Hlavním úkolem Asociace osobního prodeje je podpora přímého prodeje, prosazování zájmů členských firem a jejich distributorů a ochrana spotřebitele. Přímý prodej je založen především na osobním vztahu mezi prodávajícím a jeho zákazníkem. Název Asociace osobního prodeje (AOP) jednoznačně naplňuje filozofii přímého prodeje, která je založena především na osobním vztahu mezi uvedenými subjekty. Osobní prodejci nabízejí vysoce kvalitní výrobky za výhodných obchodních podmínek.
Přímý prodej poskytuje rovněž příležitost pro rozvoj podnikání a vytváří významnou možnost pracovního uplatnění. Specifičnost tohoto druhu obchodu vyžaduje stanovení jasných pravidel, jejich dodržování a hájení zájmu subjektů v něm působících.
S tím souvisí i ochrana spotřebitele a etika obchodování na trhu. Ta nemá nic společného s tzv. šmejdy. V činnosti AOP hraje významnou roli dohled nad dodržováním legislativy, pravidel a etiky podnikání v přímém prodeji, který jako nedílná součást maloobchodu podléhá všem právním ustanovením, vyplývajícím z obchodního, daňového, občanského i dalších zákonů.
Vzhledem ke specifickému charakteru prodeje, mimo stálé maloobchodní jednotky, věnují firmy tohoto systému velkou pozornost ochraně spotřebitele. Členské firmy AOP neprodávají jen vysoce kvalitní vlastní výrobky, ale poskytují významné garance, školí své prodejce tak, aby poskytovali co nejkomplexnější odborné služby a vytvářeli si se zákazníky silné loajální vztahy. Nejúčinnějším nástrojem je pak vedle legislativy Etický kodex, který upravuje chování firem přímého prodeje a jejich prodejců vůči zákazníkům a má sankční vymahatelné podmínky. Firmy a samozřejmě spotřebitelé tak mají garanci účinného nástroje samoregulace, který vedle legislativy také výrazně přispívá k čistotě tohoto podnikatelského prostředí. Neoddělitelnou součástí Etického kodexu je jeho Administrátor, nezávislý právník, který dohlíží na jeho dodržování.
(tz)