Letos už podruhé odletí zástupci českých firem do Íránu vyjednat nové obchodní kontrakty. Navážou na úspěch dubnové podnikatelské mise Hospodářské komory ČR, během níž se podařilo například společnosti Energo-Pro získat zakázku za 15 milionů eur (405 milionů korun) na dodávku dvou vodních turbín pro íránskou vodní elektrárnu Khoda Afarin nebo opavskému výrobci důlních strojů Ostroj podepsat memorandum o dodávce důlního dobývacího komplexu v řádu desítek milionů eur. Podnikatelé doprovodí náměstka ministra průmyslu a obchodu ČR Eduarda Muřického do Íránu ve dnech 6. – 11. října.
Firmy během mise navštíví v Teheránu 16. mezinárodní strojírenský veletrh TIIE a setkají se během podnikatelských fór v Teheránu a v druhém největším íránském městě Mašhadu se svými protějšky. Podnikatelskou misi povede předseda Zahraniční sekce Hospodářské komory ČR a zástupce frýdecko-místeckého prodejce elektronického a elektrického vybavení pro letiště TRANSCON ELECTRONIC SYSTEMS Ilja Mazánek.
Podnikatelské misi budou předcházet také dvě významné akce. V druhé polovině září Hospodářská komora pořádá pro podnikatele seminář zaměřený na interkulturní odlišnosti s Íránem. Akce se zaměří na kulturní a sociální odlišnosti a pomůže českým podnikatelům osvojit si zásady, které by měly dodržovat při jednání s íránskými byznysmeny. „Peršané jsou velmi hrdý národ, jsou to zkušení obchodníci a české firmy často podceňují při rozvíjení obchodních aktivit znalost jejího historického a kulturního kontextu,“ vysvětluje Ilja Mazánek.
Obchodování s Íránem bude také ústředním motivem konference, kterou chystá EGAP ve spolupráci s Hospodářskou komorou během letošního Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně. Účastníci načerpají informace o posledním vývoji po zahájení uvolňování sankcí, o výhodách a možných překážkách obchodování s Íránem, získají informace ohledně pojišťování exportu, převodu finančních prostředků a zazní také zkušenosti českých i íránských firem.
Hospodářská komora ČR usiluje o prohloubení obchodních vztahů s Íránem dlouhodobě. Íránský trh s 80 miliony spotřebitelů a podnikatelů je obrovskou příležitostí pro české firmy, jejichž technologická vyspělost a technická dovednost má v Íránu stále dobrý zvuk. Tento potenciál je potřeba využít a konkrétními projekty naplnit prostor, který Hospodářská komora ČR jménem české podnikatelské sféry v minulých třech letech připravovala a budovala. Proto Hospodářská komora ČR letos spustila pod názvem Brána do Persie komplexní program podpory pro české firmy, které se zajímají o rozvíjení obchodu s Íránem. Více na www.branadopersie.cz. Do programu jsou zapojeny již desítky firem.
(tz)