Nejdůležitější závěry jednání
A. Dobudování bezpečné, rozsahem odpovídající potřebám, efektivní páteřní dopravní infrastruktury do roku 2020 je klíčové pro konkurenceschopnost ČR, a proto musí být aktuální prioritou všech představitelů zákonodárné a výkonné moci.
B. Je potřeba urychleně stabilizovat finanční zdroje pro pořízení chybějící a údržbu existující dopravní infrastruktury. Významnými nástroji této stabilizace mají být zvýšení podílu spotřební daně z minerálních olejů (paliv) na financování infrastruktury a využití metody pořizování Public Private Partnership (PPP).
C. Využití metody PPP nebrání v ČR žádné legislativní překážky, existují vytipované projekty (např. D3, R35, D1) a finanční instituce jsou připraveny podílet se na jejich financování. Svazy a asociace doporučují proto neprodleně připravit k realizaci první projekt PPP. Při volbě projektu je třeba klást důraz na jeho relativní jednoduchost, vysoký stupeň připravenosti a doporučujeme nižší finanční objem (tj. do 500 mil. EUR), s maximálním využitím zahraničních zkušeností a umožněním co největší konkurence. Svazy a asociace nesouhlasí s případnými úvahami o jednom projektu PPP s řádově vyšším finančním objemem.
D. Požaduje se přehodnotit nepromyšlený a uspěchaný postup Ministerstva dopravy ČR při přípravě výběrového řízení na rozšíření mýtného systému na silnice nižších tříd. Místo tohoto projektu asociace a svazy doporučují již nyní vypracovat konsensuální vizi rozvoje mýtného systému v ČR po r. 2016, kdy vyprší smluvní vztah státu s existujícím provozovatelem mýtného systému.
E. Rozvoj a zatraktivnění veřejné a městské hromadné dopravy včetně obnovy vozového parku je podceňovanou oblastí, bez které nelze v ČR dosáhnout efektivního a udržitelného dopravního systému. Doporučuje se proto věnovat zvýšenou pozornost nejen veřejné dopravě, ale také její důsledné integraci s ostatními druhy doprav.
F. Neexistence celoročního přístupu ČR k Severnímu moři po vnitrozemských vodních cestách a úplná absence přístupu k Černému moři může v budoucnu vyvolat dopravní, ekonomické, energetické a bezpečnostní problémy. Proto svazy navrhují neprodleně zlepšit plavební podmínky na labské vodní cestě v úseku Ústí nad Labem – státní hranice, zajistit splavnost Labe do přístavu Pardubice a v širším celoevropském kontextu diskutovat proveditelnost projektu průplavního propojení Dunaj-Odra-Labe.
G. Je požadavkem, aby Ministerstvo dopravy ČR při přípravě všech strategických, koncepčních postupů, dokumentů, legislativy a vlastních projektů postupovalo konsensuálním způsobem se zapojením široké odborné veřejnosti a zástupců zaměstnavatelů.
Uvedené závěry byly zaslány oficiální cestou Ministerstvu dopravy ČR a Hospodářskému výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
(tz)