INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Do registrovaného kapitálu českých firem podnikatelé doposud vložili 2,49 bilionů korun. Nejoblíbenější právní formou pro podnikání v České republice jsou dlouhodobě společnosti s ručením omezeným, a jejich podíl v rámci tuzemské podnikatelské základny mírně roste. Průměrný registrovaný kapitál firem klesá a většina společností v ČR je podkapitalizovaná, což může v době finanční krize způsobit jejich nestabilitu. Údaje vyplývají z databází a výpočtů České kapitálové informační agentury (ČEKIA), člena nadnárodní skupiny Bisnode.
 

Ke konci února letošního roku ČEKIA ve svých databázích evidovala celkem 361 166 „kapitálových" firem, z toho 336 339 (93,13 %) společností s ručením omezeným a 24 827 (6,87 %) akciových společností. Do registrovaného kapitálu českých firem investoři doposud vložili 2,49 bilionů korun. „Společnosti s ručením omezeným jsou dlouhodobě nejoblíbenější právní formou pro podnikání v České republice, zejména z důvodu jednoduchosti a nízké kapitálové náročnosti při založení a následné správě," řekla Petra Štěpánová, analytička agentury ČEKIA s tím, že v přepočtu podílu na upsaný registrovaný kapitál však společnosti s ručením omezeným představují jen 28,61 % (712,65 miliardy korun) z celkových 2 490,80 miliard korun. Za poslední tři roky, kdy ČEKIA tyto statistiky detailně sleduje, se zvýšil podíl společností s ručením omezeným na tuzemské podnikatelské základně z 92,52 % v roce 2008 na 93,13 % v roce 2011. „To souvisí s rostoucím významem malého a středního podnikání pro českou ekonomiku," doplnila analytička ČEKIA.

Počet

Podíl na celku

Registrovaný kapitál (Kč)

Podíl na celku

Průměrný registrovaný kapitál (Kč)

s.r.o

336 339

93,13 % 

712 646 260 440

28,61 % 

2 118 833

a.s.

24 827

6,87 % 

1 778 149 987 588

71,39 % 

71 621 621

celkem

361 166

100,00 %

2 490 796 248 028

100,00 %

6 896 541

Zdroj: databáze a výpočty ČEKIA 

Průměrný registrovaný kapitál na jednu společnost s ručením omezeným dosahuje 2,1 milionů korun, tedy 10x více než zákonné minimum. V případě akciových společností je průměrný registrovaný kapitál dokonce 36x vyšší (71,6 milionů korun). Většina kapitálu je však soustředěna do poměrně malého počtu podnikatelských subjektů. 88 % společností s ručením omezeným a 59 % akciových společností má registrovaný kapitál ve výši zákonného minima (tj. 200 000 Kč resp. 100 000 Kč pro s.r.o. a 2 mil. Kč resp. 1 mil. Kč pro a.s.).

Mezi lety 2008 až 2011 poklesl průměrný registrovaný kapitál akciové společnosti ze 79,1 milionů korun na 71,6 milionů korun tj. o 9,4 %, a v případě společností s ručením omezeným z 2,4 milionů korun na 2,1 milionů korun tj. o 12,8 %. „Pro stabilitu firem je velmi důležitá skutečná struktura aktiv a pasiv (majetku a závazků). Z pohledu běžné obchodní činnosti však může být ručení kapitálem ve výši 200 000 Kč v případě většiny společností s ručením omezeným nedostatečné, což potvrzují
i výsledky našeho scoringového modelu. Takto podkapitalizované firmy navíc mohou, obzvlášť v době ekonomické krize, přinášet zvýšená rizika pro své obchodní partnery,“ doplňuje Country Managerka Alena Seoud  s tím, že ČEKIA svým zákazníkům doporučuje pečlivě zvažovat veškerá rizika a, zejména v této vypjaté době, využívat služeb specializovaných firem, které poskytují podrobné informace
o firmách a jejich stabilitu hodnotí na základě širokého spektra různých kritérií, výsledkem čehož je stanovení bonity firem prostřednictvím ratingu a scoringu. „Především úzce specializované firmy s nadnárodním know-how jsou schopny poskytnout kvalitní hodnocení jak o českých, tak i o dalších firmách z celého světa,“ uzavřela Alena Seoud.

TOP 10 společností podle registrovaného kapitálu 

Akciové společnosti

Společnosti s ručením omezeným

Společnost

Registrovaný kapitál (Kč)

Pořadí

Společnost

Registrovaný
kapitál (Kč)

ČEZ Distribuce, a. s.

60 000 000 000

1.

NET4GAS, s.r.o.

31 792 965 000

ČEZ, a.s.

53 798 975 900

2.

Hyundai Motor Manufacturing Czech s.r.o.

13 901 000 000

Telefónica Czech Republic, a.s.

32 208 990 000

3.

RWE Gas Storage, s.r.o.

13 450 709 000

Dopravní podnik hl.m. Prahy ,akciová společnost

30 726 125 000

4.

UNIPETROL RPA, s.r.o.

11 147 964 000

RWE Transgas, a.s.

29 240 308 000

5.

CTP Invest, spol. s r.o.

10 002 000 000

Český Aeroholding, a.s.

21 050 000 000

6.

JMP Net, s.r.o.

9 448 883 000

České dráhy, a.s.

20 000 000 000

7.

Letňany Centre s.r.o.

5 818 664 000

EP Energy, a.s.

19 419 548 000

8.

ČEZ Prodej, s.r.o.

5 501 755 000

Komerční banka, a.s.

19 004 926 000

9.

ČEZ Distribuční služby, s.r.o.

5 330 563 000

UNIPETROL, a.s.

18 133 476 400

10.

Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech, s.r.o.

5 140 000 000

Zdroj: databáze a výpočty ČEKIA 

  

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3