Senioři a občané v tísni, sociální nebo finanční, jsou považováni za nejohroženější skupinu spotřebitelů. AOP proto využívá různých způsobů k dialogu s regulátory, organizacemi na ochranu spotřebitelů, a zejména přímo se seniory k osvětové činnosti, která jim má poskytnout dostatek informací a příkladů o neetickém, a často i nezákonném jednání některých firem. Při nich AOP vede jasné dělítko mezi svými členy a firmami, které používají těchto podvodných metod. Důležitým nástrojem je Etický kodex.
Semináře, které AOP plánuje uskutečnit nejen na území Prahy, ale i v dalších místech České republiky, seniorům pomohou včas rozpoznat nebezpečí nekalých obchodních praktik. První seminář se uskutečnil na jaře letošního roku ve spolupráci s radnicí Prahy 2.
Dalšími setkáními v září AOP navázala na úspěch „pilotního“ semináře, který uspořádala v květnu pro seniory „dvojky“ a díky jejich velkému zájmu jedna z následujících besed proběhla opět na tamní radnici.
„Od začátku plánujeme šířit osvětu i za hranicemi Prahy, proto byla jedním z dalších cílů Kutná Hora.“ dodala předsedkyně AOP Ildiko Dikošová.
Účastníci seminářů se seznámili s pravidly etického obchodování, mezi něž patří svobodné rozhodování o nákupu, možnost vrácení zboží či bezproblémová reklamace, a odnesli si nejen rady, jak se nenechat napálit šmejdy, kteří útočí na jejich peněženku i důstojnost, ale také leták s Desaterem bezpečného nakupování, který vydala AOP jako součást osvěty.
„Nekalé obchodní praktiky a neetické jednání některých firem výrazně poškozují spotřebitele a škodí také společnostem, které dodržují zákony a řídí se pravidly etického podnikání a čestné hospodářské soutěže. Proto si AOP klade za cíl šířit tyto pozitivní informace a provádět osvětu nejen mezi spotřebiteli, ale také pro odbornou veřejnost,“ zdůraznila Ildiko Dikošová.
(tz)