K tomuto požadavku vedou PK ČR dva, úzce související důvody. Prvním z nich je fakt, že existuje podezření, že zdrojem metanolu, který je používán v ČR pro výrobu tzv. pančovaného alkoholu, je polská nemrznoucí směs do ostřikovačů. V rámci bezpečnosti a ochrany spotřebitelů je tedy vysoce žádoucí do vyjasnění situace výrazně zpřísnit či dokonce zakázat další dovoz metanolu do ČR. V každém případě by jakýkoliv další dovoz metanolu, potřebného například k výrobě paliv, měly být pod přísnou a detailní kontrolou příslušných dozorových orgánů.
Je s podivem, že polská strana reagovala na zákaz prodeje nápojů s obsahem alkoholu 20 % a více v ČR prakticky okamžitě, bez jakýchkoliv jednání s českou stranou. Velmi to připomíná situaci v březnu 2012, kdy do České republiky proudily z Polska potraviny kontaminované technickou solí, vaječná melanž s obsahem těžkých kovů a rybí výrobky pocházející z několik let zmražených ryb, s tím rozdílem, že na české straně nebyl učiněn tento razantní krok zákazu dovozů ani v průběhu několika týdnů, ačkoliv k tomu byla vyzývána ze strany potravinářů i zemědělců. Na stranu ČR se ovšem nepostavila ani EU právě s poukazem na bránění volnému trhu. Zdá se tedy, že v Evropské unii panují zcela rozdílné přístupy k jednotlivým státům a k jejich politice ochrany vlastního trhu. Bohužel, je zjevné, že zde panují i diametrální rozdíly v ochraně vlastního trhu mezi jednotlivými státy Unie, přičemž ČR si svůj trh a svoje spotřebitele chrání opravdu jen minimálně.
PK ČR pevně věří, že v současné době má již česká strana v ruce dostatečné argumenty na to, aby okamžitě zpřísnila či zakázala dovoz metanolu do ČR a tyto důvody budou dostačující i pro Evropskou komisi.
(tz)