Mnoho podnikatelů nehledí do roku 2023 s optimismem. S velkou pravděpodobností budeme svědky největšího propouštění od hospodářské krize, která se na zaměstnanosti v Česku nejvíce podepsala v roce 2013. Může se ale stát, že některé profese už nebudou k mání. Přesto odborníci včetně Ing. Jiřího Jemelky, MBA ze společnosti JPF Czech doporučují, aby v tomto ohledu zaměstnavatelé nedělali unáhlené kroky. V komentáři přibližuje, jak postupovat.
Než začnete podepisovat výpovědi
Někdy od podnikatelů slýchám, že škrtat stačí. Ale ve skutečnosti se musíte na firmu dívat jako subjekt, který je zasazen do prostředí, kde se potkávají vlivy společenské, sociální, ekonomické. Položte si otázku, jestli při masové propouštění nestoupne rapidně kriminalita v okolí vašeho závodu. Zajímejte se, do jaké situace se dostanou rodiny bývalých zaměstnanců. Jak bude vaše lokalita potom vypadat? Uvědomte si, na jakých předpokladech vaše podnikání v daném regionu stojí. Nelze úplně spoléhat na to, že si trh nezaměstnanost v době recese vyřeší jako lusknutím prstů. Převis nabídky nad poptávkou by vedl k obrovskému tlaku na sociální systém a zároveň na pokles mezd v oblasti. Kdo by mohl odejít za lepším, nejspíš by příliš neváhal. Odliv lidí by pro vás po překonání recese znamenal velké těžkosti s jejich opětovným náborem. Museli byste počítat s raketovým vzestupem nákladů na přilákání nových pracovníků.
Dočasné snížení platů může být výhra pro obě strany
V oblastech, kde se lidem nenabízí příliš mnoho příležitostí na trhu práce, může být po všech stránkách lepším řešením dočasné snížení mezd o deset až patnáct procent. Ale vyžaduje to otevřenou a upřímnou diskuzi. Jako správní šéfové potřebujete lidem vysvětlit, proč tento krok děláte a jaký by měl být jeho přínos pro celý váš tým i firmu. Musíte dát svým kolegům motivaci, která jim pomůže pochopit, že dočasně se uskromnit má své racionální opodstatnění, z něhož máte všichni šanci vyjít lépe, než se na první pohled zdá. Má to však jednu podmínku. Nikdo z managementu si plat zvyšovat nebude. Doporučuji buď jeho mírné snížení, zmrazení nebo alespoň žádné odměny po dobu, než se z toho podnik dostane. Zavádění zkrácených úvazků může také přinést podobný efekt.
Pozor, aby vám neutekli odborníci
Ti s nejžádanější kvalifikací, ti nezbytní pro to, aby mohl podnik nejen fungovat, ale především inovovat. Často specialisté v technických oborech či IT, ale také bravurní obchodníci a marketéři. Na jejich know-how se na trhu práce se stojí zástupy. Když by je podnik kvůli prvoplánové finanční optimalizaci ztratil, přišel by o podstatnou výhodu. V této situaci budete muset chytře vyjednávat. Zamyslete se, zda by pro vás nebylo zajímavé takovému pracovníkovi nabídnout několik akcií, zaměstnaneckou půjčku, nadstandardní výhodu, třeba týden dovolené navíc, penzijní připojištění, zdravotní péči ve špičkovém soukromém zařízení pro něj i rodinu. Nezapomeňte ale také na pečlivé smluvní ošetření těchto nadstandardních kroků.
Velká opatrnost v příhraničí
V oblastech, kde sousedíme s Polskem, Rakouskem a Německem je situace na trhu práce dost napjatá. Pokud tedy už v tuto chvíli nezavádíte způsoby, jak si pomoci pomocí inovací, automatizace, robotizace a technologií, jejichž rozvoj odstartoval čtvrtou průmyslovou revoluci, nezbývá vám než zatnout zuby. Přesto se může stát, že k nějakému dílčímu opatření na straně mzdové a personální politiky budete muset přistoupit. Částečně mohou pomoci stážisté a brigádníci. Někde je možné na zkrácený úvazek poskytnout novou pracovní příležitost maminkám na mateřské dovolené, lidem v důchodovém věku nebo těm, kteří se potýkají s nějakou formou znevýhodnění a práce by jim mohla umožnit nový start do života.
Podporujte týmového ducha
Když už se přeci jen rozhodnete stavy snižovat, nedívejte se jen na výkon jednotlivce, ačkoli je to parametr značně důležitý. Prozkoumejte také roli lidí v kolektivu. Hodí se na to jít personálním auditem, ale malým a středním podnikům bohatě bude stačit, když šéf neztratí s lidmi kontakt a naopak se s nimi sblíží, aby poznal, kde přesně leží přidaná hodnota charakteru. Každý kolektiv má totiž své tahouny, své přirozené skupinové autority a vyjednavače, kteří udržují jeho soudržnost. A právě takoví lidé by za vámi měli stát, ať už děláte ve firmě jakoukoli změnu. Pomůžou ji ostatním zpracovat. To, že by se jich propuštění týkalo bez většího rozmýšlení by businessu mohlo uškodit. Nezřídka se kvůli tomu mohou totiž týmy rozpadnout.
(tz)