Martin Růžička, country manager skupiny Coface v České republice k projektu Štik uvedl:"Pro 9. ročník Štik českého byznysu jsme vycházeli ze záznamů naší databáze o cca 700 tis. firem, které jsou registrované v obchodním rejstříku. Nicméně kvůli nízkému počtu zveřejněných účetních závěrek bylo dále jen zhruba 80 tis. firem vhodných k dalšímu zpracování podkladů z pohledu finanční analýzy, která je nutnou podmínkou pro sestavení žebříčku štik. Dále jsme použili vstupní kritéria jako velikost obratu, předmět činnosti a po výpočtu indexu 1000 jsme výběr zúžili na 2500 firem. Z těchto firem jsme nakonec vybrali a sestavili žebříček 140 nejlépe hodnocených firem ve 14 krajích České republiky."
„Výsledky úspěšných štik ukazují, že ryze české společnosti v uplynulých náročných letech dokázaly směle konkurovat nadnárodním společnostem. Za období 2009 až 2011 rostl průměrný zisk českých štik ročně o 50 %, kdežto u štik z řad nadnárodních společností to bylo jen o 14 %. České štiky by se však od svých nadnárodních kolegyň měly učit stabilitě a udržitelnosti svého podnikání. Pokud totiž srovnáme čísla za jednotlivé roky, vykazují nadnárodní společnosti mnohem stabilnější vývoj. Rentabilita tržeb nadnárodních společností byla ve sledovaných letech 2009 až 2011 relativně konstantní a průměrně dosahovala 8 %. Naproti tomu rentabilita českých společností během těchto let výrazně rostla a z 6 % v roce 2009 se vyšplhala až k 11 %, průměrně tak činila více než 9 %," řekl David Borkovec, partner poradenské společnosti PwC Česká republika.
„Na výsledcích letošního žebříčku je zajímavé srovnání počtu zastoupených zahraničních a tuzemských společností v jednotlivých krajích. Z celkového počtu 14 krajů bylo 7, kde v top 10 bylo více českých než nadnárodních společností, 4 kraje naopak s převahou zahraničních a 3 kraje se shodným poměrem. Lze tedy s nadsázkou říci, že české firmy s mírným náskokem zvítězily a to je pro rodinnou podnikatelskou kulturu, kterou sledujeme, potěšující. Zajímavé bude srovnání tohoto poměru v budoucích letech," doplňuje Petr Laštovka, partner společnosti EMUN PARTNERS.
Přehled výsledků 9. ročníku Štik českého byznysu podle kategorií:
ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU V KATEGORII CELOREPUBLIKOVÝCH VÝSLEDKŮ
Výsledky žebříčku ovládla společnost TESCAN a.s., ryze česká firma patřící mezi světové dodavatele přístrojové techniky a vědeckých zařízení. Společnost vytvořila celosvětovou prodejní síť a dodala více než třináct set mikroskopů uživatelům v téměř 60 zemích světa. Zvítězila v celorepublikovém hodnocení i v Jihomoravském kraji.
Druhé místo patří společnosti VISCOFAN CZ s.r.o., která je současně i vítěznou štikou Jihočeského kraje. Společnost je součástí španělské skupiny Viscofan Group, největšího světového výrobce umělých střívek určených zejména pro masný průmysl.
Na poslední hodnocené příčce pak najdeme společnost s více než 90-ti letou tradicí, ETD TRANSFORMÁTORY a.s., dnes již jediného výrobce výkonových transformátorů na území ČR a SR s úplným vlastním know-how a odpovídajícím výrobním zázemím a certifikovanými zkušebnami. I tato společnost obsadila ve svém (Plzeňském) kraji první místo.
"Výsledky letošního a minulých ročníků soutěže potvrzují, že v České republice existuje celá řada úspěšných společností, které dokáží udržitelně růst i v současných složitých ekonomických podmínkách. Není náhodou, že nejúspěšnější firmy svou podnikatelskou činnost spojují s vysokým stupněm inovací, díky čemuž jsou schopny dobývat exportní trhy. Vzhledem k omezené velikosti české ekonomiky a slábnoucí domácí poptávce budou mít minimálně ve středně dobém horizontu tyto faktory stále větší význam. Svou účastí na soutěži bychom rádi podpořili úspěšné české společnosti a jejich majitele a povzbudili je v dalším rozvoji," komentoval výsledky soutěž," Ivan Jakúbek, Vice-President Enterprise Investors pro Českou republiku a Slovensko.
ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU V KATEGORII KRAJSKÝCH VÝSLEDKŮ
JIHOČESKÝ KRAJ:
- 1. místo = VISCOFAN CZ s.r.o.
- 2. místo = AGRA GROUP a.s.
- 3. místo = Duropack Bupak Obaly s.r.o.
JIHOMORAVSKÝ KRAJ
- 1. místo = TESCAN a.s.
- 2. místo = AGROSERVIS TRADING a.s.
- 3. místo = Heat Transfer Systems s.r.o.
KARLOVARSKÝ KRAJ
- 1. místo = BÖHM PLAST, spol. s.r.o.
- 2. místo = JSP International, s.r.o.
- 3. místo = Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s.
KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
- 1. místo = PORFIX CZ a.s.
- 2. místo = WIMEX s.r.o.
- 3. místo = Sněžka, výrobní družstvo Náchod
LIBERECKÝ KRAJ:
- 1. místo = BENTELER MASCHINENBAU CZ s.r.o.
- 2. místo = KNORR – BREMSE Systémy pro užitková vozidla ČR, s.r.o.
- 3. místo = Fehrer Bohemia s.r.o.
MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
- 1. místo = ČEZ Logistika, s.r.o.
- 2. místo = Démos trade, a.s.
- 3. místo = ELVAC IPC s.r.o.
OLOMOUCKÝ KRAJ
- 1. místo = VÁPENKA VITOŠOV s.r.o.
- 2. místo = OP papírna s.r.o.
- 3. místo = Železárny – Annahütte, spol. s.r.o.
PARDUBICKÝ KRAJ
- 1. místo = 2 VV s.r.o.
- 2. místo = Iveco Czech Republic, a.s.
- 3. místo = FORMPLAST PURKERT, s.r.o.
PLZEŇSKÝ KRAJ
- 1. místo = ETD TRANSFORMÁTORY a.s.
- 2. místo = STÖLZLE – UNION s.r.o.
- 3. místo = Ponnath ŘEZNIČTÍ MISTŘI, s.r.o.
KRAJ PRAHA
- 1. místo = Logica Czech Republic s.r.o.
- 2. místo = Expeditors International ČR s.r.o.
- 3. místo = Petr Durdík
STŘEDOČESKÝ KRAJ
- 1. místo = Targray CZR, s.r.o.
- 2. místo = Cembrit a.s.
- 3. místo = J+ K Mělník, s.r.o.
ÚSTECKÝ KRAJ
- 1. místo = MEVA - TEC s.r.o.
- 2. místo = GPD a.s.
- 3. místo = STEBAL Spedition, s.r.o.
KRAJ VYSOČINA
- 1. místo = I: Kamenická stavební a obchodní firma s.r.o.
- 2. místo = Krahulík – MASOZÁVOD Krahulčí, a.s.
- 3. místo = Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s.
ZLÍNSKÝ KRAJ
- 1. místo = TOSHULÍN a.s.
- 2. místo = D PLAST a.s.
- 3. místo = KOVAR s.r.o.
SKOKAN ROKU
Společností s nejlepším řízeným výjimečným růstem činnosti firmy za poslední tři sledované roky (2009 – 2011) a tedy firmou s titulem skokan roku 2012 je společnost LESKO-Velkoobchod nápojů, s.r.o. se sídlem ve Zlíně, která se od roku 1998 zabývá velkoobchodním prodejem nápojů, potravin a tabákových výrobků převážně v regionu Zlínského kraje.
"Štiky jsou pro mě každoročně pozitivní záležitostí, a to zejména v kontextu záplavy zpráv o klesajícím HDP, krizích a podobně. Vítězové letošního ročníku dokazují, že tvrdou prací lze růst těmto zprávám navzdory. Také ale jasně ukazují na trend, kam naše (české) firmy musejí bezpodmínečně směřovat – a to k vyšší přidané hodnotě a produktivitě, mnoho jiných konkurenčních výhod totiž nejspíš nenajdeme," říká Pavla Břečková, členka představenstva AMSP ČR.
O SOUTĚŽI:
Žebříček Štiky českého byznysu je otevřený pro všechny firmy registrované v Obchodním rejstříku ČR vyjma firem, které mají obor podnikání v oblasti zbrojní výroby nebo v oblasti výroby a distribuce paliv.
Dalšími kritérii zařazení do žebříčku jsou dosažené ekonomické výsledky po sobě následujících 3 let (např. v roce 2012 se vyhlašují výsledky za roky 2009-2010-2011), obrat vyšší než 10 milion EUR ročně v každém hodnoceném roce, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům. Žebříček je sestavován z dat obsažených v unikátní databázi informací o firmách, kterou kompletuje a aktualizuje Coface.
Pro umístění v žebříčku je rozhodující hodnota Indexu 1000 Coface, který je počítán na základě pěti ekonomických kritérií: nárůstu obratu, ROE (tj. hospodářský výsledek po zdanění k vlastnímu kapitálu), ROA (tj. hospodářský výsledek po zdanění k celkovým aktivům), běžné likvidity a míry zadluženosti. Za každé z těchto pěti kritérií lze získat až 200 bodů, a maximum tak je 1000 bodů.
Soutěžní kategorie 9. ročníku:
Štiky českého byznysu v kategorii celostátních výsledků
- Vyhodnocuje se 1. – 3. místo.
Štiky českého byznysu v kategorii krajských výsledků
- Vyhodnocuje se 1. místo v každém kraji.
Skokan roku
- Hodnotí se řízený výjimečný růst činnosti firmy za poslední tři sledované roky. Vyhodnocuje se první místo.
Dalšími partnery 9.ročníku Štik českého byznysu jsou:
Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR - Záštita
Emun Partners – Hlavní partner
Enterprise Investors – Partner
PwC Česká republika - Partner
Krajíček & Associates – Partner
Hotel Grand Majestic Plaza - Partner
Pořadatelem soutěže je Agentura Helas s.r.o.
(tz)