Vysoký počet podnikatelů a kvalitní hospodaření radnice jsou hlavními důvody proč se Městská část Praha 5 stala nejpříznivějším místem pro podnikatele Hlavního města. Druhá skončila Praha 3 a třetí Praha 8. Výzkum Město pro byznys 2015 hodnotí již osmým rokem 205 obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí hlavního města České republiky. Výzkum zpracovává analytická agentura Datank.
Celkové pořadí |
1. Praha 5 |
2. Praha 3 |
3. Praha 8 |
4. Praha 2 |
5. Praha 1 |
6. Praha 15 |
7. Praha 7 |
8. Praha 4 |
9. Praha 10 |
10. Praha 9 |
11. Praha 18 |
12. Praha 22 |
13. Praha 13 |
14. Praha 14 |
15. Praha 20 |
16. Praha 12 |
17. Praha 16 |
18. Praha 6 |
19. Praha 21 |
20. Praha 19 |
21. Praha 11 |
22. Praha 17 |
Praha se dlouhodobě řadí mezi podnikatelsky nejpřívětivější města, ale v jaké z jejich městkých částí se podnikatelům daří úplně nejlépe? Je to Praha 5! V loňském roce 11. místo a nyní vítězství! A proč? Především je to vyvážený poměr příjmů a výdajů, který má Praha 5 druhý nejlepší ze všech městkých částí. K vítězství přispěl také podíl firem, které v této městké části podnikají. I v tomto kritériu patří Praha 5 mezi nejlepší v rámci hlavního města. Oba tyto fakty potvrzují, jak kvalitní hospodaření radnice, tak to, že je tato městká část podnikateli hojně vyhledávána.
„Praha 5 se snaží podporovat podnikatele a živnostníky, neboť jsou bez diskusí velkým přínosem a hybatelem dění, života a rozvoje městské části. To potvrzuje mj. i web městské části, jehož část je zaměřena na firmy, podnikatele a živnostníky, kteří zde najdou aktuální zprávy a potřebné informace,“ uvedl radní za Městskou část Praha 5 Viktor Čahoj.
Druhé místo patří Městské části Praha 3. Stejně jako u vítěze letošního ročníku se i Praha 3 stala pomyslným skokanem, protože z loňské 16. příčky se dokázala vyšvihnout na 2. příčku. Za výrazným posunem vzhůru žebříčkem stojí vysoký podíl podnikatelů a firem, druhý nejvyšší podíl cizinců mezi podnikateli a třetí nejlepší poměr příjmů a výdajů ze všech městkých částí.
Bronz putuje na radnici Městké části Praha 8. I tato část Prahy poskočila oproti loňskému roku a to o pět příček. Hlavními důvody zlepšeného podnikatelského prostředí je vysoký podíl výdajů radnice na investice, vyvážený poměr příjmů a výdajů a nadprůměrné výsledky v testu elektronické komunikace, kde je sledována rychlost, kvalita a vstřícnost odpovědi.
Sociální stabilita a inkluze školství
Vyhlášení regionálních výsledků výzkumu Město pro Byznys probíhá v letošním roce v rámci krajských setkání Svazu měst a obcí České republiky. Spolupráce umožňuje otevřeně diskutovat o aktuálních tématech, která se týkají podnikatelů, radnic a obyvatel všech měst a obcí v České republice. Krajské setkání SMO ČR Hlavního města Prahy se neslo v duchu seznamování s aktivitami Svazu v legislativě a snahy Svazu o zajištění dostatečné diskuse o tématech, která se jeho členů přímo dotýkají.
Starostové obcí a měst se v následné diskusi zaobírali celkovou situací a aktualizací sociálního systému. Podrobně se zaměřili na otázky sociálních bytů, zajištění kvalitních podmínek pro život pro seniory a především na otázku chystající se inkluze školství. Většina přítomných se spíše skepticky vyjádřila k současné podobě navrhované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Svaz vidí problém především v teoretické části připravované koncepce.
Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem společnost Škoda Transportation a.s., odborným garantem CRIF - Czech Credit Bureau, podporovatelem Svaz měst a obcí ČR, zpracovatelem dat agentura Datank.
Kontakt pro média:
Jakub Splavec
PR Executive
Communa
+420 731 640 781
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Město pro byznys 2015
Základní informace o výzkumu
Město pro byznys je srovnávací výzkum, který již sedmým rokem vyhodnocuje podnikatelské prostředí ve všech obcích s rozšířenou působností v ČR a ve všech městských částech Hlavního města Prahy. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom. Data vyhodnocuje agentura pro informace a analýzy Datank.
Cílem výzkumu je vytvořit diskusní platformu na téma podpory malého a středního podnikání a poskytnout zpětnou vazbu radnicím.
Od podobných srovnání, výzkumů a žebříčků se srovnávací výzkum Město pro byznys liší:
§ důrazem na vyhodnocení transparentních a srovnatelných dat
§ automatickým vyhodnocením největšího počtu měst
§ vyhodnocením největšího počtu sledovaných kritérií
§ vyhlášením výsledků za jednotlivé kraje i celou Českou republiku.
Metodika hodnocení
Město pro byznys je nejrozsáhlejším výzkumem municipalit v ČR. Srovnává mezi sebou 205 obcí a 22 městských částí hlavního města Prahy, k čemuž využívá největšího počtu kritérií. Výzkum získává necelých 20 tisíc dat z nezávislých zdrojů, jako jsou Český statistický úřad, Ministerstvo financí ČR, Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, CRIF – Czech Credit Bureau, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Ústav zdravotnických informaci a statistiky ČR či největšího online průzkumu platů www.platy.cz. Další data se získávají vlastními „mystery testováními“.
Metodika hodnocení je založena na vyhodnocení 34 kritérií rozdělených do dvou základních oblastí:
§ Podnikatelské prostředí – 17 kritérií
§ Přístup veřejné správy – 17 kritérií
1) PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ – 17 kritérií (50 % hodnocení)
• podíl podnikatelů (podíl podnikajících fyzických osob v ekonomicky aktivním obyvatelstvu); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl firem (počet právnických osob na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• podíl středních a velkých firem v místním podnikatelském prostředí (podíl firem s více než 50 zaměstnanci); údaj je za celé ORP; čím vyšší podíl, tím je město hodnoceno lépe
• vývoj počtu ekonomických subjektů (meziroční rozdíl počtu ekonomických subjektů); údaj je za celé ORP; čím vyšší změna, tím je město hodnoceno lépe
• stabilita krajiny (poměr ekologicky pozitivně využívaných ploch k negativním; pozitivně hodnocené plochy – zahrady, travní porosty, lesy a vodní plochy; negativně hodnocené plochy - orná půda, zastavěná plocha, ostatní plocha); údaj je za celé ORP
• znečištění ovzduší (součet měrných emisí za tuhé emise, SO2, NOx a CO v t/km2); údaj je za celý okres; údaj je za ORP
• počet lékařů (počet registrovaných pacientů na jednoho lékaře); údaj je za celé ORP
• vzdálenost k dálniční síti; údaj se vztahuje jen k hodnocenému městu
• cena stavebních pozemků (průměrné kupní ceny stavebních pozemků v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
• cena bytů (průměrné ceny bytů v Kč/m2); kritérium se vypočítává dle velikosti města v příslušném okresu
• nezaměstnanost (podíl nezaměstnaných osob); údaj je za celé ORP; čím nižší nezaměstnanost, tím je město hodnoceno lépe
• nezaměstnanost mladých (podíl osob ve věku do 24 let z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je zastoupení osob ve věku do 24 let, tím je město hodnoceno lépe
• dlouhodobá nezaměstnanost (podíl osob s délkou evidence nad 1 rok z celkového počtu nezaměstnaných); údaj je za celé ORP; čím nižší je mezi nezaměstnanými podíl evidovaných déle než 1 rok na pracovním úřadě, tím je město lépe hodnoceno
• konkurence na pracovním trhu (počet uchazečů na 1 volné místo - dosažitelných); údaj je za celé ORP; čím vyšší je počet uchazečů na jedno pracovní místo, tím lépe je město hodnoceno
• průměrný měsíční plat; údaj se vztahuje k okresu; čím nižší jsou platy, tím lépe je město hodnoceno (data dodala společnost Profesia, provozovatel portálu platy.cz)
• změna počtu obyvatel (celkový přírůstek obyvatel za rok vztažený na 1000 obyvatel); údaj je za celé ORP; čím vyšší je přírůstek obyvatelstva, tím lépe je město hodnoceno
• počet učňů a středoškolských studentů odborného vzdělávání (podíl učňů a studentů k počtu obyvatel); údaj je za celé OR
2) PŘÍSTUP VEŘEJNÉ SPRÁVY – 17 kritérií (50 % hodnocení)
• úspěšnost získávaní dotací (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• kapitálové výdaje (výše uznatelných nákladů dotací z EU přepočtená na počet obyvatel); údaj se vztahuje k hodnocenému městu • podíl kapitálových výdajů obce; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• objem dotací na veřejnou dopravu (roční objem výdajů ze strany obce na veřejnou dopravu - objem vlastních výdajů je v rámci pořádníku ohodnocen dvojnásobkem této sumy); údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• likvidita; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• hospodaření radnice - iRating; údaj se vztahuje k hodnocenému městu (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• dluhová služba / běžné příjmy; údaj se vztahuje k hodnocenému městu dluhová služba / běžné příjmy (data dodala společnost CRIF - Czech Credit Bureau)
• podpora webových stránek (podpora webových stránek z pohledu podnikatelů); hodnocena je jednoduchost a přehlednost; při hodnocení se zohledňuje samostatná sekce pro podnikatele již na domovské internetové stránce obce, odkaz na formuláře z domovské stránky, počet formulářů a to, zda jsou formuláře uloženy ve formátu DOC nebo PDF; do kritéria podpory webových stránek se hodnotí i umístění a rozsah katalogu místních firem, údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• test elektronické komunikace (rychlost a kvalita odpovědi); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• úřední hodiny (úřední hodiny MěÚ); údaj se vztahuje k hodnocenému městu; pokud je počet úředních hodin živnostenského odboru vyšší nežli počet úředních hodin pro celý úřad, započítávají se úřední hodiny živnostenského odboru; při hodnocení se zohledňuje i výzva domluvit si schůzku telefonicky mimo úřední hodiny
• počet žáků ve třídě na ZŠ; údaj je za celé ORP
• služby a otevřenost městského (turistického) informačního centra; údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za rekreační pobyt v penzionu (poplatek za rekreační pobyt - ubytování v penzionu na osobu a den; ubytovaná osoba + využité lůžko); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za stánek (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek za předzahrádku (poplatek za užívání veřejného prostoru - stánek k prodejním účelům, nejdražší lokalita, krátkodobé umístění); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• poplatek ze vstupného (poplatek ze vstupného na komerční, sportovní, kulturní a jiné akce); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• Cena vodného a stočného (součet cen vodného a stočného za m3 včetně DPH); údaj se vztahuje k hodnocenému městu
• daň z nemovitostí pro podnikatele (místní koeficient dle novely zákona č. 338/1992 Sb. o dani z nemovitostí a výpočet daně z nemovitosti pro jednopodlažní prodejnu o rozloze 100 m2 umístěné v nejdražší části obce/města); údaj se vztahuje k hodnocenému městu.