Stojí v pozadí, není na ně moc vidět, ale patří ke klíčovým hráčům nového businessu. Mám na mysli firmy a programátory, kteří poskytují svým zákazníkům IT řešení. Česká společnost ARBES Technologies, s. r. o., patří mezi ně a zejména v oblasti internetového bankovnictví hraje první housle. Nabízíme vám pohled za kulisy tohoto bouřlivě se vyvíjejícího oboru v rozhovoru s generálním ředitelem Janem Denemarkem.
Když byste ARBES měl charakterizovat několika slovy, co byste zdůraznil?
ARBES je na trhu už dvacet let, není to startup nebo nedávno založená společnost. Prošel několika tržními ekonomickými krizemi, ale všechny přestál bez úhony. Vyprofiloval se jako specialista, který dodává řešení pro finanční instituce. To je náš hlavní business, který představuje 90 procent všech zakázek. V současnosti ARBES patří mezi středně velké firmy a na žebříčku softwarových dodavatelů se vejde do osmdesátého místa.
Jsou řešení pro finanční instituce něčím specifická?
My nabízíme několik produktových řad. Unikátní, a to nejen na českém trhu, jsme v dodávkách kompletních řešení pro banku v podobě corebanking systému OBS. Dodavatelů hlavního systému pro bankovní dům s milionem účtů po Evropě moc nenajdete a dodavatelů, kteří nabízejí modulární a moderní systém je opravdu jen několik. My v ARBESu tenhle business umíme velmi dobře a máme za sebou řadu referencí nejen v ČR, ale také v zahraničí. Druhou specifickou oblastí jsou nástroje pro obchodování na kapitálových trzích. ARBES Topas nás řadí na špici dodavatelů „krabicových“ řešení. Ptal jste se na specifika – tato řešení nenaprogramujete za pár měsíců, jsou to velmi sofistikované, robustní a výkonné systémy, které tvoří klíčová a kritická řešení finančních institucí. Od těchto řešení, a tedy i od nás, se očekává vysoká spolehlivost, flexibilita a dostupnost.
Jak těžké je v Česku sehnat správné odborníky-programátory?
Protože jde o poměrně úzkou specializaci, najít člověka, který rozumí corebankingu nebo investičním systémům, bývá opravdu obtížné. Proto se i v našem produktu ukrývá velké know-how. Klienti oceňují, že od nás kupují nejenom softwarové řešení, ale i know-how a best practices. Takové odborníky v ARBESu máme i 15 až 20 let. Vychováváme a zaučujeme i juniorní zaměstnance. Produkty se samozřejmě také vyvíjejí, reagují na nové technologie, nové trendy. Obecně se dá říci, že kdyby přišla nová společnost a chtěla vytvořit podobný produkt, narazí na těžko zdolatelnou bariéru v podobě odborných schopností svých lidí.
ARBES má mezinárodní působnost. Kde jste v zahraničí nejsilnější?
Když pominu Slovenskou republiku, kterou považujeme za lokální trh, nemáme zemi, kde bychom dominovali. ARBES vždy přišel tam, kde viděl skulinu, kde cítil příležitost a kde uspěl jednotlivými projekty. Ať už je to Portugalsko, Anglie, nebo Gruzie. Největší zahraniční dodávku co do objemu i složitosti jsme realizovali v Kazachstánu. Do Home Creditu jsme zajišťovali corebanking pro úvěrové produkty a zároveň reporting pro kazašskou národní banku. Pobočku ARBES, která by v zahraničí obsluhovala řadu klientů na konkrétním trhu, máme v plánu.
Jak se vás dotkla krize? Nebyl IT sektor ve finančnictví trochu „za větrem“?
Určitě jsme nebyli nijak chráněni. ARBESu se v roce 2009 zastavilo osm běžících projektů a museli jsme propouštět lidi, pro něž jsme v tu chvíli neměli uplatnění. Naštěstí se projevila síla našeho vlastníka, skupiny Expandia, který naši společnost podržel. Krizové roky však ARBES přestál a dokázal vytvářet i zisk.
Kdy jste pocítili bod obratu?
Troufnu si tvrdit, že to bylo v roce 2011, kdy jsme začali pracovat na projektu Air Banky a ekonomika firmy šla nahoru. V následujícím roce práce na tomto velkém projektu vyvrcholily a my zaznamenali jedny z nejlepších výsledků v historii ARBESu.
Stáli jste u zrodu internetových bank, a vlastně právě díky vašemu řešení mohly vzniknout...
Stále spolupracujeme na rozvoji Air Banky, kam jsme dodali jak corebanking tak internetbanking. Dodáváme také řešení pro podporu procesů Equa Banky. Jsme rádi, že Air Banka si mezi nováčky vede jednoznačně nejlépe. Také jsme si u ní potvrdili, že jsme schopni nové, digitálně smýšlející, bance dodat kompletní IT řešení, což je jedním ze směrů, které chceme rozvíjet.
Co pokládáte u internetové banky za nejdůležitější, aby byla úspěšná?
Vždy je to kromě „technologie“, na které ten koncept hodně stojí, umět poskytovat a nabízet standardní finanční produkty, tj. depozita a úvěry. Jen „internet“ nestačí. Na východ od nás může uspět někdo, kdo přijde na trh s takovým novým konceptem, který je hodně „sexy“ a moderní. V oblastech jako Azerbajdžán, Gruzie, Kazachstán je sice internet hodně penetrován, ale internetové banky ne. Může to však dopadnout i jako projekt eBanky v ČR. Pro klienty mohlo být zajímavé, že „do banky nemusím“, ale koncept ekonomicky moc dobře nevyšel a nakonec byl odprodán. Ale že to bylo řešení úspěšné, o tom svědčí fakt, že mnoho klientů Raiffeisenbank dodnes používá eKonto. V České republice to však nemůže být jenom o internetu, je třeba se odlišit od ostatních, což se právě Air Bance povedlo.
Co myslíte, že bude formovat váš trh a jak se bude dál rozvíjet?
Domnívám se, že zavedené velké banky, Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, řeší to, co s odcházejícími klienty do nových internetových bank, jak si je udržet. To může být výzva pro dodavatele IT technologií. Tady může vznikat poptávka po nových řešeních, jak mít jednoduchý online nástroj, s možností integrace do sociálních sítí... Velké banky hledají cesty, ale trvá jim to déle. Mohou přijít i s novým brandem mladé banky, jako je Era v ČSOB nebo Zuno v Raifce, a projekt oddělit od velké banky. A v tom případě je jediná cesta, využít služeb ARBESu.
Co bezpečnost nakládání s penězi na síti? Už byly překonány obavy?
Od února do května jsme prováděli průzkum na téma internetbanking a bezpečnost. Pro generaci 45 plus bezpečnost internetových nástrojů, internetbankingu, klientských portálů spočívá v zabezpečení přístupu, aby se tam nedostal někdo nepovolaný, nezískal osobní informace a podobně. Ale ti mladší tohle riziko úplně neřeší, jsou odvážnější. Bezpečnost pro ně znamená, že systém běží 24x7. To znamená, že když si budou chtít ve dvě hodiny ráno odeslat peníze, vzít úvěr, tak to půjde přes internet, rychle a bez zbytečného papírování. Naše systémy vždy procházejí náročnými penetračními testy, které musí garantovat, že při spuštění nového internetového bankovnictví nikde není „díra“, vše je dobře zabezpečeno. Ukazuje se, že incidenty narušení bezpečnosti nejvíce vznikají napadením zevnitř. Rovněž z provozního hlediska je spolehlivost, funkčnost neustále prověřována. Problémem zůstávají velké causy, například únik dat na eBay, které ovlivní chování uživatelů, i když zpravidla jen krátkodobě.
Jakou výzvu nyní máte před sebou?
Chceme určitě obstát v oblasti novinek, které jsme představili na naší konferenci ARBES Finance Day v Praze a Bratislavě. Mluvím o oblasti bezpapírové komunikace, biometriky a portálových řešení. Myslím, že jsme přesvědčili, co s dostupnými prostředky dnes můžeme dokázat. Bezpapírový proces může být realita, kterou zvlášť ocení především mladí lidé. Musíme také umět prodat naše myšlenky a investice. Setkali jsme se na konferenci s velkým zájmem o tyto novinky, což potvrdila i velká účast návštěvníků.
Čeho si nejvíc v ARBESu ceníte?
Je to kombinace tří věcí: jednak dlouhá zkušenost lidí s tím, jak má firma fungovat, jaké ekonomické principy zastávat. Pak je to příliv mladé krve. Chodí k nám často studenti po škole, protože děláme nové a zajímavé věci, které jsou vidět. A nesmím zapomenout na třetí faktor – silného vlastníka, který nám velmi pomáhá s rozvojem nových myšlenek a příležitostí. S investicemi, které mohou přinášet určité riziko, za nimiž bezprostředně nemusí být obchodní případ, ale které potenciálně mohou přinést velký úspěch.
za rozhovor poděkoval Pavel Kačer