Energetická skupina innogy v ČR vykázala za rok 2016 celkové tržby ve výši 43,9 miliardy Kč. V porovnání s rokem 2015 jde o sedmiprocentní pokles. Zisk po zdanění dosáhl 8,5 miliardy Kč, to je v meziročním srovnání o 9 % více. Podobu výsledků nejvíce ovlivnilo chladnější počasí v roce 2016 a s tím související nárůst prodejů a distribuce vyšších objemů zemního plynu.
„Minulý rok můžeme hodnotit pozitivně. Zákazníci přijali naši novou značku innogy a porozuměli naší nové orientaci na moderní, inovativní a decentrální energetiku. Stabilizovali jsme naši pozici na trhu. Dokonce vidíme po dlouhé době první růst celkového počtu našich zákazníků,“ uvedl Martin Herrmann, předseda představenstva innogy Česká republika a COO Retail innogy SE.
innogy se jako nová značka na tuzemském energetickém trhu úspěšně etabluje. Kampaň pod značkou innogy vzbudila zájem i o nové produkty a služby. Známost innogy průběžně narůstá, v současné době ji má v povědomí 63 % obyvatel České republiky. V plánu je dosáhnout minimálně takové známosti, jakou měla RWE.
„Hlavním efektem v případě poklesu tržeb bylo snižování ceny zemního plynu. V případě nárůstu zisku byla klíčová nižší průměrná teplota v zimních měsících a tedy větší spotřeba. Loňský rok byl téměř o jeden stupeň chladnější než ten předloňský. Výraznější meziroční teplotní rozdíly pak byly patrné během topného období, především v lednu a následně v závěru loňského roku. Rostli jsme v oblasti obchodu s plynem a s elektřinou a také ve výrobě tepelné energie,“ potvrdil Thomas Merker, finanční ředitel a místopředseda představenstva innogy Česká republika. „Druhým důležitým efektem byla úsporná opatření v jednotlivých společnostech skupiny a dlouhodobé zvyšování celkové efektivity každého jednotlivého útvaru, systému řízení a struktury managementu“, dodal Merker.
Vloni poprvé od otevření trhu v roce 2007 se zvýšil počet zákazníků, kteří od energetické skupiny odebírají zemní plyn a elektřinu. „Řada lidí si už ověřila, že se jinde nemají lépe než u innogy. Počet zákazníků, kteří od nás odebírají plyn, dosáhl téměř 1,4 milionu. Na trhu s elektřinou zajišťujeme dodávky proudu pro 340 tisíc zákazníků a patříme mezi nejúspěšnější alternativní dodavatele,“ informoval Tomáš Varcop, šéf obchodní společnosti innogy Energie.
Ceny plynu vloni vykazovaly sestupnou tendenci. innogy v této souvislosti zlevňovala celkem třikrát, naposledy letos v lednu. Dlouhodobé finanční efekty při vytápění plynem tak mohou očekávat jak zákazníci se smlouvou na dobu neurčitou, tak ti, kteří mají smlouvu na dobu určitou.
„Jsme nejen spolehlivým dodavatelem energií, ale nabízíme i další komplexní služby šité na míru našim zákazníkům. Vloni jsme vstoupili na trh s fotovoltaikou pro rodinné domy a následně jsme začali nabízet možnost instalace tepelných čerpadel pro domácnosti i firmy. Pokračujeme v nabídce pojištění domácností, pronájmu LED žárovek, detektorů kouře a oxidu uhelnatého. Z kontinuálních měření vyplývá, že spokojenost zákazníků s našimi službami dosáhla 87 %, což je pro nás zavazující,“ dodal T. Varcop.
innogy patří k významným tuzemským investorům. V loňském roce její investice dosáhly
4,7 miliardy Kč. Z toho jen na obnovu plynárenské soustavy byly určeny 3,4 miliardy Kč. Řádově další stovky milionů směřovaly do modernizace podzemních zásobníků plynu a jednotlivých teplárenských provozů. „Naše investice do modernizace distribuční sítě rok od roku výrazně narůstají s cílem posílit flexibilitu, spolehlivost a bezpečnost. V loňském roce jsme dokončili celkem 879 staveb, zrekonstruovali 254 kilometrů plynovodů a 92 regulačních stanic,“ shrnul Jan Valenta, CEO společnosti GasNet, která je součástí skupiny innogy.
V roce 2016 se v ČR distribuovalo celkem 7,6 miliardy metrů krychlových zemního plynu. V souvislosti s nižší průměrnou denní teplotou vzrostl objem přepraveného plynu v sítích innogy o 5 % na 6,6 miliardy metrů krychlových. Podíl na distribuci plynu v tuzemsku tak činil 86 %.
Zájem o zemní plyn v loňském roce povzbudilo jak chladnější počasí a pokles cen, tak kotlíkové dotace. V distribuční síti společnosti GasNet se vůbec poprvé snížil počet neaktivních přípojek, konkrétně o 941. V přepočtu na objem vypuštěného prachu se díky tomu dostalo do ovzduší až o 282 tun nečistot méně. innogy počítá, že nabídne svůj komplexní servis všem zájemcům o plynové kotle i v letošním roce při další vlně kotlíkových dotací.
(tz)