Podnikatelé si stěžovali na nedostatek komunikace ze strany dominantních energetiků. Při sebemenším problému či prodlení s placením faktury energetici řeší problém nátlakově sankcemi, nebo rovnou odpojením, často bez upozornění. Malý podnikatel nemá možnost obrany nebo právního oddělení, tak je snáze tlačen do kouta. Přičemž samy energetické společnosti častokrát chybně dle výzkumů evidují majitele a fakturují často na jiného zákazníka. Většina podnikatelů se setkává s administrativními problémy ze strany svých energetiků, např. chybnému fakturování částek za elektřinu, neprůhlednému vyúčtování, chybnému adresování faktur nebo neřešení přeplatků. Průzkum dále zjistil, že cena za energetické produkty je pro podnikatele z řad malých a středních podniků, na rozdíl od smluvních cen dodavatelů pro velké společnosti, „nesmluvní". Dále není brán ohled na sezónnost jednotlivých oborů podnikání při účtování záloh.
U velkých energetických společností si podnikatelé při telefonickém průzkumu stěžovali na rychlost zvyšování cen energií, a to především u cen elektrické energie. Mezi nejčastější připomínky patřilo: „V porovnání se západní Evropou máme nepoměr průměrné mzdy a cen za elektřinu." „Štvou nás vysoké peníze pro úředníky ČEZu."
Rozdílný přístup energetiků je ale k velkým firmám. Rozdíly jsou v ceně i přístupu ze strany dodavatelů energií. Dle výzkumů jsou velké firmy se svými dodavateli spíše spokojeni. Setkávají se u nich většinou s flexibilnějším přístupem při fakturaci a získávají slevy až do výše 40 % z ceny nabízeného energetického produktu. To svědčí o tom, že energetický trh je ještě dostatečně pružný a Unie malých a středních podniků se tak hodlá těmito oblastmi i nadále intenzivně zabývat.
Špatné jméno menších energetických společností na českém trhu se většinou kazí díky některým „příliš ambiciózním" podomním prodejcům, kteří používají občas zavádějící informace nebo nedostatečně vysvětlí obsah smlouvy. Nejčastěji byla podnikateli zmiňována Bohemia Energy.
Ve výzkumu Unie MSP ČR, který obsahoval telefonické průzkumy a setkání s podnikateli v regionech, byli podnikatelé dotazováni na spokojenost se svými dodavateli energií, vyúčtování, komunikaci a fair play jednání. Při podnikatelských setkáních byl dotazován anketou a přímým hlasováním vzorek sedmdesáti čtyř spotřebitelů z řad podnikatelů, kteří se aktivně účastnili workshopů a diskuzí na energetická témata. Při telefonickém dotazování byl osloven vzorek padesáti respondentů - majitelů společností. Dá se tedy předpokládat, že jejich povědomí o situaci na trhu je na vyšší úrovni a o trh s energiemi se aktivně zajímají. Výsledky průzkumu pak jednoznačně ukazují na to, že aktivní zájem o energetickou politiku vede k tendenci malých a středních podnikatelů odcházet od svého dodavatele kvůli cenám a chybnému fakturování. V cenové bitvě vyhrála Vemex Energie (RSP Energy), těsně následovaná společností E.ON.
(tz)