Vítězem světového finále soutěže Podnikatel roku, kterou pořádá společnost Ernst & Young, byl na slavnostním ceremoniálu v monackém Salle des Etoiles v sobotu 8. června vyhlášen Turek Hamdi Ulukaya, prezident americké společnosti Chobani, vyrábějící jogurty. Uspěl mezi 49 finalisty – vítězi národních kol soutěže Podnikatel roku ze 47 zemí celého světa.
Turecký přistěhovalec Hamdi Ulukaya založil společnost Chobani v roce 2005 v severní části státu New York a po dvou letech začal vyrábět řecký jogurt této značky. Stačilo necelých šest let a Chobani se stal nejprodávanějším jogurtem na americkém trhu s bezmála miliardovými tržbami. V současnosti má společnost tři tisíce zaměstnanců, provozuje největší zařízení na výrobu jogurtů na světě a své výrobky vyváží již také do Austrálie a do Velké Británie.
„Hamdi je zosobněním podnikatelského ducha a inspirujícím příkladem pro všechny podnikatele,“ říká předseda mezinárodní poroty Rodrigo Herrera, generální ředitel a předseda představenstva mexické farmaceutické společnosti Genomma Lab Internacional. „Na porotu udělala velký dojem jeho odvaha a vytrvalost.“
„Titulem Světový podnikatel jsem velmi potěšen a poctěn,“ řekl letošní vítěz Hamdi Ulukaya. „Chtěl bych cenu věnovat našim fanouškům, zaměstnancům, místním komunitám i našim příznivcům mezi odbornou lékařskou veřejností. Bez nich bychom takového úspěchu nemohli nikdy dosáhnout.“
„Českou republiku na letošním světovém finále soutěže skvěle reprezentoval František Piškanin a jeho HOPI. Porotce zaujal jeho příběh, který v sobě zahrnuje jak složité začátky, tak geniálnost myšlenky díky které uspěl, i snahu budovat silnou rodinnou firmu,“řekla Magdalena Souček, vedoucí partnerka Ernst & Young v České republice.
„Byl to zážitek i velké poznání zároveň. Svoboda v podnikání je něco úžasného. Zase jsem se přesvědčil, že když je myšlenka, šanci má každý. Nevnímejme podnikání jako teritorium ohraničené Českou republikou, ale najděme odvahu se na podnikání dívat globálně,“ popsal své zážitky ze světového finále český vítěz František Piškanin.
„Pro podporu inovací, vytváření nových pracovních míst a posilování prosperity udělali právě podnikatelé během uplynulých 26 let, co pořádáme naši soutěž, víc než kdokoli jiný,“ řekl Jim Turley, předseda správní rady a generální ředitel Ernst & Young. „A nejen v období hospodářského růstu, ale hlavně a především v dobách, kdy se ekonomice příliš nedaří. Hamdi je zosobněním výjimečné podnikatelské vize a odhodlání a titul Světový podnikatel roku 2013 mu náleží plným právem.”
„Světový podnikatel roku může být bohužel jen jeden a Hamdi je určitě velkou inspirací pro celý podnikatelský svět,“ prohlásil Mark Weinberger, nově zvolený předseda správní rady a CEO Ernst & Young. „Podle mého názoru má ale naše soutěž vítězů daleko víc – nejen 49 žen a mužů, kteří dnes večer v Monte Carlu bojovali o světové prvenství, ale tisíce dalších účastníků, kteří se do ní každoročně zapojují. Právě nyní totiž potřebujeme dobré příklady víc než kdy v minulosti.“
Přenos ze slavnostního ceremoniálu a rozhovor s letošním vítězem soutěže Světový podnikatel roku bude k dispozici na webové stránce: https://broadcast.ey.com/stories/7552
Informace o vítězi Hamdim Ulukayovi a společnosti Chobani, Inc
Pokud jde o jogurty, v Turecku narozený americký podnikatel Hamdi Ulukaya umí dělat zázraky. Řecký jogurt Chobani sice uvedl na trh teprve v roce 2007, ale již dnes je to ve Spojených státech nejprodávanější značka. Jogurt, při jehož výrobě se využívá staletý postup odstraňování přebytečné tekutiny, se prodává v široké škále příchutí, od bílého přes mango a marakuju až po jahodovo-banánovou.
Hamdi se narodil ve východním Turecku v rodině, která vlastnila mléčnou farmu. V roce 1994 odešel do Spojených států, aby se naučil anglicky a studoval ekonomii. Školu ale nedokončil a místo toho začal v roce 2002 na severu státu New York s výrobou sýru feta. Inspiroval ho k tomu jeho otec, který ho přijel do USA navštívit a stěžoval si na kvalitu tamějších sýrů.
V roce 2005 Hamdi koupil zrušenou továrnu na výrobu jogurtů (přestože ho od toho přátelé odrazovali) a založil společnost Chobani. Začínal s pěti zaměstnanci a rok a půl trvalo, než uvedl na trh vlastní jogurt. Ale již v roce 2009 podepsal velký kontrakt s americkým potravinářským velkoobchodem Costco. Dnes se roční tržby společnosti Chobani blíží miliardě amerických dolarů, má tři tisíce zaměstnanců a kromě Spojených států prodává své výrobky také v Austrálii a ve Velké Británii. Její nejnovější americká továrna je největším zařízením na výrobu jogurtů na světě.
Díky vlastním zkušenostem imigrant Hamdi věří, že je důležité být otevřený ke změnám a pracovat pro obecný prospěch. Společnost Chobani proto každoročně odvádí 10 % zisku do vlastní dobročinné nadace Shepherd’s Gift Foundation a je oficiálním sponzorem amerického olympijského týmu. Její motto je „Nic než dobro“. www.chobani.com
Profil českého vítěze Františka Piškanina, Podnikatele roku 2012 České republiky
Pokud jste dnes nakoupili v supermarketu, věřte, že vám velkou část nákupu přivezla firma Františka Piškanina. Přitom začínal s podnikáním doslova od nuly, otevřením malých potravin v Karlových Varech v roce 1992. Myšlenku kvalitních a komplexních služeb pro nadnárodní řetězce, domácí a mezinárodní výrobní firmy, nastartoval s podporou svého, jak říká, nestora života, pana Houdka. Dnes patří logistická a transportní skupina HOPI mezi největší hráče ve střední a východní Evropě a zaměstnává v ČR, na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a Rumunsku přes 3300 lidí a nově plánuje vstup do Rakouska. Je to ryze česká rodinná firma, která má podle Františka Piškanina české srdce a mezinárodní tělo. Své komplexní logistické služby poskytuje nejvýznamnějším mezinárodním i českým společnostem – P&G, Makro, Metro, Unilever, Billa, Tesco, Ahold, Kraft Foods, Nestle, Agrofert, Bohemia Sekt, Nutricia nebo Emco a mnoho dalších. Aktuálně posiluje svou pozici jedničky ve střední Evropě v logistice mražených výrobků expanzní výstavbou dalších mrazíren. Firma HOPI odvedla do státní poklady za dobu své existence téměř 5 mld. CZK. Do skupiny HOPI patří i jogurty HOLLANDIA a Agro Otročín. František Piškanin je rád, že ve firmě pracují i jeho synové. Věří, že rodinný přístup je ve spojení s unikátním know-how konkurenční výhodou HOPI. I ve volném čase nezahálí, věnuje se nadaci, přednáší, je členem řady sdružení, rád jezdí na motorce, traktoru nebo rallye. Don´t worry be HOPI.
Porota soutěže
Světového podnikatele roku 2013 vybírala nezávislá porota složená z vítězů předchozích ročníků této soutěže. Jejím předsedou byl Rodrigo Herrera, generální ředitel a předseda představenstva mexické farmaceutické společnosti Genomma Lab Internacional. Dalšími členy poroty byli:
* Dr. James Mwangi, Equity Bank Limited (Keňa)
* Liam Casey, PCH International (Irsko)
* John Spence, The Karma Royal Group (Austrálie)
* Daniel Novegil, Ternium (Argentina)
* Hüsnü Özyeğin, Fiba Group (Turecko)
* Sheila Johnson, Salamander Hotels and Resorts (USA)
O soutěži Podnikatel roku
Soutěž Podnikatel roku (Entrepreneur Of The Year), která vybírá nejúspěšnější průkopníky v oblasti podnikání, byla založena společností Ernst & Young ve Spojených státech amerických v roce 1986. Během své existence se rozšířila do řady zemí celého světa a v současné době se jako jediná světově uznávaná soutěž svého druhu pravidelně vyhlašuje již v téměř 50 zemích na šesti kontinentech. Jejím cílem je ukázat veřejnosti vynikající osobní příklady na poli podnikání, které mohou být vzorem pro mladé, začínající podnikatele. Soutěž Podnikatel roku je koncipována jako mezinárodní, proto jsou kritéria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví účastníci, v každé zemi srovnatelná. V roce 2013 vyhlásí společnost Ernst & Young již čtrnáctý ročník této soutěže v České republice. Podrobnější informace naleznete na webových stránkách www.podnikatelroku.cz.
Informace o Ernst & Young
Ernst & Young patří mezi nejvýznamnější celosvětové firmy poskytující odborné poradenské služby v oblasti auditu
a daňového, transakčního a podnikového poradenství. Naši odborníci, jichž po celém světě působí 167 tisíc, vyznávají stejné hodnoty a spojuje je maximální důraz na kvalitu poskytovaných služeb. Pomáháme našim zaměstnancům, klientům i širšímu společenství uplatňovat jejich potenciál. V tom je náš hlavní přínos.
(tz)