Český pekařský trh s chlebem je jeden z nejvyspělejších v Evropě
Podle předsedy svazu pekařů Jaromíra Dřízala je hlavním cílem konference informovat veřejnost o současném stavu výroby, prodeje a spotřeby chleba v naší zemi, propagovat kvalitní chléb vyrobený z tuzemských surovin, jeho jedinečnost z hlediska výživy, prohloubit spotřebitelskou osvětu a vrátit chlebu úctu, vážnost a hodnotu, jakou v minulosti vždy měl. Na trhu je dnes bohatý výběr chlebového sortimentu, dosažitelnost čerstvého chleba je po 7 dnů v týdnu, balení a krájení chleba usnadňuje jeho spotřebu, menší hmotnosti umožňují větší hospodárnost. Řemeslná pekařství a firemní prodejny výrobců pak oživují a doplňují širokou nabídku na trhu.
Pokles spotřeby chleba se zastavil
Dle údajů ČSÚ se v roce 2011 vyrobilo v České republice 291 860 tun chleba. Přes 750 českých pekáren tak denně vyrobí okolo 800 tun chleba, což je více než 1 milion čerstvých výrobků. Roční spotřeba chleba po několikaletém poklesu zaznamenala mírný nárůst z 40,9 kg v roce 2010 na 42,0 kg na osobu v roce 2011. Jedním z důvodů zvýšení spotřeby chleba je zřejmě přesun preference od pečiva ze zmrazených polotovarů, které je výrazně dražší než srovnatelné množství chleba. „Průměrně utratil český občan v loňském roce za chléb necelých 1.000 Kč. Spotřebitelská cena 1 kg chleba, která byla dle ČSÚ v srpnu letošního roku 22,68 Kč, je v porovnání s okolními státy výrazně nižší. Například v Německu či Rakousku je chléb v pekařství až o polovinu dražší než 1 l benzínu. Již dávno v Čechách neplatí pravidlo, že cena bochníku chleba zhruba odpovídá ceně litru benzínu. Cenové relace u základních pekařských výrobků jsou u nás deformované," konstatoval Dřízal.
Náklady pekařům rostou – cena chleba stagnuje
Letošní špatná sklizeň obilí a vysoké ceny mouky tvrdě dopadají na ekonomiku pekáren. Cena chlebové mouky se zvýšila v průměru o 25 % a pekaři ji dnes nakupují za cenu blížící se 9.000 Kč za tunu. Citelně postihuje pekaře též růst cen energií a pohonných hmot. Aktuální odbytová cena chleba činí dle údajů ČSÚ 17,39 Kč. Za uplynulé 4 roky, tj. od nástupu ekonomické krize, tak cena, za kterou pekaři dodávají chléb obchodníkům, stagnuje, zatímco náklady na jeho výrobu rychle rostou. Pekárny již prakticky neinvestují, což snižuje jejich konkurenceschopnost, a jsou nuceny šetřit na svých zaměstnancích. Průměrná mzda pracovníků pekáren byla za 1. pololetí pouhých 15.137 Kč, což je 61% republikového průměru a podíl stále klesá. Pokud by stávající neutěšená situace přetrvávala, řada pekáren by byla nucena ukončit své podnikání a trh by byl ochuzen o jejich výrobky.
Agentura GfK Czech ve své přednášce „Chléb – preference českých domácností" uvedla, že pekařské výrobky jsou s 19 % třetí největší kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností. Nejvíce se chléb nakupuje v malých a specializovaných prodejnách (38 %). Důležitost chleba v jídelníčku je vyšší než u pečiva: 85 % spotřebitelů preferuje čerstvý nebalený chléb a pečivo a pro 30 % populace je při nákupu motivující informace, zda se jedná o čerstvý výrobek či dopečený ze zmrazeného polotovaru.
Význam obilovin a chleba pro výživu člověka vyzdvihla v odborné části konference známá specialistka na výživu MUDr. Cajthamlová. Doporučila konzumovat přednostně tradiční český chléb a nikoliv jiné zdroje polysacharidů. U chleba s vyšším podílem žita a vlákninou ocenila zejména jeho preventivní funkci proti civilizačním chorobám a protistresový faktor. Za velmi důležité považuje v dnešní „hamburgerové a popcornové době" návrat ke klasickým českým výrobkům a gastronomii.
Signál obchodníkům a spotřebitelům: nakupujte kvalitní české výrobky!
Výstupem konference je jasný vzkaz směrem k obchodníkům a spotřebitelům. Obchodníci by neměli „tlačit" české pekaře do nesmyslně nízkých odbytových cen a měli by zohlednit rostoucí náklady na výrobu chleba a pečiva. Efektem by byly kvalitní pekařské výrobky. Spotřebitelé by neměli šetřit na dobrém chlebu a připlatit si za něj. Také by měli více rozlišovat kvalitu pekařských výrobků, najít si „svého" pekaře a požadovat po obchodnících, aby měli na pultech jeho zboží. Pekařský cech také apeloval na výrobkový patriotismus českých spotřebitelů. Zákazníci by měli zvážit, koho podporují, když v obchodě nakoupí např. rozmrazenou koblihu od polského či německého dodavatele. Na podporu čerstvých tuzemských výrobků usiluje cech o prosazení označování „Země původu zboží" u pekařských výrobků. „Chléb byl v minulosti měřítkem hodnot, byl uctíván a vysoko ceněn - měli bychom se k této tradici a vztahu k chlebu opět vrátit i v naší novodobé společnosti," konstatoval na závěr Dřízal.
Konferenci navštívila řada významných hostů, mimo jiné předsedkyně PSP ČR Miroslava Němcová, která ve svém příspěvku ocenila snahu organizátorů o zachování jedinečnosti českého chleba a přislíbila pomoc při podpoře kvalitních tuzemských potravin. V doprovodném programu byla představena reprezentativní přehlídka chlebového sortimentu od českých pekařů.
Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů v České republice je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru.
V současné době sdružuje 100 členů - pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz
(tz)