Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR vítá prohlubující se spolupráci mezi jednotlivými obchodními řetězci a tuzemskými pěstiteli ovoce a zeleniny. Stejně tak je potěšující, že ministerstvo zemědělství pokračuje v dobré tradici oceňování obchodů, které prodávají významné objemy české zemědělské produkce. Ministr zemědělství ocenil nejvýznamnější prodejce jablek, cibule a brambor.
„Jsem velmi rád, že spolupráce mezi oběma stranami funguje a v podstatě veškerá tuzemská produkce ovoce a zeleniny nachází uplatnění na pultech obchodů. Pěstitelé, kteří pravidelně investují do svého podnikání a dlouhodobě spolupracují se svými odběrateli, jsou úspěšní a poptávka po jejich produktech pravidelně roste,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident SOCR ČR, a dodal: „Každý z našich členů má spoustu příkladů úspěšné spolupráce s dodavateli ovoce a zeleniny, které se odvíjejí od intenzivního kontaktu s obchodním řetězcem a společné práce na plánování výsadby, zlepšování kvality produkce a atraktivní prezentace. Ze spolupráce těží především zákazníci, kteří mají v prodejnách k dispozici co nejširší výběr tuzemských produktů, doplněný o zahraniční zboží jen tam, kde je to nutné.“
Z podrobných statistik o prodejích jablek, brambor a cibule v minulém roce vyplývají následující výsledky:
Třemi největšími prodejci českých jablek jsou Kaufland, Lidl a Albert.
Třemi největšími prodejci českých brambor jsou Kaufland, PENNY a Albert.
Třemi největšími prodejci české cibule jsou Kaufland, Lidl a Albert.
„U všech významných prodejců českého ovoce a zeleniny platí, že tuzemská produkce tvoří více než polovinu celkových prodejů, u brambor tvoří domácí produkce dokonce přes 90 % celkových prodejů. Významný podíl české produkce je vidět i u online prodejců potravin, a to včetně dodávek od menších českých zemědělců,“ připomněl T. Prouza.
V loňském roce se v obchodech členů SOCR ČR prodalo celkem 34 132 tun českých jablek, 94 913 tun českých brambor a 21 015 tun české cibule.
„Je jistě chvályhodné, že ministerstvo zemědělství vedle oceňování největších prodejců českých potravin podporuje i další aktivity obchodů, které přinášejí rozšíření nabídky tuzemského ovoce a zeleniny. Jde například o projekt společnosti Makro s názvem České pole, který si klade za cíl zvýšit poptávku po domácích bramborách, česneku a křenu v české gastronomii,“ uzavřel T. Prouza.
(tz)
Ilustrace Pixabay.com