INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Dekanova portret 1 mSvět je v pohybu. Místo neustále mění lidé, zboží, výrobní i informační technologie. Aby vše do sebe zapadalo, nevznikal chaos, ale harmonie, musí dobře fungovat logistické služby. O tom jsme hovořili s Evou Děkanovou (na snímku), manažerkou marketingu společnosti Geis CZ s.r.o. a Geis Parcel CZ s.r.o.:

Co si představit, když se řekne moderní logistika?

Logistika obecně znamená zajištění toho, aby bylo správné zboží na správném místě ve správnou dobu a v požadovaném stavu. K tomu přidejme ještě optimální a korektní ekonomické podmínky jak pro zákazníka, tak pro logistického operátora. A moderní logistika znamená, že k tomu využíváme velmi efektivně informační technologie. To se týká sledování toků zboží nejen při přepravě, ale i ve všech skladových operacích, online propojení informačních systémů, a to i se systémy zákazníka. Při správném využití tedy všichni víme, kde se jaké zboží nachází a v jakém je stavu. Logistický provider musí umět nabídnout nejnovější technologie a postupy, vyškolené profesionály a v neposlední řadě musí mít ošetřeny veškeré legislativní podmínky, které jsou v rámci logistického řetězce a různých komodit potřebné. Navíc dokáže využít synergických efektů v rámci svých produktů, například správného začlenění nových zakázek do stávajících distribučních center, a to s napojením na dopravní, respektive distribuční sítě. Logistika je dnes skutečně naprosto nemyslitelná bez výkonného a bezpečného IT řešení. Pracujeme s obrovským množstvím dat, která představují značný potenciál pro zefektivňování činností v rámci logistického řetězce. A stejně tak jako v jiných oborech, i v logistice hraje a bude stále více hrát větší roli automatizace.

Dlouhá léta se vede spor, jestli zasilatelství patří mezi poštovní služby. Jaký je váš názor?

Tenhle spor je již díky bohu vyřešen. Zasilatelství není poštovní službou. Již v roce 2013 jsme žádali Český telekomunikační úřad (ČTÚ), aby posoudil, zda služby, které poskytujeme, spadají pod poštovní služby a navrhovali jsme, aby rozhodl negativně, neboť podstatou naší činnosti je zasilatelství. ČTÚ požadavku nevyhověl. Následné žalobě vyhověl Městský soud v Praze a rozhodnutí ČTÚ zrušil. Kasační stížnost podanou ČTÚ Nejvyšší správní soud v polovině září loňského roku zamítl. Podle jeho výroku se poštovní zákon vztahuje pouze na držitele poštovní licence, tzn. Českou poštu. Kromě České pošty nikdo o poštovní licenci nepožádal, což dokazuje, že ČTÚ mylně považoval spediční, balíkové a expresní firmy za poštovní poskytovatele, kteří přitom o poštovní trh zájem vůbec nemají.

Kolik stojí vybudování a zlepšování logistické sítě? V čem může spočívat náskok před ostatními na vysoce konkurenčním trhu?

Samotná síť poboček, tedy budovy, přepravní a třídicí technologie, dopravní prostředky a také sklady napojené na tuto přepravní síť a jejich vybavení je jedna část investic, a to nemalá. Daleko dražší je ale to, co není vidět, tedy informační technologie. V roce 2017 jsme investovali do naší sítě stovky milionů korun (hlavně do nového centrálního balíkového překladiště s moderní automatickou třídičkou). Během roku 2018 opět plánujeme investice do rozvoje naší sítě v podobné výši. A máte pravdu, pokud si chceme udržet náskok před konkurencí, bez investic to nejde. Ale technologie nestačí, důležití jsou i lidé, průběžné zlepšování jejich činnosti a vzdělávání. A při současné situaci na pracovním trhu, kdy v podstatě chybí některé profese, a v rámci logistiky zejména řidiči, ale i dispečeři a manipulační dělníci, je dobrá personální politika firmy podstatnou částí konkurenceschopnosti.

Budoucnost patří e-commerce logistice. Jak bude vypadat, co umožní a co si od logistických firem vyžádá?

E-commerce významně roste posledních několik let. Jak se bude vyvíjet? Bude se stále více „hrát“ o nízkou nákladovost, ovšem na druhé straně o zachování vysoké flexibility a rychlosti expedice. Množství zboží, které se prodá online, ještě poroste. Tenhle trend povede k tomu, že i řada e-shopů střední velikosti začne využívat outsourcing skladových služeb. Provideři, kteří budou chtít být na tomto trhu úspěšní, musí změnit nastavení svých procesů tak, aby se dokázali přizpůsobit právě požadavkům středních e-shopů a prokázat výhodnost nakupování logistických služeb. Samozřejmě se předpokládá vysoká sofistikovanost a automatizace skladových procesů, která vyžaduje značné investice a know-how. Část velkých e-shopů si bude nadále zajišťovat logistiku sama a vnímat skladování jako součást svého obchodu, ale jak bylo řečeno, bude zde značný potenciál v e-shopech, které takovou kapacitu nebudou chtít z různých důvodů držet.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3