INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
V roce 2010 zahájila Evropská komise právní kroky proti České republice kvůli porušování legislativních norem vztahujícím se k podmínkám v železniční dopravě (jmenovitě jde o třetí směrnici tzv. prvního železničního balíčku 2001/12/ES, 2001/13/ES a 2001/14/ES z 26. února 2001).

Předmětem právních kroků Evropské komise vůči ČR je mimo jiné nedostatečné oddělení manažera infrastruktury (SŽDC) od supradominantního dopravce (České dráhy) a faktická závislost SŽDC na něm. Podobné porušení evropské legislativy bylo shledáno u dalších členských státu Evropské unie a Evropská komise proto přistoupila k revizi stávajících směrnic, s důrazem na úplné oddělení fungování infrastruktury (SŽDC) na jedné straně a železničních dopravců na straně druhé. Revizi směrnic prvního železničního balíčku projednává se souhlasným stanoviskem Evropského hospodářského a sociálního výboru Evropský parlament a Evropská rada.

Proti tomuto postupu Evropské unie jde Česká republika zcela opačným směrem a realizuje kroky, které naopak blokují liberalizaci železničního trhu, a vystavuje se vysokým sankcím ze strany evropských orgánů. Jedná se zejména o následující postupy:

• Faktické vyřazení účinnosti nařízení Evropského Parlamentu a Rady č. 1370/2007 o veřejných službách v přepravě cestujících, které předpokládá rozšířené využití nabídkových řízení v závazku veřejné služby v železniční dopravě. Předtím, než mělo toto nařízení vstoupit v prosinci 2009 v účinnost, česká vláda narychlo uzavřela v září 2009 s kraji memorandum, kterým na základě slibu vyšších státních dotací přiměla kraje uzavřít se supradominantním dopravcem, Českými drahami, až patnáctileté smlouvy, reálně vyřazující jakoukoliv konkurenci v regionální železniční dopravě.

• Zmrazení celého procesu vytvoření tzv. živé dopravní cesty. Tedy transparentního oddělení řízení provozu na železnici od jednoho z dopravců – Českých drah (dle informací ministra dopravy byl tento proces odložen)

• Příprava vzniku tzv. železničního holdingu – propojení manažera infrastruktury a národního dopravce do jedné nepřehledné řídící a firemní struktury – zcela proti požadavku evropské legislativy na jejich transparentní oddělení.

Vytvoření tzv. železničního holdingu představuje krok vedoucí zpět před založení Českých drah v roce 2003, který je v příkrém rozporu s evropskou legislativou. Německo i Rakousko jsou za toto zažalovány u Evropského soudního dvora a podobné by zřejmě potkalo i Českou republiku. Vedle nesoutěžení státních zakázek na zajištění dopravní obslužnosti by takový krok byl bezesporu dalším počinem, kde by si ČR vysloužila žalobu a následný postih za právně špatný postup. Jednoznačně by způsobilo diskriminaci nestátních dopravců a znevýhodnilo jejich postavení v osobní i nákladní dopravě.

Odůvodněně podezíráme Ministerstvo dopravy, že tímto krokem hodlá vyřadit účinek připravované evropské směrnice, stejně jako se stalo s dříve uvedeným evropským nařízením o veřejných službách v přepravě cestujících. Jediným pochopitelným důvodem pro toto opatření může být snaha ještě více znepřehlednit hospodaření státní železnice a umožnit ještě větší odliv prostředků daňových poplatníků do politických a lobbistických kruhů. Právě v období, kdy vláda vyhlašuje politiku nezbytných úspor a reforem, hodlá Ministerstvo dopravy vrátit reformy na české železnici do bodu nula a připravit tak daňové poplatníky o další peníze bez jakékoliv protihodnoty

Důvody, proč se toto domníváme, jsou následující::

• Spojením se SŽDC by České dráhy opět přišly k majetku v hodnotě 12 mld. - stát by tento majetek daroval či odkoupil už potřetí během posledních 10 let (nesprávné vložení majetku do ĆD v roce 2003, „odprodej" téhož majetku SŽDC v roce 2008 a opětovné plánované vložení do železničního holdingu v režii ČD). Přitom není žádná záruka, že by tato skrytá dotace byla skutečně využita pro zalepení děr v podinvestovanosti Českých drah, protože to se ukázalo již u prostředků za fiktivní prodej stavebních správ SŽDC v roce 2008.

• Prodlužování existence tzv. mrtvé dopravní cesty umožňuje skryté vyvádění peněz ze státu, a to kalkulací neopodstatněných režií do nákladů na řízení dopravní cesty. Poplatek za řízení provozu, který dostávají ČD, tak může být vyšší až o stovky milionů Kč než tržní ceny za tyto služby, což představuje současně nedovolenou podporu jednomu z dopravců.

• I stávka v dopravě z minulého týdne by při důsledném oddělení infrastruktury a řízení provozu od dopravce nemusela mít tak velký negativní finanční dopad. Řízení provozu oddělené od dopravce by mohlo zůstat fungovat zcela nezávisle, navíc v pozici strategické profese – podobně jako hasiči či policie. Ostatní dopravci by se tak nestali rukojmím stávkujících zaměstnanců Českých drah.

Je třeba vzít s plnou odpovědností na vědomí, že nestátní železniční dopravci jsou především soukromými investory, kteří vložili své vzácné prostředky do podnikání, kterému zatím důvěřovali, a které nesporně zvládnou lépe než stát, jehož úloha má spočívat v něčem úplně jiném. Další zintenzívnění nepřátelské politiky České republiky vůči železničním investorům, která se datuje již od roku 1998, by bylo krokem, který by ještě více podlomil důvěru ostatních investorů v českou ekonomiku, už tak pověstnou svými byrokratickými překážkami v podnikání a investicích, mírou korupce a slabými veřejnými institucemi.

Členové Sdružení železničních společností zásadně nesouhlasí s odkládáním převodu tzv. živé dopravní cesty na SŽDC a současně nesouhlasí s jakoukoli formou tzv. železničního holdingu. Jsme jednoznačně za rovné podmínky na trhu, řádné chování státu k soukromým investorům a transparentní oddělení role manažera infrastruktury a železničních dopravců tak, jak to požaduje EU.

Sdružení železničních společností proto zasílá Evropské komisi dotaz, zda postup ČR je správný (odklad živé dopravní cesty) a zda záměr holdingu je v souladu s evropskou legislativou. V návaznosti na to a na další postup Ministerstva dopravy pak zrealizuje následné kroky.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3