INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

 

Tuzemští podnikatelé našli nové teritorium. Míra exportu do Itálie, stejně jako dovoz zboží z Apeninského poloostrova rostou nejvyšším tempem za posledních deset let a daří se i vzájemným investicím. Malých a středním firmám vyhovuje kvalita, dostupnost teritoria i mentalita obchodních jednání založená na vztazích rodinného podnikání. Itálie je mezi šesti nejvýznamnějšími obchodními partnery ČR. Vyplývá to z aktuální analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) a Komerční banky (KB) u příležitosti největšího Česko-italského ekonomického fóra, které připravila AMSP ČR v rámci Dne podnikatelů České republiky dne 15. 11. 2016.

Itálie je s podílem 3,77 % šestou nejvýznamnější exportní destinací tuzemských podniků, přičemž růst exportů do Itálie vzrostl za poslední rok o 11,9 %, což je výrazně více, než je průměrná míra exportu (7,5 %). Důležité pro malé a střední firmy je i to, že Itálie rovněž patří mezi nejvýznamnější obchodní partnery z pohledu tvorby přidané hodnoty exportérů, přičemž dosahuje 5,5 % z celkové přidané hodnoty tvořené našimi vývozci.  Hlavní položkou tuzemského exportu do Itálie jsou automobily a příslušenství pro automobilový průmysl, které v součtu tvoří 18,4 %, následují vývozy přístrojů na bázi výpočetní techniky a stroje a zařízení pro průmysl.

Itálie patří rovněž mezi největší obchodním partnery i s ohledem na importy, a to s podílem 4,1 %, čímž si udržuje pozici pátého největšího dovozce do ČR. Tempo růstu importů z Itálie (11,3 %) převyšuje celkovou míru růstu importů (8,6 %), dominují stroje a zařízení (12,3 %), následují položky automobilů a jejich příslušenství, železo a ocel.

Podíl služeb z celkové bilance tuzemských firem do Itálie činí 9,7 % z celkového exportu a 9,4 % z celkového importu, nejvýznamnějšími položkami jsou v obou případech cestovní ruch a doprava.

Z pohledu dopadu tzv. čistého exportu a tedy i dopadu na HDP je přínos obchodování s Itálii pozitivní, neboť exportujeme celkem za 147 miliard Kč, zatímco import činil v posledním kalendářním roce 141 miliard.

Necelých 0,9 % ze všech investic do ČR od roku 1993 činí z Itálie investora pohybujícího se na hranici TOP 10 zahraničních investorů v tuzemsku. Hlavním zájmem italských investorů je automobilový segment, strojírenství, finanční služby, energetika, chemie a potravinářský průmysl. České firmy zakládají v Itálii zejména obchodní pobočky, mimo velkých producentů z automobilového průmyslu jsou v Itálii investičně hodně aktivní i naše malé střední firmy z oblasti spotřebitelského průmyslu, strojírenství nebo potravinářství.

„V pozitivním a dynamicky se rozvíjejícím obchodním vztahu s Itálií sehrál v poslední době významnou roli vývoj kurzu české koruny, ale také inovativní a kreativní nabídka a přístup ze strany českých firem. Z našeho pohledu je klíčové, že se na italském trhu úspěšně prosazují finální strojírenské výrobky včetně přesného strojírenství s vysokou přidanou hodnotou,“ uvedl Leoš Souček, zástupce výkonného ředitele pro Marketing a Komunikaci v KB.

„Business Forum se nese v tónu nové ekonomické dynamiky v hospodářských vztazích mezi oběma zeměmi, která se projevuje impozantním zvýšením obchodní výměny (+ 20% za dva roky). Zájem se v současné době soustřeďuje především na technologicky pokročilé sektory, tak, aby Itálie spolu s Českou republikou mohly vstoupit do éry ekonomiky 4.0, při zachování zvláštního zřetele na sociální ochranu pracovníků,“ říká J. E. Aldo Amati, velvyslanec Itálie v ČR.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3