INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Po roce 1990 se floristika stala nejvíc postiženým oborem. Levné dovozy květin především z Izraele a Holandska prakticky z roku na rok zlikvidovaly domácí konkurenci a jeden skleník a fóliovník za druhým se stávaly nadbytečnými. Velká zahradnictví krachovala a drobní producenti květin se tímto oborem již neuživili. Obdobné to bylo i se zeleninou a tak dovozy narůstaly a s pádem a likvidací domácích producentů začaly postupně růst i ceny dováženého zboží.

Po roce 2000 dokonce ceny dovážených květin přerostly úroveň cen domácí produkce z roku 1992, kdy docházelo k prudkému útlumu a konci českého zahradnického průmyslu. Postupně se formoval svaz floristů a nabíral na druhém dechu. Do roku 2002 růst produkce dosahoval meziročně 10 – 15 %, v posledních letech není již tak výrazný – v roce 2006 dochází k růstu produkce o 4,1 %, v roce 2007 o 4,5 % a v roce 2008 o 5,0 %, vždy oproti předcházejícímu roku. Pozitivní skutečností je, že růstová tendence je založena zejména na zvyšování intenzity výroby. Tuzemská květinářská produkce podle Svazu květinařů a floristů ČR dosáhla v roce 2008 hodnoty 1,8 mld. Kč a od roku 1997 zaznamenává vzestupný trend. Produkce ozdobných květin podle ČSU dosáhla v roce 2008 hodnoty 2,6 mld. Kč, což činí 4,05 % z celkové rostlinné produkce. (do roku 1990 to bylo přes 10 %) a v roce 2007 činila ještě jen 2,95 . V rámci rostlinné produkce se tedy jedná o podstatný narůst podílu a menším zemědělcům dává alternativní možnosti se tomuto oboru věnovat a zahrnout do svého portfolia činností.

Předseda svazu floristů Jiří Horák připomíná mimo jiné, že spotřeba květin činí průměrně okolo 900 Kč na jednoho obyvatele za rok. Tuzemská produkce se dostává nejen do obchodní sítě stále ve větším množství, na populárních farmářských trzích lze získat krásné doma vypěstované květiny za ceny nižší než jsou dnes nabízené květiny z dovozu ve velkých řetězcích jako je OBI, Hornbach a další. Kvalitou jsou přitom české květiny srovnatelné a co je hlavní, neputují mnohdy stovky kilometrů z původních míst, kde se vypěstovaly.

Svaz českých floristů se svou činností dokázal patřičně zviditelnit i ve světě , takže 17. Mistrovství Evropy ve floristice - EUROPA CUP se letos koná v ČR v Havířově počátkem září. Na další výstavy zvou floristi především na 40. Mistrovství floristů ČR - Děčínská kotva, na Havířov v květech, Zelený svět a další. Ostatně žádná ze zemědělských výstav v regionech se dnes už neobejde i bez prodejní výstavy květin, samozřejmě tuzemského charakteru.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Leden 2025

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3