SČS zaznamenává desítky případů, kdy naši dříve narození podléhají nekalým – agresivním obchodním praktikám při nabídkových akcích a prodejích organizovaných obvykle mimo provozovny. Na těchto akcích dochází nevybíravým způsobem k nátlaku, který mnozí senioři neustojí a nakupují zboží, které nechtějí. Odstoupení od smlouvy je pro ně vzhledem k podmínkám smluv velmi komplikované, anebo i nemožné.
Reakcí SČS na tuto situaci je ‚druhý ročník' osvětové kampaně, zaměřené na specifické téma agresivních praktik při nabídkových akcích. „Tématem jsme se již zabývali v loňském roce," uvádí k tomu Lenka Bergmannová, projektová manažerka SČS, „kdy jsme prostřednictvím krajských orgánů Svazu důchodců ČR distribuovali téměř 15 tisíc brožurek", a Libor Dupal, předseda SČS, k tomu dodává: „Bohužel se situace vůbec nelepší, spíše naopak. Rozhodli jsme se proto vydat aktualizované znění letáku, v trochu kratší, údernější formě a v ještě širším spektru distribuce. Brožurka ‚Varujte se nabídkových akcí!' poskytuje informace a rady, jak se bránit agresivním praktikám prodejců či jak postupovat už při zakoupení zboží na nabídkové akci. Letákovou kampaň doplňujeme přednáškami v regionech."
Publikace je dostupná v elektronické podobě na stránkách SČS, je poskytovaná zdarma na akcích SČS, veletrzích, seminářích. Brožura je distribuována do krajských a místních organizací Svazu důchodců, Občanských poraden, Seniorpointů - kontaktních míst pro seniory, regionálních poraden Národní rady osob se zdravotním postižením a do řady dalších subjektů. „Pevně věříme, že osvětová akce napomůže tak jako v loňském roce informovat seniory o jejich právech a odradí je od nákupů na nabídkových akcích", dodává Lenka Bergmannová.
Publikace „Varujte se předváděcích akcí!" je v plném textu k dispozici na internetových stránkách SČS - http://www.konzument.cz/users/publications/3-mimo-edice/50-varujte-se-nabidkovych-akci.pdf.
Sdružení českých spotřebitelů (SČS) je občanským sdružením, které si klade za cíl hájit oprávněné zájmy a práva spotřebitelů na vnitřním trhu EU a ČR, přičemž zdůrazňuje preventivní stránku ochrany zájmů spotřebitelů: „Jen poučený spotřebitel se dokáže účinně hájit". SČS působí v řadě oblastí, pokrývají odbornosti ve vztahu k bezpečnosti výrobků, standardizaci, finančních služeb aj. SČS výrazně zaměřuje své aktivity na oblasti, které se dotýkají nejvíce zranitelných spotřebitelů – seniorů, děti a mládeže, osob se zdravotním postižením. SČS poskytuje své služby prostřednictvím telefonického, osobního či elektronického poradenství, vydáváním osvětových a informačních publikací a materiálů, pořádání seminářů a přednášek ad.
(tz)