INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
V České republice se již počtvrté slaví „Světový den chleba", svátek základní lidské potraviny a zároveň všech pekařů. Tento svátek vyhlásila na 16. říjen světová organizace řemeslných pekáren U.I.B. a je připomínán nejrůznějším způsobem v řadě zemí světa. Organizátorem odborné a tiskové konference k tomuto dni je Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů v ČR. Záštitu nad akcí převzal ministr zemědělství P. Bendl. Konference uspořádaná u příležitosti oslavy Světového dne chleba byla umístěna symbolicky do Břevnovského kláštera – místa, kde je z roku 993 první doložená zmínka o výrobě chleba v Praze.

Český pekařský trh s chlebem je jeden z nejvyspělejších v Evropě

Podle předsedy svazu pekařů Jaromíra Dřízala je hlavním cílem konference informovat veřejnost o současném stavu výroby, prodeje a spotřeby chleba v naší zemi, propagovat kvalitní chléb vyrobený z tuzemských surovin, jeho jedinečnost z hlediska výživy, prohloubit spotřebitelskou osvětu a vrátit chlebu úctu, vážnost a hodnotu, jakou v minulosti vždy měl. Na trhu je dnes bohatý výběr chlebového sortimentu, dosažitelnost čerstvého chleba je po 7 dnů v týdnu, balení a krájení chleba usnadňuje jeho spotřebu, menší hmotnosti umožňují větší hospodárnost. Řemeslná pekařství a firemní prodejny výrobců pak oživují a doplňují širokou nabídku na trhu.

Pokles spotřeby chleba se zastavil

Dle údajů ČSÚ se v roce 2011 vyrobilo v České republice 291 860 tun chleba. Přes 750 českých pekáren tak denně vyrobí okolo 800 tun chleba, což je více než 1 milion čerstvých výrobků. Roční spotřeba chleba po několikaletém poklesu zaznamenala mírný nárůst z 40,9 kg v roce 2010 na 42,0 kg na osobu v roce 2011. Jedním z důvodů zvýšení spotřeby chleba je zřejmě přesun preference od pečiva ze zmrazených polotovarů, které je výrazně dražší než srovnatelné množství chleba. „Průměrně utratil český občan v loňském roce za chléb necelých 1.000 Kč. Spotřebitelská cena 1 kg chleba, která byla dle ČSÚ v srpnu letošního roku 22,68 Kč, je v porovnání s okolními státy výrazně nižší. Například v Německu či Rakousku je chléb v pekařství až o polovinu dražší než 1 l benzínu. Již dávno v Čechách neplatí pravidlo, že cena bochníku chleba zhruba odpovídá ceně litru benzínu. Cenové relace u základních pekařských výrobků jsou u nás deformované," konstatoval Dřízal.

Náklady pekařům rostou – cena chleba stagnuje

Letošní špatná sklizeň obilí a vysoké ceny mouky tvrdě dopadají na ekonomiku pekáren. Cena chlebové mouky se zvýšila v průměru o 25 % a pekaři ji dnes nakupují za cenu blížící se 9.000 Kč za tunu. Citelně postihuje pekaře též růst cen energií a pohonných hmot. Aktuální odbytová cena chleba činí dle údajů ČSÚ 17,39 Kč. Za uplynulé 4 roky, tj. od nástupu ekonomické krize, tak cena, za kterou pekaři dodávají chléb obchodníkům, stagnuje, zatímco náklady na jeho výrobu rychle rostou. Pekárny již prakticky neinvestují, což snižuje jejich konkurenceschopnost, a jsou nuceny šetřit na svých zaměstnancích. Průměrná mzda pracovníků pekáren byla za 1. pololetí pouhých 15.137 Kč, což je 61% republikového průměru a podíl stále klesá. Pokud by stávající neutěšená situace přetrvávala, řada pekáren by byla nucena ukončit své podnikání a trh by byl ochuzen o jejich výrobky.

Agentura GfK Czech ve své přednášce „Chléb – preference českých domácností" uvedla, že pekařské výrobky jsou s 19 % třetí největší kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností. Nejvíce se chléb nakupuje v malých a specializovaných prodejnách (38 %). Důležitost chleba v jídelníčku je vyšší než u pečiva: 85 % spotřebitelů preferuje čerstvý nebalený chléb a pečivo a pro 30 % populace je při nákupu motivující informace, zda se jedná o čerstvý výrobek či dopečený ze zmrazeného polotovaru.

Význam obilovin a chleba pro výživu člověka vyzdvihla v odborné části konference známá specialistka na výživu MUDr. Cajthamlová. Doporučila konzumovat přednostně tradiční český chléb a nikoliv jiné zdroje polysacharidů. U chleba s vyšším podílem žita a vlákninou ocenila zejména jeho preventivní funkci proti civilizačním chorobám a protistresový faktor. Za velmi důležité považuje v dnešní „hamburgerové a popcornové době" návrat ke klasickým českým výrobkům a gastronomii.

Signál obchodníkům a spotřebitelům: nakupujte kvalitní české výrobky!

Výstupem konference je jasný vzkaz směrem k obchodníkům a spotřebitelům. Obchodníci by neměli „tlačit" české pekaře do nesmyslně nízkých odbytových cen a měli by zohlednit rostoucí náklady na výrobu chleba a pečiva. Efektem by byly kvalitní pekařské výrobky. Spotřebitelé by neměli šetřit na dobrém chlebu a připlatit si za něj. Také by měli více rozlišovat kvalitu pekařských výrobků, najít si „svého" pekaře a požadovat po obchodnících, aby měli na pultech jeho zboží. Pekařský cech také apeloval na výrobkový patriotismus českých spotřebitelů. Zákazníci by měli zvážit, koho podporují, když v obchodě nakoupí např. rozmrazenou koblihu od polského či německého dodavatele. Na podporu čerstvých tuzemských výrobků usiluje cech o prosazení označování „Země původu zboží" u pekařských výrobků. „Chléb byl v minulosti měřítkem hodnot, byl uctíván a vysoko ceněn - měli bychom se k této tradici a vztahu k chlebu opět vrátit i v naší novodobé společnosti," konstatoval na závěr Dřízal.

Konferenci navštívila řada významných hostů, mimo jiné předsedkyně PSP ČR Miroslava Němcová, která ve svém příspěvku ocenila snahu organizátorů o zachování jedinečnosti českého chleba a přislíbila pomoc při podpoře kvalitních tuzemských potravin. V doprovodném programu byla představena reprezentativní přehlídka chlebového sortimentu od českých pekařů.

Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů v České republice je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru.

V současné době sdružuje 100 členů - pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3