INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Index spotřebitelských cen za leden 2012 potvrdil předpoklady, že také zvýšení snížené sazby DPH u potravin a další související faktory budou mít za následek rychlejší růst inflace, než jsme dosud byli zvyklí. Proti prosinci 2011 totiž došlo ke skokovému zvýšení zmíněného indexu o 1,8%, meziročně proti lednu 2011 o 3,5%. To se samozřejmě netýká jen potravin, ale většiny spotřebních položek jak při meziměsíčním, tak i meziročním srovnání. U některých potravin dokonce došlo k dvoucifernému nárůstu. Mimoto se potvrdilo, co již naznačoval prosincový index spotřebitelských cen, že stanovený nárůst snížené sazby DPH od 1. 1. 2012 se v maloobchodních cenách projevil již podstatně dříve.
Jinak závěr r. 2011 a tím i předpokládané výsledky maloobchodu za celý rok 2011 příliš velké překvapení v očekávání obchodníků, nepřinesly. Po pravdě řečeno, byla i horší očekávání. Za loňský rok zvýšil maloobchod v souhrnném pojetí (maloobchodní prodej + prodej motorových vozidel) nominálně tržby o 2,7%, reálně o 1,9%. Je třeba uvést, že hlavním tahounem byl obchod s motorovými vozidly, který celoročně nominálně vzrostl o 3%, reálně o 5,4%.
Maloobchod v užším pojetí (bez motorových vozidel, ale s tržbami za prodej pohonných hmot) zvýšil vloni tržby meziročně o 2,6% v běžných cenách, ve stálých cenách (reálně) o pouhé 0,4%. O výše zmíněném vlivu inflace svědčí fakt, že prodej potravin sice v běžných cenách stoupl o 3,1%, avšak po předchozím osmiměsíčním propadu reálně klesl o 1,2%. Prodej nepotravinářského zboží celoročně nominálně vzrostl o 0,6%, reálně se zvýšil o 2,6%. Jak bylo také na tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR zvýrazněno, dále se potvrdil zvýšený zájem o internetový a zásilkový obchod, který se koncem r. 2011 sice poněkud zpomalil, ale za celý rok jeho tržby reálně vzrostly o 7,4%, při nominálním růstu o 11,8%, tzn. při výhodnějších cenách. Potvrdily se obavy spojené s růstem cen (spotřební daň) pohonných hmot, když tržby byly sice v běžných cenách meziročně o 7,1% vyšší, reálně však nedosáhly předloňské úrovně.
Další vývoj maloobchodního trhu bude zcela jistě odvislý jak od vnějších vlivů (EU, Euro, ceny komodit...), tak i vnitřních podmínek hospodářského i sociálního vývoje země, na jedné straně plynoucí ze samotného hospodářského a rozpočtového vývoje, na straně druhé z přímého i nepřímého působení nastavených reforem. Maloobchod se bude muset takovýmto vlivům pružně přizpůsobovat, což při poklesu kupní síly a zaměstnanosti nebude nic jednoduchého. Zejména fakt, že při stagnujícím HDP dojde v letošním roce k poklesu výdajů domácností na spotřebu a jejich mnohé výdaje se budou nuceně vyvíjet mimo maloobchodní trh, bude při sebevětší snaze maloobchodníků těžko překonatelný. Hodně bude také záležet na spolupráci subjektů v rámci komplexního dodavatelského řetězce, na jejich flexibilitě ve vyhledávání optimální nabídky pro spotřebitele. Tržní prostředí takovýto rámec nabízí, nesmí však být deformováno umělými a nadbytečnými zásahy do obchodních vztahů.

Internetové nakupování

V České republice právě proběhlo výročí 20 let od prvního připojení k internetu. Těchto 20 let zcela změnilo běžný život, a to jak v oblasti získávání informací, tak ale i v oblasti nakupování. Od roku 1996 začaly na českém internetu působit první e-obchody, jejichž počet v průběhu uplynulých patnácti let neustále rostl. Internetové nakupování razantním způsobem vstoupilo především na trh s počítači a elektronikou či oblečením.
Při tiskové konferenci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR prezentoval výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška vývoj české e-komerce a její vyhlídky do budoucna.

Cestovní ruch za rok 2011 aspoň trochu potěšil

Trochu překvapivě působila čísla o výsledcích cestovního ruchu již v průběhu loňského roku. Naštěstí byl tento vývoj stvrzen bez ohledu na všechny průvodní potíže a predikované hrozby, když čísla za celorok dokládají v celé řadě ukazatelů, lepší výsledek než ten, který byl dosažen v roce 2010.
Návštěvnost hotelů v roce 2011 ve srovnání s rokem 2010 vzrostla o 8%. Návštěvnost nerezidentů v ČR se projevila i v kempech, což však neplatilo o dalších zařízeních, jako jsou pensiony a třeba chatová zařízení. Českou republiku navštívilo v roce 2011 o 7,9% nerezidentů více než v roce 2010. Příznivý je i ten fakt, že obdobný přírůstek za rok 2011 byl rovněž dosažen v počtu přenocování nerezidentů a to o 8,1% . Nejvíce hostů k nám tradičně přijelo z Německa (o 5,5% více než v r. 2010, nejvýraznějšího přírůstku (o cca 34%) v návštěvnosti dosáhli hosté z Ruska (na celkových 570 tis. hostů).
Jistěže nejde v cestovním ruchu za rok 2011 o ohromující výsledek, ale v porovnání s jinými ekonomickými výsledky je poměrně potěšitelný.

(tz)

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3