Podle průzkumu Evropské asociace přímého prodeje SELDIA zaznamenal přímý prodej v České republice v roce 2014 celkový obrat ve výši 6,4 miliardy korun (234 milionů eur). Společnosti přímého prodeje v Evropě prodaly v roce 2014 zboží v hodnotě za cca 25 miliard eur.
V rámci Evropy jsou největšími odbytišti přímého prodeje Německo, Francie, UK, Rusko a Itálie. Ve světě dosáhly vedoucího postavení USA, Čína, Japonsko a Korea. V roce 2014 činily v Evropě tržby z přímého prodeje více než 32 miliard USD, což je oproti předchozímu roku nárůst o 3,4 procenta. Přímý prodej tak v Evropě tvoří 17 % z celkového obratu.
Vynikajících globálních výsledků dosáhly i společnosti sdružené v Asociaci osobního prodeje, např. Amway s prodejem 10,8 miliard USD, Mary Kay se 4 miliardami USD, Vorwerk se 3,9 miliardy USD, Nu Skin se 2,57 miliardy USD, Oriflame se 1,68 miliard USD. Celosvětově společnosti přímého prodeje tvořily v roce 2014 tržby v hodnotě více než 182 miliard USD. Nárůst se tím proti roku 2013 zvýšil o 6,4 procenta.
Prostřednictvím přímého prodeje zákazníci nejvíce nakupují kosmetiku, výrobky osobní péče, doplňky stravy, potřeby pro domácnost, čisticí prostředky a další.
Průzkum dále ukazuje, že přímému prodeji se v České republice věnuje 276 000 osob, z nichž většina jsou ženy.
(tz)