INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

AK_CR_logo_OKDeštivé počasí stále oddaluje dokončení sklizně ozimého ječmene a plný nástup do sklizně ostatních obilovin. K 2. 8. bylo sklizeno 17 % obilovin, v roce 2010 to bylo 16 %, v roce 2009 – 3 0% a v roce 2008 – 43 %. Přírůstek za poslední týden je pouze 6 % z celkové sklizňové plochy.

V některých krajích se sklizeň prakticky zastavila, na Vysočině od 26. 7. přibylo pouze 87 ha obilovin a 78 ha řepky, v Okrese Opava je sklizeno pouze 2,4 % obilovin a 7 % řepky.

Z OAK Mladá Boleslav hlásí 12 ha neskliditelného ozimého ječmene pro podmáčený pozemek. Neskliditelné plochy hlásí i Plzeňský kraj. Po prudkých deštích se zvyšuje polehlost porostů s významným ohrožením kvality.

Nejdále jsou tedy žně v Jihomoravském, Královehradeckém, Středočeském a Pražském kraji, s dosavadním hektarovým výnosem u ozimé pšenice 5,59, 6,74 a 5,84 t, loni byl v těchto krajích 5,11, 5,26, a 5,24. Při hodnocení je potřeba vzít v úvahu, že jde pouze o 6 % z celkové sklizňové plochy za ČR a většina byla sklizena před příchodem dešťů.

Směrodatnější jsou údaje u ozimého ječmene, který je sklizen z 92 % s výnosem 4,82 t/ha, loni to bylo 4,5 t/ha.

U jarního ječmene jsou nejdále se sklizní stejné kraje jako u ozimé pšenice s dosavadním výnosem Jihomoravský 5,24 t/ha, loni 3,24 t/ha, Královehradecký 6,84 t/ha, loni 4 t/ha, Středočeský a Praha 5,3 t/ha, loni 4,12 t/ha. Stejně jako u pšenice je potřeba brát v úvahu, že jde pouze o necelých 6 % celkové sklizňové plochy za ČR.

Sklizeň řepky k 1 .8.

• Do konce července posečeno cca 50 % ploch, výrazně nejhorší je situace ve východních Čechách a na celé Moravě kde je posekáno 15-25 % ploch. V ostatních regionech ČR je posekáno 50-75 % ploch

• Vzhledem k vysokým srážkám v minulém týdnu semeno řepky začíná porůstat, na Moravě dochází k ztrátám a snížení výnosu a snížení kvality

• Odhad výnosu je zatím 2,95 t/ha. Olejnatost byla zatím vyšší, ale v letošním roce je více zmlazených porostů a jejich stav se zhoršuje.

• Světové ceny řepky na srpen se pohybovaly na úrovni 11.200-11.300 Kč/t. Na konci července se přešlo na obchodování na listopad, ale listopadová cena klesla na 10.500 Kč/t. Lze předpokládat, že se cena v krátké době vrátí zpět na úroveň 11.000 Kč

• Aktuální informace o sklizni řepky v EU potvrzují letos očekávaný propad produkce řepky na 18,88 mil.t (loni 20,58). Řepka ve Francii a Německu je sklizena. EU předpokládá rekordní import řepky z Austrálie a Ukrajiny pro pokrytí svých zpracovatelských potřeb, ale Ukrajina v nedávné době snížila odhad letošní produkce o 400 tis. tun na 1,43 mil.t

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3