Doporučujeme zabezpečit striktní, bezpodmínečné dodržování a důslednou kontrolu Nařízení (ES) č. 178/2002 všemi účastníky dodavatelského řetězce potravin. Jednou z příčin, která se podepsala na vzniku „kauzy metanol" bylo nedodržování Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 178/2002 ze dne 28. ledna 2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin. Toto nařízení mj. považuje za nezbytné vytvořit v potravinářských podnicích komplexní systém sledovatelnosti umožňující identifikovat dodavatele a přímé příjemce potravin. Tato skutečnost však dosud nebyla ze strany dozorových orgánů dostatečně kontrolována.
V oblasti výroby lihu a lihovin je třeba zavedení stálého celního dozoru u výrobců lihu a lihovin s rotací celníků, překvalifikaci nedovolené výroby lihu na trestný čin a zavedení kontroly obchodu s destilačními aparáty – evidence by měla probíhat pod dozorem celníků.
Rovněž považujeme za účinné snížit velikost spotřebitelského balení na max. 3 litry nebo dokonce na 1 litr a zakázat značení lihu „na export".
Pokud jde o pěstitelské pálení, je dle našeho názoru potřebné zavedení vyšší kontroly tohoto typu pálení, zavedení systému speciálních kolků pro tyto produkty a zařazení pěstitelského pálení do živnosti vázané, nikoliv volné.
V oblasti dopravy je to pak potřebné zavedení systému EMCS na celou skupinu 2007 celního sazebníku bez výjimky. Mělo by být provedeno i prověření stávajících denaturačních prostředků z hlediska jejich možné eliminace včetně prověření navrženého eurodenaturantu.
Dále doporučujeme zákaz prodeje alkoholických nápojů ve stáncích a automatech s možným stanovením výjimky pro speciální příležitosti.
K důslednějšímu a funkčnímu zabezpečení kontroly prodeje alkoholických nápojů z hlediska jeho bezpečnosti pro spotřebitele doporučujeme zavedení licencovaného prodeje (koncese) všech alkoholických nápojů, na které je uvalena spotřební daň, a zveřejnění seznamu takto licencovaných osob. Nutné je zvýšení dozoru celníků a ČOI v gastro sektoru a večerkách. Chceme rovněž iniciovat odbornou diskusi na téma zdanění lihu.
K podpoře kontroly pohybu zboží a udělení licence k prodeji tohoto zboží na vnitřním trhu doporučujeme:
• pro kontrolu nabytí zboží musí potravinářský podnik vést podvojné účetnictví a být plátcem DPH;
• pro kontrolu prodeje, výše DPH a v neposlední řadě k porovnání množství prodaného zboží vůči nabytému musí používat potravinářský podnik (s výjpokladnu s fiskální pamětí (registrační pokladnu).
Pokud jde o oblasti užití metanolu, pak s ohledem na skutečnost, že se metanol v ČR nevyrábí, ale pouze dováží, navrhujeme přijetí opatření k jeho částečné nebo plné náhradě etanolem, který je k dispozici v dostatečném množství. Jde zejména o jeho náhradu při výrobě paliv, dále o jeho zdanění ekologickou daní s ohledem na jeho toxicitu pro lidský organismus i životní prostředí a zejména o důslednou kontrolu jeho dovozu a nakládáním s ním.
Jsme přesvědčení, že stát by měl tyto a možná i další relevantní doporučení ze strany podnikatelů respektovat, neboť jinak na sebe přebírá velmi neúnosné a těžko zdůvodnitelné riziko.
(tz)