INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
AK_CR_logo_OKČeská republika je výrazným čistým příjemcem z rozpočtu EU, přičemž velkou zásluhu na tom má právě Společná zemědělská politika EU (SZP). Za rok 2011 získala ČR z rozpočtu EU o 30,7 mld. Kč více, než do něj sama zaplatila. Příjmy ČR se v rámci SZP na čisté pozici pozitivně podílely cca 26 mld. Kč. Přitom výplatu evropských peněz, na rozdíl od jiných resortů, nedoprovázely, ani nedoprovází problémy s jejich neoprávněným užitím, nedočerpáním nebo pozastavením administrace ze strany EU.

Vláda ČR v srpnu 2011 schválila rámcovou pozici ČR k Rozpočtu pro Evropu 2020 (Víceletý finanční rámec 2014-2020) a obecně konstatovala, že ČR je spokojena s návrhem Komise, který částečně snižuje výdaje na SZP.

S velkým překvapením nyní zjišťujeme, že dochází k přehodnocení této Rámcové pozice a Ministerstvo financí (ve spolugesci s Úřadem vlády) navrhuje další výraznější krácení finančních prostředků v kapitole 2, tedy ve Společné zemědělské politice o dalších 10 %, a to paušálně!

Za rozhodující část českých zemědělců jsme nuceni prohlásit, že s tímto návrhem zásadně nesouhlasíme a žádáme o jeho přehodnocení.

Důvody našeho postoje jsou následující:

Prostředky ze SZP dlouhodobě představují stabilní příjem ČR z rozpočtu EU a přispívají k čisté pozici ČR, která je prostřednictvím resortu zemědělství umí velmi dobře čerpat.

Na rozdíl od některých Operačních programů v rámci koheze se blíží čerpání ze SZP k absolutní výši 100 % a již od roku 2004 patříme mezi nejúspěšnější země v rámci EU.

Takto výrazné snížení rozpočtu EU na SZP bude mít větší dopad na země s nižší agrární produkcí - mezi něž bohužel patříme, s dopady do dalšího snížení potravinové soběstačnosti, s níž začínáme mít velké problémy.

Takto výrazné snížení rozpočtu SZP bude mít dopad na státní rozpočet ČR, kde bude velký tlak na úhradu, některých nezbytných nákladů, které nebudou řešené v SZP a navíc poklesne příjem do rozpočtu díky poklesu zaměstnanosti ve vlastních zemědělských podnicích i v navazujících oborech.

Rovněž nemůžeme souhlasit s paušálním přístupem, neboť zcela jistě uvažované krácení přímých plateb, Programu rozvoje venkova, či tržních opatření má zcela odlišné dopady.

Závěrem konstatujeme, že české zemědělství dospělo do stavu, kdy se stává věcí už zdaleka nejenom samotných zemědělců a potravinářů, ale celé společnosti a zejména pak vedoucích politiků. Je na nich, zda budou mít zájem na domácí produkci, domácích potravinách, zaměstnanosti a z toho plynoucích změn na venkově nebo potraviny z tohoto titulu budeme dovážet za podstatně rozdílné ceny.

Za vedení AK ČR Ing. Jan Veleba, prezident AK ČR

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3