový rozměr pro bezpečné parkování jízdních kol, včetně dětských i elektrokol. Oč jde? Vysvětlují oba jmenovaní:
Vítejte v cyklistické budoucnosti – tak zní slogan, který čteme na billboardech směrem z Prahy na Hradec Králové. Vyobrazena je na nich věž pojmenovaná BikeTower. Co si pod tím představit?
Čestmír Sajda (na snímku): Náš společný podnikatelský projekt. Společnost Aspira Invest, již oba vlastníme, se rozhodla na českém a slovenském trhu zastupovat nápad královéhradecké firmy SYSTEMATICA s.r.o. Ten nápad spočívá v nabídce veřejnosti umožnit spolehlivě parkovat jízdní kola, a to se vším komfortem.
Libor Štros: Lidí, kteří rádi jezdí na kole, v České republice přibývá. Velkým hendikepem ale je, že nemohou bezpečně svá kola zaparkovat, nepřítelem jsou zloději. Proti tomu hledala firma SYSTEMATICA s.r.o., kterou založil někdejší cyklistický reprezentant Rudolf Bernart, nějakou obranu. Výsledkem je model parkovací věže, kam se vejde až 118 kol. Denní parkovné je 10 korun a nejsou s tím spojené žádné složitosti. Přijedete, slezete z kola, přistavíte ho ke vstupu-vjezdu, zaplatíte podle instruktážního videa a o nic se již nestaráte.
Zdá se to trochu jako pohádka a nesplnitelné přání. Znemená to, že se lidi o svá kola díky této novince nemusí bát?
Čestmír Sajda: Ano, je to tak. Provoz naší první takové věže byl zahájen 9. listopadu v Hradci Králové. Oficiálně se objekt jemnuje automatické parkovací zařízení pro kola. Nachází se před obchodním centrem OC Futurum, je tedy dobře přístupné. Pořízeno bylo za přispění prostředků státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj ČR.
Libor Štros: Na stavbě této první věže jsme si jako investoři chtěli mnohé vyzkoušet. Sami jsme si tuto věž totiž od firmy SYSTEMATICA zakoupili, abychom zjistili, co vše je s realizací nápadu spojeno. Abychom si ověřili, co bude třeba řešit na straně zákazníka, jemuž budeme chtít další takové zařízení nabídnout. Celková cena bez DPH byla 10 milionů korun.
To tedy nezůstane pouze u stavby ve východočeské metropoli?
Čestmír Sajda: To by bylo málo. Rádi bychom tento model nabídli i jiným městům. Koncem listopadu bychom měli uvést do provozu takové zařízení v Přerově, a to pod stejnou obchodní značkou BIKETOWER a jako unikátní parkovací dům pro kola. Rádi bychom samozřejmě projekt nabídli i naší metropoli, jednání se zatím vedou. V Praze počty cyklistů rostou, navíc je naše hlavní město přehlceno automobily i výfukovými plyny. Investorům můžeme dodat další argumenty, které myšlenku výstavby mohou jen podpořit.
Libor Štros (na snímku): Tím, že se parkuje směrem vzhůru, tedy ve věži, nezabírá stavba žádnou obrovskou plochu. Dá se přirovnat k šesti parkovacím stáním pro osobní automobil. Zplodiny 118 automobilů, nebo ne? Cyklista jezdí „čistě“. Vystresovaní řidiči aut, kteří zůstávají v dopravních zácpách versus spokojený cyklista, který má kde zaparkovat. Cena BIKETOWER se dá přirovnat ke dvaceti metrům dálnice, a to není zanedbatelné. Projekt lze financovat z dotací, to je jistě pro mnohé zájemce povzbudivé. A navíc, cyklista, který se nemusí o kolo bát, to je také spokojený občan!
Váš letáček informuje, že za 25 vteřin je kolo uschováno v suchu a bezpečí. Jak tomu máme rozumět?
Čestmír Sajda: Úplně jednoduše – je to doba, která je potřeba k tomu, aby byl majitel kola v klidu. Opustí kolo a za méně než půl minuty je o jeho dopravní prostředek postaráno. Odpadá strach, zda se se svým kolem ještě někdy setká. Kolo nikde nemokne, nepráší se na něj. Ti, kdož využívají jízdního kola jako alternativu k automobilu, mají možnost parkovat se vším komfortem. To je celé. Zároveň je možné takto uschovat veškeré cyklistické příslušenství a zajistit svěřený majetek péči na úrovni klasického pojištění. Naše věže budou sloužit k celkové podpoře cyklodopravy, k podpoře ekologie a nakonec povedou rovněž k utužování zdraví lidí.
Libor Štros: Díváme se na záležitost ještě z tohoto úhlu: kolo je dnes již poměrně drahá záležitost. Ten, kdo do něj investuje, samozřejmě dbá o své pohodlí, neriskuje také nesnáze, které jsou spojeny se starými ne zcela funkčními koly. Je si vědom ceny zdraví, neriskuje jízdu na kole, které již dávno ztratilo svou hodnotu. Dobré parkování by mělo podpořit i snahu obyvatel o včasnou obnovu „vozového parku“, a to souvisí i s péčí o vlastní zdraví. Náš projekt je o souvislostech.
Jde tedy o unikátní řešení pro města i obce, životní prostředí i boj proti zlodějům...
Čestmír Sajda: Tak by se to dalo charakterizovat. Nabídli jsme bezpečné parkování kol, a to i elektrokol. Společně s kolem lze odložit i cyklistické doplňky, bagáž, dětskou sedačku na kolo, pověsit přilbu i tašku s nákupem na řídítka. Kolo je po celou dobu parkování pojištěno. Věž je připojena na pult centrální ochrany. S vaším kolem nepřijde do styku nikdo jiný než vy. Stavba má půdorys 8,37 x 8,37 metru a je vysoká 11,5 metru.
Libor Štros: Budeme velice rádi, když naše první zkušenosti zaujmou i další zájemce. Věříme, že nezůstane jen u Hradce Králové. Další systémy bychom již chtěli stavět pod firmou BikeProjekt, tak přejmenujeme původní firmu Aspira Invest. To jen na vysvětlenou, pokud by někdo posléze pátral po naší podnikatelské historii. Královéhradeckou věž budeme se společníkem sami provozovat, zkušenosti jistě ukáží, jak řešení dále vylepšovat. Už dnes víme, že ji lze využívat také jako dobře viditelný nosič reklamy.
Představili jste řešení, nejen nápad. Znáte cestu, jak lidem zpříjemnit život. A to se počítá!
Čestmír Sajda: Neradi bychom chválili dne před večerem. Firma SYSTEMATICA byla právě za tento patent oceněna v soutěži o inovační projekty ve Francii a na zahájení provozu do Hradce Králové se přijel podívat jeden z francouzských investorů, který o takovou stavbu již projevil zájem. Jednání budou pokračovat. Našel si nás i zájemce z Estonska. Rýsuje se tedy možnost zaujmout další fandy a rozšířit myšlenku v celé Evropě.
Libor Štros: To by nás velmi potěšilo. Parkovací dům mohou využívat jak mladí lidé, tak i ti, kteří k technickým novotám nemají zvláštní vztah. Je to opravdu velmi jednoduché a intuitivní, není problém kolo svěřit automatickému systému a prostě parkovat. Do budoucna uvažujeme vytvořit celou síť takových parkovišť a obohatit i je dalšími doplňkovými službami, jako je například zařízení na dohuštění pneumatik kol apod. Přemýšlíme, jak komfort dovést k vrcholu a postarat se o „něco“, co má budoucnost.
ptala se Eva Brixi