Jinak závěr r. 2011 a tím i předpokládané výsledky maloobchodu za celý rok 2011 příliš velké překvapení v očekávání obchodníků, nepřinesly. Po pravdě řečeno, byla i horší očekávání. Za loňský rok zvýšil maloobchod v souhrnném pojetí (maloobchodní prodej + prodej motorových vozidel) nominálně tržby o 2,7%, reálně o 1,9%. Je třeba uvést, že hlavním tahounem byl obchod s motorovými vozidly, který celoročně nominálně vzrostl o 3%, reálně o 5,4%.
Maloobchod v užším pojetí (bez motorových vozidel, ale s tržbami za prodej pohonných hmot) zvýšil vloni tržby meziročně o 2,6% v běžných cenách, ve stálých cenách (reálně) o pouhé 0,4%. O výše zmíněném vlivu inflace svědčí fakt, že prodej potravin sice v běžných cenách stoupl o 3,1%, avšak po předchozím osmiměsíčním propadu reálně klesl o 1,2%. Prodej nepotravinářského zboží celoročně nominálně vzrostl o 0,6%, reálně se zvýšil o 2,6%. Jak bylo také na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýrazněno, dále se potvrdil zvýšený zájem o internetový a zásilkový obchod, který se koncem r. 2011 sice poněkud zpomalil, ale za celý rok jeho tržby reálně vzrostly o 7,4%, při nominálním růstu o 11,8%, tzn. při výhodnějších cenách. Potvrdily se obavy spojené s růstem cen (spotřební daň) pohonných hmot, když tržby byly sice v běžných cenách meziročně o 7,1% vyšší, reálně však nedosáhly předloňské úrovně.
Další vývoj maloobchodního trhu bude zcela jistě odvislý jak od vnějších vlivů (EU, Euro, ceny komodit...), tak i vnitřních podmínek hospodářského i sociálního vývoje země, na jedné straně plynoucí ze samotného hospodářského a rozpočtového vývoje, na straně druhé z přímého i nepřímého působení nastavených reforem. Maloobchod se bude muset takovýmto vlivům pružně přizpůsobovat, což při poklesu kupní síly a zaměstnanosti nebude nic jednoduchého. Zejména fakt, že při stagnujícím HDP dojde v letošním roce k poklesu výdajů domácností na spotřebu a jejich mnohé výdaje se budou nuceně vyvíjet mimo maloobchodní trh, bude při sebevětší snaze maloobchodníků těžko překonatelný. Hodně bude také záležet na spolupráci subjektů v rámci komplexního dodavatelského řetězce, na jejich flexibilitě ve vyhledávání optimální nabídky pro spotřebitele. Tržní prostředí takovýto rámec nabízí, nesmí však být deformováno umělými a nadbytečnými zásahy do obchodních vztahů.
Internetové nakupování
V České republice právě proběhlo výročí 20 let od prvního připojení k internetu. Těchto 20 let zcela změnilo běžný život, a to jak v oblasti získávání informací, tak ale i v oblasti nakupování. Od roku 1996 začaly na českém internetu působit první e-obchody, jejichž počet v průběhu uplynulých patnácti let neustále rostl. Internetové nakupování razantním způsobem vstoupilo především na trh s počítači a elektronikou či oblečením.
Při tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR prezentoval výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška vývoj české e-komerce a její vyhlídky do budoucna.
Cestovní ruch za rok 2011 aspoň trochu potěšil
Trochu překvapivě působila čísla o výsledcích cestovního ruchu již v průběhu loňského roku. Naštěstí byl tento vývoj stvrzen bez ohledu na všechny průvodní potíže a predikované hrozby, když čísla za celorok dokládají v celé řadě ukazatelů, lepší výsledek než ten, který byl dosažen v roce 2010.
Návštěvnost hotelů v roce 2011 ve srovnání s rokem 2010 vzrostla o 8%. Návštěvnost nerezidentů v ČR se projevila i v kempech, což však neplatilo o dalších zařízeních, jako jsou pensiony a třeba chatová zařízení. Českou republiku navštívilo v roce 2011 o 7,9% nerezidentů více než v roce 2010. Příznivý je i ten fakt, že obdobný přírůstek za rok 2011 byl rovněž dosažen v počtu přenocování nerezidentů a to o 8,1% . Nejvíce hostů k nám tradičně přijelo z Německa (o 5,5% více než v r. 2010, nejvýraznějšího přírůstku (o cca 34%) v návštěvnosti dosáhli hosté z Ruska (na celkových 570 tis. hostů).
Jistěže nejde v cestovním ruchu za rok 2011 o ohromující výsledek, ale v porovnání s jinými ekonomickými výsledky je poměrně potěšitelný.
(tz)