V roce 2012 působilo na tuzemském trhu 4138 subjektů podnikajících na bázi franchisové licence. Tito podnikatelé provozovali bezmála 5300 poboček. Vyplývá to z Franchising Reportu Česká republika 2012, který sestavila poradenská společnost PROFIT system franchise services, člen České asociace franchisingu. A protože se franchisingu i v těžké době šetření daří, připravila Česká asociace franchisingu a čtyři franchisové koncepty - Business for Breakfast, Náš GRUNT, NATURHOUSE a MARVEL mobilní domy - Dny otevřených dveří.
ČAF, jejímž primárním cílem je šíření osvěty v oblasti franchisingu a podpora této formy podnikání, si pro začínající podnikatele, ale i zájemce o franchising připravila akci Dny otevřených dveří u franchisových konceptů. „Franchisoři, nebo-li poskytovatelé licence, jsou připraveni poodhalit detaily spolupráce, seznámit zájemce s podporou poskytovanou svým franchisantům, nebo dokonce přiblížit detaily franchisových smluv,“ vyjmenovává Petra Ritschelová, výkonná manažerka ČAF. Jak dále uvedla, akce proběhne v posledním květnovém týdnu, do které se zapojí členské franchisové systémy – Business for Breakfast, Náš GRUNT, NATURHOUSE a MARVEL mobilní domy.
O Business for Breakfast:
Jedinečný koncept sítě privátních a podnikatelských klubů pro malé a střední podnikatele - Business for Breakfast otevřel nové tři franchisové příležitosti pro České Budějovice, Plzeň a Pardubice, kdy pro dané lokality hledají vhodné franchisanty. V Plzni a Pardubicích prozatím fungují vlastní kluby BforB, které mohou být zajímavou investiční příležitostí nejen pro začínající podnikatele. Jejich kluby svým unikátním konceptem vytváří prostředí, ve kterém mohou podnikatelé získat nové kontakty, obnovit vztahy s bývalými zákazníky, získat nové zakázky nebo nadstandardní informace z trhu.
O Náš GRUNT:
Provozovatel kamenných obchodů s farmářskými potravinami Náš GRUNT otevřel již 25. prodejnu. Potvrzuje tak zájem spotřebitelů o kvalitu potravin a růst trhu v tomto segmentu. Náš grunt vznikl jako první ucelený koncept v ČR a aktuálně provozuje nejširší síť prodejen s farmářskými produkty. Zájem zákazníků i provozovatelů prodejen, které fungují na bázi franchisy, umožnil rychlý růst sítě. Od roku 2010, kdy společnost otevřela první obchod, se tak síť rozrostla na aktuálních 25 prodejen. Cílem společnosti je provozovat do 2 let celkem 50 prodejen ve větších městech ČR. Jako oslavu 25. prodejny připravil Náš grunt pro zákazníky na 15. května dárek. Každý 25. zákazník získá voucher v hodnotě 100 Kč na další nákup. „Společně tak oslavíme, že jsme již v polovině našeho plánu“, říká jeden ze zakladatelů společnosti Náš GRUNT Jiří Málek.
O NATURHOUSE:
Rok 2012 byl pro NATURHOUSE ve znamení boomu. V loňském roce bylo otevřeno 25 franchisových poboček, které se úspěšně rozvíjejí, a počet klientů přesáhl 61 tisíc. Za minulý rok tak činí nárůst o více než 25 tisíc stálých klientů. „Podařilo se nám zavést nové jídelníčky a výrobky, další služby a informace, které klient získává zdarma. Mezi naše další činnosti patří čtvrtletní vydávání úspěšného časopisu PESO PERFECTO a vytvoření kuchařky NATURHOUSE s lehkými a přesto chutnými recepty,“ vyjmenovává příklady aktivit Jan Gonda, držitel master-franchise licence NATURHOUSE a prezident České asociace franchisingu. Mezi další aktivity patří zvolení sympatické kreslené dietoložky Lizzy za tvář NATURHOUSE, udržení kvality služeb a personálu na pobočkách i přes probíhající masivní expanzi, posílení týmu na centrále o nové odborníky na podnikové procesy, jako například IT, obchod, marketing a vytvoření týmu čtyř hlavních dietoložek. Nově franchisový koncept pořádá odborné semináře pro asistentky, dietoložky a franchisanty. Na Slovensku byl jmenován do funkce ředitele franchisové sítě NATURHOUSE Ing. Tibor Antony, který rovněž plní roli hlavního dietologa.
O MARVEL mobilní domy:
Jarní marketingová kampaň MARVEL mobilní domy se nese v duchu hesla „Marvel je Vám blíž než kdykoli jindy“. V praxi to znamená, že až do 1.7. 2013 naleznou zákazníci vzorové mobilní domy nejen v šesti prodejních centrech Marvel, ale také před sedmi Hobbymarkety OBI. Za necelé první 4 týdny trvání kampaně navštívilo vzorové domy před OBI více jak 7.000 návštěvníků. Dárkové vouchery si odneslo téměř 1.700 zájemců o prohlídku více typů mobilních domů v prodejních centrech či koupi vlastního mobilního domu.
Franchising se ve světě rozvíjel vždy nejrychleji v období krizí, nestability a nejistoty. Například v 70. letech, kdy světem otřásla ropná krize, vzniklo mnoho dodnes celosvětově úspěšných franchisových řetězců. Každé následující období finanční nejistoty bylo znovu vynikajícím podhoubím pro expanzi jejich dalších desítek nebo stovek provozoven. „Franchising je postaven na úspěchu místních malých a středně velkých podnikatelů a ti si vždy v období krize uvědomí, jak silná značka a zavedený systém umí vzdorovat konkurenčnímu prostředí v těžkém období,“ vysvětluje Petra Ritschelová. Na českém trhu se nyní rozrůstají nejen zavedené značky, ale o své místo usilují i další celosvětové koncepty a konkurence bude stále přiostřovat. „O přivedení dalších značek do České republiky usilují desítky celosvětových firem. Těch amerických je nyní 16 a jsou to např. Denny’s, Papa John’s Pizza nebo Chuck E. Cheese’s,“ dodává Petra Ritschelová.
ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU (ČAF) je nezisková profesní organizace sdružující na národní úrovni poskytovatele franchisingu – franchisory a odborníky z oblasti práva a poradenství zaměřující se na problematiku franchisingu. ČAF vznikla v roce 1993 a jejími členy jsou jak velké a známé mezinárodní značky, tak i menší tuzemské franchisové systémy. Česká asociace franchisingu je členem Evropské franchisové federace, kterou společně v roce 1972 založily vyspělé evropské franchisové svazy a asociace mimo jiné z Francie, Velké Británie a Německa. Orgány ČAF jsou vedle prezidenta i správní rada a dozorčí rada. Více informací na www.czech-franchise.cz
(tz)