Podíl internetu roste
„Přesun zákazníků od papírového katalogu k internetu pozorujeme postupně již deset let," řekl ředitel Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu Tomáš Hájek. Průměrný podíl internetu na objednávkách ve výši 30 procent je ale jen orientační. Některé zásilkové firmy dosahují podílu internetu až kolem 60 procent, jiné třeba jen okolo deseti. Podíl je závislý zejména na cílové skupině zákazníků, na kterou se firma se svým zbožím orientuje. Mladší zákazníci nakupují na internetu více než starší.
I přes masívní rozvoj internetu do budoucna papírové katalogy zůstanou zachovány. „Změní ale podobu a funkci. Budou spíše lákat zákazníky k prohlédnutí si plné nabídky na internetu," dodal Hájek. Katalogy se tak stanou spíše obsáhlejšími inzertními letáky, zčásti by mohly plnit i roli lifestylových časopisů.
„Na druhou stranu čistě internetové obchody v poslední době začínají hledat možnosti, jak upozornit na svou nabídku pomocí klasických papírových letáků, ať již distribuovaných do schránek domácností nebo formou inzerce svých akčních nabídek v denním tisku nebo televizi," poznamenal Hájek. Výsledkem sbližování internetového a zásilkového obchodu je a dále bude v blízké budoucnosti tzv. multikanálový prodej, který bude využívat jak klasické formy inzerce a komunikace se zákazníkem na papírovém médiu, tak prostřednictvím internetu.
O tržbách rozhodnou Vánoce
Tržby zásilkových firem by v letošním roce i přes pokračující ekonomickou krizi mohly dosáhnout loňské úrovně, kdy se pohybovaly na hranici 6,5 miliardy korun. „Podstatný bude předvánoční prodej, který představuje vrchol obchodního roku," zdůraznil Hájek. V předvánočním období obchodníci obvykle utrží až třetinu, některé obchody dokonce až 40 procent celoročních tržeb.
Právě proto, že je předvánoční období pro obchodníky tak významné připravují pro zákazníky řadu akčních nabídek a doplňkových služeb. Samozřejmostí u většiny obchodníků je poštovné zdarma. „CEMOD, zastřešující katalogy Blancheporte, 3 Suisses a Magnet 3Pagen, nově umožňuje navíc také zákazníkům získat poštovné zdarma na dobu šesti měsíců při jednorázovém poplatku 239 korun," řekl ředitel firmy Petr Wagner. Řada obchodů na vrchol obchodního roku také rozšiřuje sortiment. „V rámci předvánočního období dochází k rozšíření nabídky o hračky a dekorace. Vydáváme katalogy zaměřené na téma Vánoce a vytvořili jsme pro zákazníky speciální sekci v e-shopu s tipy na vánoční dárky," řekl jednatel firmy Halens v ČR Martin Katzer.
Na tuzemském zásilkovém trhu působí zhruba 30 velkých firem a této formě obchodu se věnuje také řada menších společností. Zhruba 65 až 70 procent zásilkových firem má zahraniční vlastníky. Mezi největší hráče na tuzemském trhu zásilkových firem patří například společnosti CEMOD CZ, Popron Média, Halens, Reader´s Digest, IMP, či Neckermann, který se ale z ČR stahuje. Nový zásilkový obchod loni na jaře zprovoznila v ČR také výrobní družstva.V zásilkových obchodech patří mezi nejžádanější zboží textil, oděvy, knihy, hudební nosiče, domácí a zahradnické potřeby, kosmetika a potravinové doplňky. Na internetu se z tohoto zboží nejlépe prodávají CD a knihy, naopak nejméně oděvy.
Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMAZ) je profesní sdružení právnických a fyzických osob podnikajících v oblasti direct marketingu a zásilkového obchodu. Je členem Svazu obchodu a cestovního ruchu, Evropské asociace e-commerce a zásilkového obchodu (EMOTA) a Federace evropského přímého a interaktivního marketingu (FEDMA). Spolupracuje s řadou dalších profesních sdružení, organizuje konference a semináře.
Asociaci tvoří několik skupin firem se zdánlivě různou podnikatelskou činností (adresná či neadresná distribuce, lettershop, databázový marketing, telemarketing, mobilní marketing, zásilkový obchod, nakladatelství...), všechny však mají společného jmenovatele - přímé oslovení potenciálního zákazníka, tedy direct marketing.
ADMAZ je dále pořadatelem konferencí Zásilkový obchod (zpravidla v měsíci říjnu), E-commerce Forum (květen) a Call centra (listopad) a dále organizuje soutěž o nejlepší kampaně přímého marketingu Český direkt & promo. Kromě toho ADMAZ podporuje některé vybrané akce (konference, veletrhy) jiných subjektů.
(tz)