Produkce surovin pro výrobu obnovitelných zdroje energie (OZE) je jednou z mála možností, jak zachovat určitý rozměr českého zemědělství, zaměstnanosti a údržby krajiny. Výroba elektrické energie a tepla prostřednictvím bioplynových stanic (BPS) je pro zemědělce jedinou možností, jak dokáží zhodnotit svoji produkci do finálního výrobku sami. "Zastavení podpory BPS je v přímém rozporu s dosavadní politikou vlády, ministra zemědělství a vývojem v sousedních zemích, kde stavby BPS jsou maximálně podporovány, například v Rakousku a Německou," uvedl Veleba.
V sousedním Německu je nyní už cca 5 000 BPS. To přepočteno na hektary obdělávané půdy odpovídá 2 000 BPS v České republice. V souladu s Národním akčním plánem je v Programu rozvoje venkova zakotven Program diverzifikace zemědělských činností, ze kterého jsou podporovány stavby BPS, které jsou však ekonomicky velmi náročné a bez dotací pro většina zájemců nedosažitelné.Tyto podpory jsou financovány z peněz EU a jsou realizovány systémem vyhlašování jednotlivých kol Programu diverzifikace zemědělských činností, kdy probíhá sběr žádostí uchazečů o podporu a posléze jejich vyhodnocování. Poslední kolo bylo vyhlášeno na červen letošního roku, na které zemědělci v dobré víře podali 105 žádostí.
Vláda schválila Národní akční plán rozvoje obnovitelných zdrojů energie do r. 2020. Tento plán je notifikován v Evropské komisi a přispívá k plnění našeho závazku 13,1% obnovitelných zdrojů energie. Jeho nezbytnou součástí je i výstavba a provoz bioplynových stanic na českém venkově.
Stanovisko Agrární komory ČR (AK):
AK ČR zásadně nesouhlasí s uvažovaným zastavením administrace již přijatých žádostí o dotaci na výstavbu BPS v rámci 13. červnového kola 2011 Programu rozvoje venkova, které MZe oznámilo tiskovou zprávou dne 22.7., z těchto důvodů :
1) Přínos bioplynových stanic pro státní rozpočet
• ČR se zavázala EU, že bude mít v roce 2020 minimálně 13,1 % veškeré energie z obnovitelných zdrojů. Je to jeden z nejnižších závazků v rámci EU, kde je průměr 20 %. Bioplynové stanice pomohou naplnit dosáhnout tento cíl nižšími náklady. Na rozdíl od slunečních , větrných a vodních elektráren nevyrábějí pouze elektrickou energii, která je dotovaná spotřebiteli energie zeleným bonusem, ale i teplo, které je také započítáno do plnění závazku a to již dotované není. Například při průměrném využití tepla na úrovni 40 % je náklad na 1kWh z OZE u bioplynových stanic 5,5 x levnější než je podpora u slunečních elektráren spuštěných do roku 2010 .
• Není opodstatněná obava z nekontrolovatelného růstu výkonu bioplynových stanic obdobně, jak se tomu stalo u slunečních elektráren. Vláda ČR schválila národní akční plán, jak dosáhne 13,1 % v roce 2020 z OZE a v jaké struktuře se na tom budou jednotlivé obnovitelné zdroje podílet. Tento dokument je závazný i vůči Evropské komisi.
• Na konci roku 2010 byly v provozu bioplynové stanice o výkonu 92 MW elektrické energie a národní akční plán předpokládal na konci roku 2010 = 113 MW elektrické energie. Navíc nebyl ani z 50 % plněn tepelný výkon bioplynových stanic, který je kalkulován v národním akčním plánu. K 30.5. 2011 byly v provozu bioplynové stanice o výkonu 113 MW a dle odhadu a průzkumu AK ČR lze předpokládat do konce roku 2011 výkon cca 140 MW.Naopak národní akční plán požaduje 147 MW – tak jaký nekontrolovatelný růst !!!. Ten naopak bude v dalších letech bohužel zaostávat za čísly v akčním plánu. Důvody jsou dva. V roce 2011 je poslední možnost získat investiční dotace v rámci operačních programů z EU. Bez těchto dotací je vzhledem k návratnosti obtížné pro většinu zemědělských podniků získat financování projektů. Další možnost podat žádost o dotaci bude možná nejdříve až v roce 2014. Dalším důvodem je růst cen rostlinných komodit , kde výkupní ceny vzrostly na dvojnásobek a tím se samozřejmě snižuje zájem o výstavbu bioplynových stanic.Dalším důvodem je i růst vstupních nákladů, jako je například cena nafty a hnojiv .
• V ČR významnou většinu bioplynových stanic provozují české zemědělské podniky, které tím přispívají k zaměstnanosti na venkově a 100% daní svých a svých zaměstnanců odvádí v ČR, na rozdíl od provozovatelů slunečních a jiných elektráren.
• Výstavba bioplynových stanic je investičně náročná a obsahuje velké procento stavebních prací a dodávek technologií z České republiky. Tím dochází k další zaměstnanosti a odvodům daní do českého rozpočtu.
2) Přínos bioplynových stanic pro české zemědělství
• Diverzifikují tržby zemědělců a stabilizují ekonomiku zemědělských podniků v období propadu cen zemědělských komodit
• Synergie s živočišnou výrobou – kde efektivně využívají kejdu, hnůj a technologické linky na výrobu substrátů
• Výstavbou bioplynové stanice je zároveň řešeno kvalitní skladování kejdy a hnoje na 6 měsíců, podle požadavků,což přispívá k snižování zatížení životního prostředí.
• Využití tepla umožňuje další podnikání a restrukturalizaci činností pro zemědělské podniky
• Pomáhá zaměstnávat lidi na venkově – na vlastní BPS + tím ,že se udrží živočišná výroba+ provozy které využívají teplo
• Není opodstatněná obava, že výstavbou bioplynových stanic dochází k ohrožení výroby potravin v ČR. Na základě studie , kterou zpracovalo ÚZEI ve spolupráci s AK a MZE by při 100 % soběstačnosti ČR v potravinách zůstalo bez využití minimálně 900 tis. ha zemědělské půdy. Ve většině komodit však ČR soběstačná není.Na těchto hektarech se v současné době pěstují obiloviny, které se exportují bez přidané hodnoty, tedy ekonomicky nevýhodně. Ročně je to cca 2,5 až 3 mil t obilovin. Pro zemědělce i ČR bude výhodné tuto zemědělskou půdu zapojit do obnovitelných zdrojů energie, jako jsou bioplynové stanice, biopaliva a biomasa. Kdyby byl naplněn cíl pro BPS z národního akčního plánu v roce 2020 , tak je potřeba na pokrytí vstupů do bioplynových stanic cca 150 tis, hektarů zemědělské půdy a to není žádný problém.
• Také není opodstatněná obava přílišného rozšíření pěstování kukuřice na siláž, která může být riziková při nedodržení zásad správného pěstování, k vodní erozi půdy. Zkušenosti ukazují , že právě v kopcovitých oblastech , kde vodní eroze hrozí lze velmi dobře využít , jako substrát senáže z luk a pastvin, které nemají další využití, dále je vhodný substrát senáž z žita a jiných plodin.
3) Přínos bioplynových stanic energetický
• Stabilní predikovatelná výroba po celých 24 hodin a 365 dní v roce na rozdíl od jiných zdrojů, jako jsou například slunečné a větrné elektrárny
• V případě zájmu ČEPS a trhu lze dokonce výrobu regulovat podle potřeby rozvodné soustavy elektrické energie během dne
• Vysoká účinnost využití energie, která může při využití tepla přesáhnout 80%
4.) Přínos bioplynových stanic pro životní prostředí
• Snížení emise čpavku do ovzduší z kejdy a hnoje, které využívá
• Snížení rizika kontaminace podzemních vod dusíkem
• Digestát z bioplynové stanice je kvalitní hnojivo, které se vrací zpět do půdy a udržuje její úrodnost. To je velký rozdíl například od spalování biomasy, kde se do půdy nic nevrací.
5) Investiční dotace v rámci PRV na MZE – opatření III.1.1. b) – kde se uvažuje o zastavení dokonce řádně vyhlášeného a ukončeného kola v červnu tohoto roku
• PRV podpořil do letošního roku od roku 2007 – 127 bioplynových stanic o celkovém výkonu cca 85 MW. Ne všechny bioplynové stanice, ale budou realizovány z důvodu nezískání úvěru, nebo připojení. Odhadujeme realizaci 80% projektů se schválenou dotací.
• Ve 13 kole PRV v červnu 2011 se přihlásilo 105 žádostí na bioplynové stanice. Odhadujeme , že je v tom cca 20 žádostí na dostavbu již provozovaných stanic ( skladování substrátů, využití tepla atd. ) To znamená , že se reálně přihlásilo o dotaci 85 bioplynových stanic o výkonu 60 MW. Vzhledem k tomu, že realizace je na dva roky, tak je to výrazně méně než se plánuje meziroční nárůst v národním akčním plánu, který schválila vláda.
• K dispozici na toto kolo je finančních prostředků zhruba na podporu 30 projektů, to je 30 % z podaných žádostí a představuje to výkon maximálně 20 MW.
• Parametry PRV jsou nastaveny velmi přísně, tak aby podpořily pouze stabilní bioplynové stanice, kde zemědělský podnik s dostatečnou rezervou vyrobí všechny potřebné substráty. Například je pro toto kolo kritérium přijatelnosti minimálně 30 % substrátů z živočišné výroby ( kejda + hnůj ). Dále je v bodovacích kritériích výrazně obodován dostatečný počet hektarů zemědělské půdy na instalovanou kW, dostatečný rozměr živočišné výroby na kW , využití tepla, dosažení dobré účinnosti , nebo zajištění dostatečné kapacity skladování digestátů. Při trojnásobné větší poptávce , rozhoduje počet bodů a tím je zajištěno, že dotaci obdrží jen opravdu kvalitní stabilní projekty zajišťující výše popsané efekty.
• 13 kolo PRV, kde jsou i bioplynové stanice v opatření III.1.1. b) bylo vyhlášeno MZe ČR v dubnu 2011 po předchozím jednomyslném schválení Monitorovacím výborem , kde jsou zastoupena jednotlivá ministerstva,SZIF, kraje a nevládní organizace. Žádosti byly podávané v období 14-27.6.. Vše probíhalo řádně a od té doby se v této oblasti nic nestalo. Proto je zcela nepřijatelné o měsíc později toto kolo ukončit bez projednání v Monitorovacím výboru a bez racionálního důvodu. To se v historii investičních dotací na MZE od roku 2002 ještě nestalo.
• Tím dojde nejen k ohrožení čerpání prostředků, kde 75% prostředků je z EU a pouze 25 % z našeho rozpočtu, ale především k zastavení realizace výše popsaných efektů. Žadatelé, kteří v dobré víře požádali v rámci Mze vyhlášeného PRV, vynaložili nemalé finanční prostředky na přípravu žádostí, projektových dokumentací a na získání stavebního povolení.
• Pokud by tento krok zastavení administrace byl naplněn, tak to není pouze 30 nerealizovaných bioplynových stanic, které nezískají dotaci, ale je to i vážný signál proti tomuto oboru v očích investorů a bank, který způsobí neplnění akčního plánu schváleného vládou v době, kdy významné členské státy EU naopak chtějí rozvíjet výrobu elektřiny z OZE. Například v Německu při přepočtu na naší rozlohu mají dnes 5x více bioplynových stanic v provozu a mají nastaven další významný růst.
(tz)