Prvním PPP projektem v České republice bylo provozování vodohospodářského majetku a zajištění jeho správy v obci Otročiněves nedaleko Berouna v roce 2006. Počet projektů postupně roste, nejvíce jich zatím bylo zahájeno v roce 2011 – celkem 25. Rekordní hodnoty dosáhly PPP projekty rok předtím – více než 41 miliard korun. Vůbec největším PPP projektem je smlouva o nájmu majetku odboru vodovodů a kanalizací v Teplicích. Projekt v hodnotě více než 30 miliard korun by měl trvat 21 let. Průměrné trvání koncesní smlouvy (doba, po kterou koncesionář/dodavatel zajišťuje pro zadavatele (město/obec) předmět smlouvy) je téměř 10 let.
„Většina projektů PPP v České republice byla realizována na regionální úrovni. Jde jak o menší projekty v hodnotě několika milionů korun, tak o velké zakázky v řádu miliard. Potenciál PPP projektů je jak pro municipální, tak pro celostátní úroveň, především v oblasti dopravní infrastruktury, obrovský. Vzhledem k chystaným změnám ve způsobu poskytování dotací z EU budou ve výhodě ty municipality, které si již odzkoušely model PPP, který je chystaným pravidlům velmi blízký. Na celostátní úrovni nám stále chybí vybudovat 50 % dálniční infrastruktury a vzhledem k tomu, že státní rozpočet v současnosti nestačí ani na kofinancování podílu k evropským prostředkům, je PPP jedinou cestou jak dálnice buď mít, nebo nemít vůbec," řekl výkonný ředitel Asociace PPP Vladimír Sloup.
Vybrané PPP projekty:
PROVOZOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY DOMOV PRO SENIORY V OBJEKTU DOMOVA PRO SENIORY VE VYSOKÉM MÝTĚ
Cíl projektu
Do zahájení provozu Domova pro seniory Vysoké Mýto nabízel tuto službu pouze jediný poskytovatel a to občanské sdružení Naděje. Hlavní dokument, o který se vedení města mimo jiné při svém rozhodování o realizaci projektu opíralo, byl: „Plán sociálních služeb ve Vysokém Mýtě a v místních částech na období 2008–2010". Dalším strategickým dokumentem, týkajícím se mimo jiné právě i problematiky potřebnosti domova pro seniory, byl: „Integrovaný plán rozvoje sociálních služeb Pardubického kraje 2008–2010," který potřebu nových kapacit rovněž podpořil.
Finanční objem zakázky
Celkové náklady projektu: 150 mil. Kč
Financováno z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky a z rozpočtu města Vysoké Mýto
Dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR: 97 500 000 Kč
Financování z rozpočtu města: 52 500 000 Kč
Popis projektu
Místo: Město Vysoké Mýto
Stavba: Domov pro seniory Vysoké Mýto
Příprava projektu: 2002–2005
Registrace investiční akce: 2008
Termín výstavby: 2009–2010
Kdo se projektu zúčastnil na straně veřejného a soukromého sektoru
Investor: Město Vysoké Mýto
Dodavatel: PROFISTAV Litomyšl, a. s.
Spolupráce na přípravě a realizaci projektu: BKN, s. r. o. Vysoké Mýto
Koncesní projekt: „Provozování sociálních služeb Domova pro seniory v objektu Domova důchodců Vysoké Mýto," které si město nechalo vypracovat od Advokátní kanceláře Perthen, Perthenová, Švadlena a partneři s.r.o.
Koncesionář: Ledax Vysoké Mýto o.p.s.
Popis využití PPP při realizaci projektu
Finanční vztahy vyplývají z hodnotících kritérií ke koncesnímu řízení, kterými byla především výše nájemného za objekt domova pro seniory, výše investic do oprav a obnovy mobiliáře a investice koncesionáře do mobiliáře.
Tzn. koncesionář platí městu nájemné, investuje na počátku vlastní prostředky do domova pro seniory (v podobě mobiliáře), do určité výše hradí opravy a obnovuje mobiliář na své vlastní náklady. Město platí koncesionáři služebné a opravuje a obnovuje mobiliář nad smlouvou upravenou výši.
Na straně města došlo k výraznému omezení rizik (zůstala rizika spojená se stavbou). Na koncesionáře byla přesunuta prakticky všechna provozní rizika (obsazenost domova pro seniory, inspekce kvality sociálních služeb, lidské zdroje, dotace MPSV, změna legislativy...).
Tzn. koncesionář zajišťuje provozně téměř vše (personál, finanční prostředky, obsazenost domova, kvalitu,...), činnosti města ve vztahu k domovu pro seniory se týkají jen stavby (vyřizování záručních oprav atd.) a plateb služebného. Navíc má město značné možnosti kontroly koncesionáře v oblasti kvality, financí apod.
________________________________________
PARKOVACÍ DŮM RYCHTÁŘKA
Cíl projektu
Naplnit závěry generelu dopravy v klidu statutárního města Plzně, tj. zajistit výstavbu a provoz nového nadzemního parkovacího domu v lokalitě Rychtářka v centrální části Plzně.
Finanční objem zakázky
Celkem 350,55 mil. Kč (během 20 let).
Popis projektu
Parkovací dům Rychtářka představuje komfortní formu hlídaného a bezpečného placeného stání v centru Plzně s kapacitou 447 míst. Leží v těsném sousedství ulic Tyršovy, Truhlářské a Rooseveltova mostu. Tento parkovací dům je koncipován zejména jako záchytné parkoviště typu Park & Go (tzv. P+G, tj. zaparkuj a běž) pro návštěvníky centra města. Po roční výstavbě byl parkovací dům uveden do provozu v červnu roku 2011. Objekt parkovacího domu je rozdělen do pěti nadzemních podlaží, přičemž v prvním podlaží jsou k dispozici komerční plochy pro služby a obchod.
Kdo se projektu zúčastnil na straně veřejného a soukromého sektoru
Zadavatel – statutární město Plzeň
Poradci zadavatele – NEWTON Business Development, a.s. (ekonomický poradce a vedoucí konsorcia), ROWAN LEGAL, advokátní kancelář s.r.o. (právní poradce) a HELIKA, a.s. (technický poradce)
Realizátor (koncesionář) – Hermosa Parking Plzeň, a.s.
Popis využití PPP při realizaci projektu
Typ PPP projektu – DBFM model (Design Build Finance Maintenance – Navrhni Postav Financuj Udržuj)
Délka trvání – 1 rok výstavba, 19 let provozu
Platební mechanismus – poplatek za dostupnost ve výši 18,45 mil. Kč ročně. Při této ceně je realizace PPP projektu o 7 % výhodnější než realizace ve vlastní režii města.
PPP projekt Rychtářky je realizován formou tzv. kvazikoncese, tj. PPP strukturou, při které se na realizátora přenesla rizika výstavby a dostupnosti parkovacího domu, ale město si ponechává riziko poptávky po parkování. Realizátor tedy na vlastní náklady a riziko zajistil výstavbu, její financování a uvedení do provozu parkovacího domu. Za to průběžně získává poplatek za dostupnost, který se snižuje v případě nedostatečné dostupnosti parkovacích míst a kvality souvisejících služeb údržby a správy objektu. Město začlenilo parkovací dům do celoměstského systému parkování řízeného městskou společností Parking Plzeň s.r.o.
________________________________________
VÝBĚR PROVOZOVATELE VODOHOSPODÁŘSKÉ INFRASTRUKTURY PRO VODOHOSPODÁŘSKÉ SDRUŽENÍ TURNOV (VHS TURNOV)
Cíl projektu
Vybrat provozovatele vodohospodářské infrastruktury pro VHS Turnov. VHS Turnov zvolilo pro výběr provozovatele koncesní řízení z toho důvodu, aby naplnilo podmínky přidělení dotací z OP ŽP.
Finanční objem zakázky
Předpokládaný objem tržeb pro dobu trvání projektu je 1 421 mil. Kč.
Popis projektu
Jedná se o PPP projekt typu Operation Maintenance, tedy o provoz a údržbu vodohospodářské infrastruktury po dobu deseti let (vodovodní a kanalizační potrubí, úpravny vody, ČOV a další). VHS Turnov spravuje vodohospodářskou infrastrukturu pro 6 měst a 16 obcí, ve kterých využívá některou ze služeb celkem 44 744 obyvatel. Pro provoz této infrastruktury VHS Turnov hledalo v rámci tohoto projektu koncesionáře v rámci koncesního řízení bez jednání o podaných nabídkách. Jedná se o první úspěšně implementovaný projekt výběru provozovatele vodohospodářské infrastruktury v České republice podle Podmínek přijatelnosti SFŽP.
Zadavatel zvolil úsporný provozní model, který zcela pokrývá základní potřeby vlastníka a je plně v souladu s Podmínkami přijatelnosti SFŽP. S ohledem na optimalizaci činností a požadavků na provozovatele, které jsou předmětem koncesní smlouvy, vhodnému rozdělení rizik mezi provozovatele a zadavatele a konkurenčnímu prostředí se podařilo dosáhnout významné úspory nákladů na úrovni běžného provozu a údržby, a to až ve výši 15 % oproti původnímu stavu.
Kdo se projektu zúčastnil na straně veřejného a soukromého sektoru
Zadavatel: VHS Turnov
Poradci: Facility, WOLF THEISS, VRV
Regulátor: Státní fond životního prostředí
Vítězný soutěžící/Koncesionář: Severočeské vodovody a kanalizace (skupina Veolia Voda)
Popis využití PPP při realizaci projektu
Koncesionář od roku 2011 po dobu 10 let provozuje infrastrukturu, provádí její údržbu a opravy, přijímá platby od uživatelů služby a zajišťuje veškeré zákaznické služby. Zadavatel provádí obnovu infrastruktury a její strategický rozvoj.
Všechna provozní rizika nese koncesionář, riziko poptávky je rozděleno mezi koncesionáře a zadavatele.
Z testu hodnoty za peníze vyplývá, že úspora během trvání projektu oproti tradiční veřejné zakázce by mohla být cca 320 mil. Kč (z toho má největší podíl hodnota převedených rizik cca 290 mil. Kč).
________________________________________
Domov pro seniory, Litoměřice
Zadavatel: Město Litoměřice
Typ zadavatele: Kraje a municipality
Objem: 565 mil. Kč
Charakter projektu: PPP projekt
Odvětví: Ubytovací kapacity
Stav: Realizace již probíhá
Země: Česká Republika
Město: Litoměřice
Kraj: Ústecký kraj
Aktualizováno: 22. 6. 2010
Popis: Provozování zařízení sociálních služeb: i) domov pro seniory – 108 lůžek; ii) denní stacionář – dle zájmu uživatelů, min. 8 hod./denně; iii) týdenní stacionář – dle zájmu klientů (dále jen „zařízení").
Poskytování služeb souvisejících s provozováním zařízení, a to: i) ode dne otevření zařízení: manažerské řízení provozu zařízení; ubytování obyvatelů a klientů; ošetřovatelské služby obyvatelům a klientům; pečovatelské služby obyvatelům a klientům; základní sociální poradenství obyvatelům a klientům a případně též jiným seniorům z řad uživatelů; provoz varny (vaření) a výkon související činnosti celoročně 7 dní v týdnu – celodenní strava pro obyvatele a klienty a obědy v počtu dle poptávky pro další uživatele; rozvážka resp. donáška jídel připravených ve varně uživatelům mimo zařízení na území města Litoměřice; provoz prádelny (praní, sušení, žehlení) a výkon související činnosti pro obyvatele a klienty; služby lékařů pro obyvatele a klienty; služby rehabilitace pro obyvatele a klienty; provoz bufetu; úklid a údržba budov a provádění oprav budov (u oprav budov v rozsahu dle koncesní smlouvy); úklid a údržba zařízení a vybavení a provádění oprav zařízení a vybavení (u oprav zařízení a vybavení v rozsahu dle koncesní smlouvy); úklid a údržba venkovních ploch areálu; provozování parkovišť; úklid a údržba zelených ploch a prostranství v areálu a péče o ně a rostliny v areálu; jakékoli další služby, aby bylo dosaženo účelu zařízení a řádného plnění koncesní smlouvy (např. domovnické služby; služby nakládání s odpady; služby zajišťování bezpečnosti atp.);
ii) nejpozději do 1 roku po dni otevření zařízení služby: kadeřníka; pedikúry; manikúry; ergoterapeutické služby pro obyvatele a klienty; iii) ode dne písemně sjednaného, jinak určeného zadavatelem: péče o zvířata vč. služeb veterináře (mini ZOO); další činnosti, pro které budou vytvořeny podmínky. 3.3.1 Koncesionář není povinen hradit zadavateli nájemné ani jinou obdobnou formu platby za užívání zařízení a jeho vybavení. Koncesionář je povinen hradit dodávky energií a médií pro účely provozování zařízení a poskytování služeb (nese riziko změn v cenách dodávek a riziko množství spotřeby). Zadavatel není povinen hradit koncesionáři žádnou pravidelnou odměnu, úhradu nákladů ani jinou platbu za provozování zařízení a poskytování služeb.
Koncesní smlouva podepsána na období 1.1.2010 až 1.1.2030.
Asociace pro podporu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru je sdružení fyzických a právnických osob působících v oblasti investic a služeb poskytovaných veřejnému sektoru. Základním cílem Asociace PPP je podpora a rozvoj investování a služeb formou PPP v České republice. Asociace PPP se aktivně podílí na tvorbě podmínek a pravidel napomáhajících dosažení transparentních principů této formy investic a služeb. Více informací na www.asociaceppp.cz
________________________________________