INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Logo_PK_RPotravinářský průmysl vítá fakt, že se spotřebitelské organizace i další subjekty zajímají intenzivně o kvalitu potravin. Nicméně nesprávné vyhodnocení výsledků testů potravinářských výrobků a mnohdy až účelové zdůrazňování některých parametrů vede k matení spotřebitele a v krajním případě i k neoprávněnému poškození výrobce. Příkladem těchto aktivit je i nedávný test kvality drůbežího masa, který byl publikován v řadě médií.

Již odběr vzorků uvedeného testu drůbežího masa byl značně zavádějící. Především se nejednalo o úřední odběry vzorků, proto není jasné, zda byly dodrženy všechny podmínky přepravy, skladování atd. Pokud nejsou tyto podmínky splněny, dochází velmi jednoduše k pomnožování mikroorganismů a jejich migraci.

Vzorkovány byly pouze výrobky zabalené v obalech od výrobce. Nedošlo ke vzorkování ve specializovaných prodejnách drůbežího masa, kde se prodává značný podíl drůbeže zejména z dovozu. Do testu nebyly ani zařazeny dodávky do restaurací a společného stravování, kde se také realizuje velký podíl drůbežího masa, opět zejména z dovozu.

Navíc v testu nejsou vůbec uvažované obchodní organizace, které mohou ovlivnit mikrobiologické ukazatele způsobem skladování, manipulace a prodeje a zejména nedodržováním chladícího a mrazícího řetězce.

Samotný test drůbežího masa se soustředil na řadu ukazatelů, které výrobci nemají povinnost na obal uvádět, protože nevyplývají z žádných právních předpisů jak ČR, tak EU. Jde zejména o výživové hodnoty, množství a složení tuku, datum výroby, způsob chovu a původ kuřete. Interpretace takových výsledků je logicky pro spotřebitele zavádějící, protože pro tyto ukazatele není stanoven prakticky žádný standard, podle kterého by mohlo být prováděno hodnocení.

Bohužel takováto tvrzení o kvalitě a nekvalitě potravin v odborném tisku poškozují dobré jméno českých výrobců a vnáší paniku mezi spotřebitele, kteří se mohou domnívat, že se jedná o seriozní informace.

Příklady zkreslujících informací:

1. Vyhodnocení testů obsahu vody je v rozporu s Nařízením EU č. 543/2008 v platném znění, kdy hodnoty uvedené v Příloze VII tohoto nařízení jsou striktně dána pro zmrazená kuřata a tato kritéria byla použita rovněž u kuřat chlazených. Pro celé kuře chlazené není limit při vyšetření v laboratoři v rámci nařízení stanoven. Metodicky správně měly být pro srovnání výsledků obsahu vody použity hodnoty z přílohy VIII pro díly s kůží, protože celé kuře kůži obsahuje. Pro chlazení vzduchem u chlazených kuřat by pak byla nastavena limitní hodnota 4,05% a nikoliv 2%, což je značný rozdíl. V tomto testu byla jednoznačně zvolena špatná kritéria pro vyhodnocení výsledků. Pokud tomuto kritériu test přisuzuje váhu 40 % v celkovém hodnocení, značně to výsledky zkresluje.

2. Mikrobiologické ukazatele – v závodech jsou mikrobiologické parametry pravidelně sledovány jak v rámci systémů řízení jakosti, tak při monitoringu Státní veterinární správou. Nebyly zjištěny žádné výsledky u kuřecího masa, který by nevyhovovaly limitům v Nařízení EU č. 2073/2005 v platném znění. V podnicích drůbežářského průmyslu jsou nastavené velmi přísné kontrolní mechanismy, které jsou pravidelně sledovány v rámci systémů řízení jakosti, a to i v rámci monitoringu prováděného Státní veterinární správou. Toto kritérium – mikrobiologické ukazatele, ale mělo v celkovém hodnocení váhu 20 %.

3. Množství a složení tuku – jde o nepovinný údaj vzhledem k tomu, že obsah tuku je variabilní a obecně známou skutečností je, že kuřata krmená do vyšších průměrných hmotností obsahují tuku více. Důležitou roli hraje i pohlaví brojlerů. Z údajů k jednotlivým výrobkům není hmotnost kusu známa. Test toto vůbec neřeší. Výsledky chemického stanovení tuku by neměly být vyhodnocovány v absolutní hodnotě, ale v hodnotě relativní, vztažené k hmotnosti kuřete. Toto kritérium má pak váhu v celkovém hodnocení 25 %.

4. Deklarace – design etiket privátních značek si navrhují přímo daní odběratelé, stejně jako údaje, které jsou na nich uvedeny. Např. společnost TESCO má nutriční hodnoty uvedeny na etiketách již několik let, i když tento údaj není povinný. Toto kritérium mělo v celkovém hodnocení váhu 15 %.

Čeští výrobci deklarují na obalu všechny povinné údaje, a to dle zákona č. 110/1997 Sb., vyhlášky č. 113/2005 Sb., v pozdějším znění a dle směrnice Evropského Parlamentu a Rady 2000/13/ES v pozdějších úpravách. Výživové hodnoty, způsob chlazení, původ kuřete, způsob chovu a datum výroby nejsou povinnými údaji.

Z toho vyplývá, že výrobci nemohli ovlivnit 3 ukazatele ze 4, protože byly nesprávně do vyhodnocení zařazeny, nebo byly v režii odběratelů. Jejich váha z celkového hodnocení výrobků činila 80 %.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3