INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 4288Měla jsem tu čest povídat si o všem možném s Ing. Jaroslavem Kurčíkem, generálním ředitelem společnosti Penam, a.s., v obci Herink nedaleko Říčan u Prahy, v jeho kanceláři, kde sálal tvořivý a tvůrčí duch přísného šéfa a mísil se s rozvahou vizionáře, který je oporou týmu a nabízí jistotu.

Pracoviště, kde se cizelují nápady, je přesně tím, kde neotřelé myšlenky a kreativita ekonoma, lídra oboru, dostávají tržní směr a s nábojem pozitivní energie putují až k zákazníkovi. Některé věci, i ty neviditelné, jsou tu jakoby pohozeny, ale mají své pevné a důstojné místo, byť třeba na podlaze vedle křesla či věšáku. Jiné zrcadlí potřeby všedního dne, aby daly duchu i tělu odpočinout a neburcovaly k výkonu, když je nutné řešit běžné provozní záležitosti. Proč ne?

Rytmus života této místnosti je podřízen vibracím energie, kterou je potřeba zapojit každý den trochu jinak. Manažerská osa práce má patrně své někdy těžko definovatelné mantinely. Obrovský potenciál hledání, vynalézání, koncepce, styl, který má smysl. Všechno, co jsem zde dokázala vnímat, přesně zapadalo do sebe, jedno umocňovalo druhé. Zdaleka jsem neměla čas se zeptat na vše, co bych ráda, zdaleka jsem nestačila zpracovat tu inspiraci k čemukoli, jíž byl prostor přeplněn. Charizma osobnosti Jaroslava Kurčíka formulovalo samo od sebe vše s přirozenou samozřejmostí, nadhledem, humorem, taktem i pokorou k tomu, co může převracet k lepšímu. Byly to okamžiky jiskřící chutí měnit svět i vůlí to dokázat: 

Co je dnes trendem v zásobování trhu pečivem? Co chce zákazník kupovat?

To je velké téma pro každého pekaře. My věříme, že zákazník si dnes chce pečivo více užívat a stále méně ho vnímá jen jako „nosič“ pro něco dalšího v podobě šunky, sýru, pomazánky nebo másla. Vidíme to na velké popularitě našich „super novinek“, jsou super jak z pohledu prostého složení, tak z pohledu jejich přidané hodnoty. Večerní chlebík například nepřestává udivovat tím, jak málo sacharidů obsahuje a naopak, kolik skýtá hodnotných bílkovin. Je prostě ideální nejen k večeři. Vedle toho mají zákazníci rádi Sporty chléb, který skvěle zasytí na delší dobu a nemá „prázdné“ kalorie. Jeho složení vychází z doporučení významných evropských sportovců a možná vás překvapí i svým složením, které zahrnuje například výhonky z jetele lučního, vojtěšky nebo slupky jitrocele indického. To pomohlo vytvořit další unikátní výrobek ve spolupráci s našimi dodavateli. Nesmíme ale zapomenout ani na sladké pečivo, my tedy správně používáme výraz „jemné pečivo“. Vnímáme, že si je zákazník ochoten připlatit za kvalitu a dobře přijal naši prémiovou řadu „Ze srdce sladké“, která nabízí jen to nejlepší z naší nabídky. Jsme hrdí hlavně na náš čokoládový Swing, který stojí za „hřích“. Když bych se na trh podíval z pohledu celkových čísel, mohu říci, že klesá prodej velkých konzumních chlebů a naopak roste prodej menších, ale zajímavějších druhů pečiva s vyšší koncovou cenou. To je případ i naší další klíčové řady „Z jádra dobrý“, která má čtyři vyladěné výrobky, každý něčím zcela unikátní. Další budou následovat. 

MARI4526Je rozdíl mezi generací Y a českými se­niory? Čemu při výběru pečiva dávají tyto skupiny přednost?

Vnímáme, že starší generace stále sice preferuje klasický bochník 1200 g a rohlíky, ale zároveň si, díky velmi dobré nabídce supermarketů, navykla na novinky. Mezi generacemi jsou velké rozdíly, jedním z nich je samotný styl konzumace pečiva. Například snídaně, starší generace posnídá více v klidu, generace Y je už při snídani často zcela online, když v jedné ruce drží mobil. I s tím dnes musíte počítat, když přinášíte na trh novinky. Musí být co nejjednodušší na přípravu a konzumaci jednou rukou. 

Brojí se proti bílé mouce, rohlíkům, koláčům, tukovému pečivu, ale pekaři tvrdí, že dvě housky denně nikomu neublíží. Jak to vlastně je?

Nemyslím si, že by boj vůči bílému pečivu a mouce měl vzestupnou tendenci. Souhlasím, že vše je o přiměřenosti, s ničím se to nesmí přehánět a strava by měla být vyvážená. Bílé pečivo vám dodá rychlou energii, ale bývá slabší z pohledu nutričních hodnot, na to je ideální naše Fit den řada. 

Loni jste uspěli v soutěži Česká chuťovka, váš pekař také vstoupil do Síně slávy. Zúčastníte se klání českých potravinářů i letos?

Soutěže a výzvy máme v Penamu rádi a tento rok pro nás byl velmi úspěšný. Obdrželi jsme významná ocenění. Jak jste již zmínila, Rytíře čes­ké chuti pro rok 2016 získal Václav Bozděch, technolog společnosti, a já jsem byl poctěn oceněním Zlatý delfín v soutěži Marketér roku 2016. Úspěch slavily i naše výrobky, což je pro nás neméně důležité. Vedle České chuťovky 2016, kde uspěly hned dva naše chleby, jsme v tomto roce získali další důležité ceny pro pekárny Rosice, Olomouc a Zelená louka za chleby Vynikající kvality od Svazu pekařů a cukrářů ČR. Určitě musím zmínit i krásné bronzové místo pro tlačený koláč z českobudějovické pekárny od Regionální agrární komory. Z toho je vidět, že soutěžíme opravdu rádi a pro správné fungování firmy je důležité měřit nejen kvalitu, ale obohacovat ji o nové nápady, postřehy a zkušenosti. Získaná ocenění jsou dobrou zprávou také pro naše zákazníky, říkáme tím, že pekařině rozumíme a děláme ji co nejlépe. 

Zmínil jste, že jste letos v květnu získali i další ocenění, Zlatého delfína v soutěži Marketér roku 2016, a to za produktovou politiku a komunikaci. V čem je princip úspěchu?

Když jsem se do Penamu v roce 2015 aktivně vrátil, dal jsem si za cíl přebudovat Penam od základu. Chtěl jsem, aby Penam nebyl jen společnost, která přináší dobrý ekonomický výsledek, ale aby to byla „duchem mladá“ společnost, do které chodíme rádi pracovat, jsme pekařem první volby pro naše zákazníky nebo dodavatele, a samozřejmě i dobrým aktivem pro našeho akcionáře. Změnu jsme vystavěli na několika důležitých pilířích, které jsme začali systematicky aplikovat dovnitř společnosti. Mezi nimi byly například zcela nové firemní hodnoty, které jsou srozumitelné a vycházejí od našich lidí, nebo třeba projekt nových komfortních denních místností pro naše zaměstnance na jednotkách a ustavení Junior týmu, našich mladých talentů z Generace Y s jejich vlastními projekty a nápady. To byly pro naše zaměstnance první signály, že se něco děje. To největší teprve přišlo, když jsme zorganizovali Strategickou konferenci 2016, kde vznikla nová strategie do roku 2021, strategie, na které se poprvé podíleli přímo naši lidé napříč celou společností. Marketingově jsem celý koncept nazval „hravou firmou“, a to z pohledu, že děláme věci hravě. Důležité je, že se změny začaly projevovat i v tom, co děláme navenek. Nebyla to tedy otázka několika projektů, ale celé koncepce. Tedy mohu říci, že se to podařilo a dává nám to náskok před konkurencí. 

Podle čeho obměňujete a inovujete sortiment? Podle zkušeností ze zahraničí, možností technologie, měnících se požadavků spotřebitelů, podle cenových měřítek, či tlaku na zisk, nebo výsledků konkurence?

V Penamu máme Inovační komisi, která se pravidelně schází a inovuje. Kolega z marketingu, který ji vede, docela často slyší, že předbíhá technologické možnosti naší společnosti. Já si ale myslím, že je to správně, že nikdy nesmíme uvažovat v mantinelech našich možností, ale musíme sledovat, kam směřuje trh, co se děje v zahraničí, a hlavně trh zkoušet tvořit. Díky tomu se nám povedlo uvést například Večerní chlebík, který je dnes fenoménem, ale na začátku mu spousta lidí nevěřila. Dnes jsme rádi, že ho můžeme zákazníkům nabízet. 

swingJaké novinky nás překvapí letos? 

Zmiňovat zde ještě na trh neuvedené novinky by byla strategická chyba! Můžu ale prozradit, že se na trh právě uvádí náš Vegan chléb, který se veze na trendu veganství, když neobsahuje žádné droždí a je rostlinného původu. Milovníky sladkého zase potěší již zmíněný nový Swing z řady Ze srdce sladké s 50 % náplně. Vybírali jsme z celé řady čokolád a myslím si, že to stálo za to. Dnes patří mezi naše nejoblíbenější výrobky. Novinek ale máme nachystanou celou řadu, takže se můžete skutečně těšit. V čem se Penam odlišuje od jiných firem v oboru v ČR? Troufnu si tvrdit, že možná právě tím, co ne každý umí: stavět na vytříbené komunikaci, motivaci, nápadech, snaze navzájem si porozumět, dát prostor kreativitě zaměstnanců, naučit lidi žít s firmou každý den...
Děkuji, to mě těší, pojmenovala jste to tak, jak to je. Není to tak dlouho, co jsme toto téma řešili v rámci vedení společnosti na workshopu. Byli jsme zajedno, že naše výhoda spočívá v našich lidech, v naší ekonomické stabilitě, v našich řízených inovacích a také silné marketingové podpoře výrobků. Ta pořád není v naší branži samozřejmostí, a když se navíc nebojíte dělat věci jinak, tak vás to velmi odliší. To možná nejdůležitější ale spočívá v našem obchodě. Už před několika lety jsme přešli od transakčního obchodu ke strategickému prodeji a nový obchodní ředitel nastavil obchod od základů jinak. Naším cílem je nebýt „jen“ výrobcem a prodejcem pečiva, chceme nabízet perfektní servis a služby. Pro naše obchodníky jsme proto připravili celkem 47 výukových a tréninkových dní v rámci naší Sales Academy. To je už pořádná dávka know-how, které se jim dostane. 

Spolupracujete s lékaři, vědeckým pracovištěm nebo výživovými poradci? A dáte na jejich doporučení?

Ano, a velmi rádi. Česká republika má v tomto opravdu perfektní zázemí. My spolupracujeme s Vysokou školou chemicko-technologickou a mnoha dalšími školami. Těch průsečíků spolupráce je více, patří sem vývoj výrobků, testování kvality nebo pak spolupráce na přípravě nových odborníků v oboru. Ti pak mohou využít naše programy pro absolventy. Ceníme si také spolupráce s prezidentem Aliance výživových poradců ČR Ing. Ivanem Machem v rámci Fit den řady pečiva. Jeho názor je velmi podstatný, protože patří mezi nejlepší v oboru a zdravou výživou doslova žije. Pro mě je velmi důležité, aby kolem mě byli lidé zapálení pro věc, i do svého týmu si vždy hledám „vítězné“ typy. 

Kdo vymýšlí názvy výrobků?

Převážně marketing, ale díky naší otevřené firemní kultuře názvy vznikají i jinde. Dobrých nápadů není nikdy dost, příležitost má každý. Naše inovačka, jak říkáme Inovační komisi, je totiž nápadům zcela otevřená. Jsem moc rád, že názvy našich klíčových výrobků se interně velmi ujaly. Často tak slýchám ZSS, ZJD a ZJT, což jsou zkratky našich stěžejních produktových řad: Ze srdce sladké, Z jádra dobrý a Z jiného těsta. To je důležité pro interní marketing, zaměstnanci vědí o těchto řadách, vědí, jaké výrobky v nich jsou a jaký mají „rodný list“, což je informace o tom, co dané výrobky v řadě mohou, nemohou, a naopak musí obsahovat. Díky tomu je řada konzistentní a zákazník přesně ví, co v dané řadě dostane. 

Dokážete se inspirovat i nabídkou drobných výrobců?

Z mého pohledu se malý a velký pekař vhodně sortimentně doplňují, ale zároveň také neinspirují z pohledu výrobků a produktových řad. Menší pekař se může více specializovat a zaměřit na určitý segment zákazníků, zatímco velký pekař musí zaujmout mnohem širší portfolio spotřebitelů a dělat ve velkém. Pak je hodně zajímavé, jak se tyto dva světy střetávají v soutěži Chléb roku. Rukodělnost menších pekařů versus moderní technologie pod dohledem profesionálních technologů. Menší pekaři se mohou u větších pekařů inspirovat právě v těch nových technologiích. Z výsledků soutěže pak plyne, že se z Penamu pekařina a profíci pekaři rozhodně nevytratili, a pokud přímo nevyhráváme hlavní ceny, držíme krok s těmi nejlepšími. Pro zákazníka pak může být klíčové to, jakým způsobem se dodržují hygienické požadavky ve velké pekárně, ty jsou zde na mimořádně vysoké úrovni. Je to dáno i tím, jak velké nároky jsou dnes kladeny na velké pekaře a jakým čelíme denně kontrolám, a samozřejmě díky těm technologiím, kdy se často chleba dotkne až ruka zákazníka v jeho kuchyni.

Jste špičkový manažer. Nač musí člověk v pozici šéfa největší pekárny u nás myslet především?

Děkuji za poklonu! Šéf takto velké firmy musí myslet na milion věcí a zároveň se nerozptylovat maličkostmi, které musí nechat svým klíčovým lidem. Pro mě je důležité mít jasný cíl a za tím jít. Proto si každý rok stanovím ty jasné cíle a vím, kam směřuji. K tomu vedu i své nejbližší kolegy. Jen tak se posouváte dál a neděláte neproduktivní věci. Často říkám, že šéf má dělat správné věci, a ne pouze věci správně, to je velký rozdíl a často vás může oddělit od úspěchu. 

Jak prožíváte svou zodpovědnost?

Zodpovědnost jde ruku v ruce s kompetencemi, a to si plně uvědomuji. Díky tomu mám velké možnosti ovlivňovat Penam a toho si vážím. Pak i odpovědnost, která je mimořádně velká, přijímáte mnohem pozitivněji. 

Dokážete přehodit myšlenky? Hrajete karty, čtete poezii nebo milujete houbaření?

Určitě. Velkou oporou je moje rodina, manželka, dva dospělí synové a moje nejmladší dcera, se kterou moc rád trávím volný čas. Rád si zahraji také golf. 
 umíte upéct buchty?
ak určitě! Té otázce jsem se tedy musel zasmát.

ptala se Eva Brixi



Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3